אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

סבתא סורגת

סבתא סורגת

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 11.06.2014

האם שיחקתם בילדותכם במשחק הלולאות 'סבתא סורגת'? אני עצמי לא שיחקתי בכך מזמן. לאחרונה הייתי לסבתא בשעה טובה, וחשבתי לכתוב מאמר על סריגה –

 

 

מלאכות שפעם היו נחוצות, והיום הן בעיקר תחביב. 

 

אריגה, סריגה ומה שביניהן

 

בעבר עסקנו במוזיאון בנושא של סיבים. תחום זה אפשר לנו ללמוד על חומרים שמהם ניתן לייצר חוטים, על דרכים להפקה ולצביעה של חוטים, ועל שיטות לאריגה ולסריגה של בדים. למדנו למשל שאריג הוא בד המורכב משתי מערכות חוטים המונחות זו על גבי זו בשתי וערב. בדים ארוגים שומרים על המבנה שלהם. צפיפות האריג נגזרת מעובי החוטים המרכיבים אותו ומצפיפותם. בשיטת שתי וערב אפשר לשלב חוטים מסוגים שונים.

 

סריג הוא בד המורכב ממערכת חוטים אחת. מבנה הסריג מאפשר לַבַּד להימתח לכל הכיוונים ולשנות את צורתו. לצורך סריגה נדרשים חוט אחד ומסרגה אחת, או יותר. 

 

לֶבֶד הוא בד לא ארוג, עשוי מסיבים קצרים של צמר, שֵׂעָר או עור. בתהליך העיבוד מחממים, מרטיבים ולוחצים את הסיבים ליצירת משטח הדוק. לֶבֶד הוא בד חזק מאוד כיוון שהוא בנוי כך שכל סיב קשור לסיבים הצמודים לו מכל הכיוונים. 

 

באמצעות זכוכית מגדלת תוכלו להתבונן במה שאתם לובשים ולבדוק האם הבד שממנו יוּצר בגדכם הוא ארוג (עשוי מחוטים השלובים זה בזה במבנה שתי וערב) או סרוג (עשוי מחוט בודד הסרוג בשרשראות של לולאות וקשרים). רצוי להתבונן בשני צדי הבד: בסריג רואים בצד אחד לולאות ובצד השני פסים ישרים, ואילו האריג נראה דומה משני צדיו. 

 

על תחביבים ובעלי תחביבים

 

יש לי נול אריגה זה 40 שנה. בעבר היה לי יותר זמן פנוי והשתתפתי בחוג שבו למדתי טכניקות אריגה מכל העולם. בשנים האחרונות אני אורגת רק לקראת אירועים מיוחדים (כמו לידה של נכדה ראשונה).

 

מאז ומתמיד סריגה פחות דיברה אל ליבי, ולעומת זאת העבודה בנול ותכנון של דגמים לאריגה עוררו את סקרנותי. עניין אותי ללמוד טכניקות מסורתיות של עבודה, אבל לא הסתפקתי בהעתקה של דגמים. אהבתי לתכנן ולהתאים את התוצר למי שעתיד היה ללבוש אותו או להשתמש בו; נעם לי המגע של צמר, סיבים וחוטים ונהניתי לשלב בין דוגמאות מסורתיות ובין דוגמאות אמנותיות. 

 

ריצ'רד סנט, בספרו 'בעל המלאכה' (2008 ), מתייחס לאנשים חובבים ולבעלי מלאכה, ומציין שלמרות שלעתים יש הרואים בבעלי מלאכה אנשים טכניים שחוזרים על דרכי עבודה בצורה משעממת, הרי שבעלי מלאכה טובים אוהבים להביא לידי ביטוי בעבודתם את עצמם ואת יכולותיהם.

 

תהליך היצירה עבורם אינו מסתכם בשכפול של דוגמה, אלא בהתגברות על מכשולים ומגבלות המתעוררים במהלך העבודה. כך למשל הוא מתייחס לנגר הנתקל ב 'עיניים' בעץ ולומד להשתמש בהן לטובת עבודתו.

