אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

עיניים, ראייה והקשר להתפתחות הילד

עיניים שלי

יעל כהן-פרצ'ב | 08.10.2018

עיניים, ראייה והקשר להתפתחות הילד. פוסט שכל הורה ואיש חינוך צריך לקרוא.

ילדה יפה איה בת הארבע, התאהבתי בה מיד. 

האמא מספרת לי על גמישות יתר, נפילות מרובות ובעיית ראיה. 

האם יש קשר ביניהם? 

אני לא יכולה לקבוע בוודאות כי הרבה משתנים ומרכיבים משפיעים על ההתפתחות.

אנחנו מתחילות לשחק, מתגלגלות, קופצות ורצות, גם על משטחים לא יציבים.

אני מזהה שאיה תנועתית מאד, אבל הגב שלה לא משתתף במלוא טווח היכולת התנועתית שלו.

 

אחרי המפגש אני משחקת בעדינות עם העיניים שלי, ומעלה אפשריות תנועה ותובנות:

הראש הוא כמו האנטנה של הגוף, הנקבים של החושים (עיניים, נחיריים, אף ופה) מאפשרים לנו לקלוט מהמקום הכי גבוה בגוף ולהעביר אינפורמציה.
אם נדמיין בשגרה היומיומית שלנו, שהראש קטן וקל ביחס לגוף סביר להניח שנמנע מעצמנו כאבי ראש ומגרנות, כי בכך הוא אכן מתקרב לפרופורציה הטבעית שלו.

אם אתן לגוף שלי להיות רך, גמיש ומאפשר וכך גם לעיניים.
נניח, אסתכל על התקרה מה יקרה בראש? בצוואר? בגב העליון והגב התחתון? תיווצר זקיפה לאורך הגב.
ומה יקרה אם אביט אל הרצפה? תיווצר כפיפה בגב.
ואם אקח את העיניים הצידה, לאן יפנו הראש והכתפיים?!

מרגע הלידה אנחנו שואפים לפתח את קשר העין עם התינוק ואת התקשורת פנים אל פנים.

כשאנחנו עוצמים את העיניים אנחנו בתקשורת עם עצמנו כשאנחנו פוקחים אותם אנחנו בתקשורת עם החוץ.
התינוק פוקח את העיניים בהדרגה ומתחיל למקד את הראיה, בהדרגה הוא נפתח אל הסביבה החיצונית.

כדאי שהפנים והחוץ יהיו מאוזנים

בדרך כלל בגלל הקצב המהיר והגירויים הבלתי פוסקים בעולמנו כיום, נחווה אי שקט ובעיות קשב וריכוז.
אז מומלץ להגביל את שעות המסך ולהקפיד על פעילויות שמשתפות את כל הגוף בחוויה בכדי לאזן.

ומה הקשר לכאב ראש, מגרנה ולחץ בעיניים?

הקשר פשוט.
נדמיין קריקטורה בה מישהו יושב על בית החזה שלנו, בעולם מאויר, מה היה קורה לעיניים?
בדמיון שלי הן היו יוצאות החוצה כמו שני קפיצים.
ועכשיו נדמיין את המצב הפוך:
אם אנחנו מוצאים את העיניים כל הזמן כלפי חוץ בעקבות אינספור גירויים, מה יקרה לבית החזה?
יתכווץ ויתקשח כמו בוואקום ויהיה קשה לנשום.
הפתרון כמובן יהיה להפחית גירויים ולהתחיל נשימות עמוקות שמרחיבות מעט את בית החזה ולהזכיר לשרירי הפנים להירגע בכל נשימה.

ומה בנוגע למוגבלויות ראייה?

כמובן שמגבלה בחוש אחד מאפשרת התפתחות נרחבת יותר של החושים האחרים.
צריך להיות מודעים לאפשרות ולתת לה מקום.
כך גם עם איה עבדתי בסדר ההפוך, שיפרנו את תפקוד בית החזה, איכות הדריכה, תנועתיות האגן ורוחב הפיסוק, נעזרנו גם בדגדוגים...

טיפים מומלצים:

  • דגדגו גם אתם - בשכיבה, לסירוגין, פעם בבטן ואחרי שהם מכופפים את הגב דגדגו בגב.
    אחרי דקה או שתיים תופתעו לגלות שהם נפתחים ונסגרים לכפיפה וזקיפה במהירות מדהימה (אפקט "תולעת"), צוחקים ומאושרים מהתנועה, מהמגע, מתשומת הלב וכמות החמצן שנכנסת לגוף.
  • תרגיל להרגעת העיניים - שיכבו וכסו את העיניים עם הידיים ברכות, דמיינו שגלגלי העין צפים בתוך נוזל סמיך ולאט לאט שוקעים אחורה לקרקעית אחורי הראש.
    לוו את התהליך בנשימה עמוקה מהרגיל.

 

 

הכותבת היא יעל הכהן פרצ'ב, יועצת התפתחותית, חוקרת תהליכי מודעות ומתמחה בשיטת פלדנקרייז.

אתר:   https://www.softsteps.co.il/
פייסבוק:   https://www.facebook.com/softsteps.co.il
טל': 050-6390190