 

מגבלות מסוג אחר הן אלה שבעלי התחביב מציבים לעצמם:

 

בספרו מתייחס סנט ליכולת לשכלל את כלי העבודה ואת הרעיונות. ניתן להיתקל במגבלות או ליצור אותן – בשני המקרים דרושים סבלנות וסף תסכול גבוה, ושניהם מצריכים דמיון. כדי להתמודד עם בעיות שמתעוררות תוך כדי העבודה סנט ממליץ להסתכל על הבעיה כפי שהיא, מנקודת מבט ייחודית לתקלה. הוא סבור שהתמודדויות שאנחנו יוצרים לעצמנו מאפשרות למידה: במקרים אלה המטרה היא לחקור, ואנחנו מסבכים את הדברים כדי להמציא דרכים חדשות לפעולה. 

 

בחזרה לאריגה – בעלי מלאכה יצירתיים משלבים בעבודותיהם חומרים כגון ניירות, חוטי ברזל ועלים,   ומעניקים נפח ליצירות שלהם תוך חקירה של מבנים גיאומטריים. 

 

על תחביבים במאה ה- 21

 

התפתחות מעניינת שסוחפת בימים אלה רבים היא תנועת MAKE. לאחרונה נוצרות קהילות של אנשים יצירתיים (המכונים 'מייקרים', מלשון MAKE = עשה, יצר), אשר "משחקים" עם חומרים וטכנולוגיות וממציאים תוצרים במקום להעתיק אותם, תוך שילוב בין טכנולוגיות דיגיטליות ובין תוצרים מוחשיים, ברוח יצירתית וחקרנית (דוהרטי, 2013). ה 'מייקרים' מגיעים מתחומים רבים: אמנים פלסטיים; מעצבים; מדענים; מהנדסים ומוסיקאים.

 

הפריחה של תנועת MAKE  קשורה לזמינות של התפתחויות טכנולוגיות ולנגישות השימוש ברשתות. אלה מאפשרים שיתוף תוצרים ותהליכי יצירה בין ה 'מייקירים'. שילוב הטכנולוגיה בחיי היום-יום מוצא ביטויו במגוון תחומים: משימוש בחיישנים במסגרת מכשירים (למשל קומקום שמשנה צבע כתלות בטמפרטורה), ועד ליצירה של אביזרי לבוש חכמים כגון תיקים מאירים השולחים הודעות לבעליהם כשהטלפון הנייד או המפתחות אינם נמצאים.

 

כמו בעלי תחביבים גאים, ה 'מייקרים' אוהבים להציג את יצירותיהם בפני קהל ולספר על אודותיהן. 

 

'יריד המייקרים 2014' התקיים במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים במהלך חודש יוני והוא יריד שמתקיים מדי שנה למשך 48 שעות בלבד.

 

במהלך היריד משפחות עם ילדים; בני נוער; מבוגרים וסטודנטים הסתובבו בין המיצגים, נגעו, התנסו, ונפגשו עם ה 'מייקרים' שהציגו  ויכלו לשאול שאלות על הפרויקטים השונים.

 

ולסיום, ברוח יצירתית זו אני מציבה לעצמי אתגר ומסבכת לעצמי את החיים: בחורף הבא אסרוג לנכדתי נעלי בית עם פנס כדי שיאיר את דרכה בחושך. ומה האתגר שלכם?

 

קישורים:

 

לבלוג  'יריד המייקרים 2014' שהתקיים במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים

 

לאתר הישראלי של האגודה הבין לאומית למשחק הלולאה 

 

.New Haven, CT: Yale University Press .Sennett, R. (2008). The craftsman

 

Dougherty, D. (2013) The Maker mindset, In M. Honey & D. Kanter (Eds.), Design, Make, Play: Growing the Next Generation of STEM Innovators. New York and Abingdon, Oxon., Eng: Routledge Books.

 

הכותבת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים