אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

דיאטה לאחר לידה

למה לא כדאי לך לעשות דיאטת כאסח לאחר ההיריון?

שרון לין מאמנת בהתנהגויות אכילה ותפיסת הגוף | 04.11.2018

תעשיית הדיאטות יודעת כיצד למשוך נשים שרק סיימו את הריונן ונמצאות במקום רגיש מבחינת דימוי עצמי וכן מבחינה הורמונלית

האם כדאי לעשות דיאטת כאסח לאחר ההיריון?

התשובה היא: ממש לא!

דיאטות הפכו כבר מזמן לתעשייה משומנת היטב, תעשייה שמחפשת את המקומות החלשים והפגיעים בקרב הקהל, מזהה אותם ותוקפת.
התעשייה שוטפת את מוחה של החברה, עם דגש של נשים בכל הגילאים ובכל שלבי החיים, בין היתר – אימהות טריות.
האחרונות הפכו לקהל יעד רווחי מאוד עבור תעשיית הדיאטות שמעבירה אליהן את מסריה השליליים והמערערים ופוגעת בהן בכל המישורים, דווקא בתקופה בה הן פורחות – הרי רק עתה הן הביאו חיים חדשים לעולם ואין דבר יפה יותר מכך.

 

תחום שמגלגל מיליארדים על חשבון דימוי הגוף

כמו תחומים רבים שמגלגלים מיליארדים בשנה ולא תמיד שמים את טובת קהל היעד במרכז - כך גם תעשיית הדיאטות שחוגגת על חשבון דימוי גופם של נשים, גברים ובני נוער. 

תעשיית הדיאטות יודעת כיצד למשוך נשים שרק סיימו את הריונן ונמצאות במקום רגיש מבחינת דימוי עצמי וכן מבחינה הורמונלית שמשפיעה על קשת של רגשות ופעמים רבות מעצימה אותן.
נשים שרק עברו הריון חוות שינויים רבים בגוף שכל כולו הוקדש לנשיאת והזנת התינוק.
כמובן שההזנה, הדאגה והעייפות ממשיכות ומקשות מאוד על הנשים, בעיקר בחודשים הראשונים ועד השנה הראשונה של התינוק.
בניגוד לכל היגיון המסר שעובר אל האימהות הוא שזהו הזמן להתחיל דיאטה. 

 

מה זו דיאטה, ואיזו משמעות היא קיבלה בעידן המודרני?

כאן אעצור לרגע ואחדד דבר מה חשוב – פירוש המילה "דיאטה" הוא צורת תזונה, אורח חיים או תפריט תזונה.
אין כל בעיה עם שמירה על אורח חיים בריא – ההיפך הוא הנכון, מדובר על אחד הנושאים החשובים ביותר בכל שלב בחיים.
אך הדיאטה קיבלה פירוש אחר בעולמנו והיא מתייחסת לתזונה מינימלית שכלל לא עונה על הצרכים – לא הפיזיים ולא הנפשיים של האם שצריכה לדאוג לעצמה ולתינוק.
במקום להוקיר ולכבד את היולדת שעברה מסע לא פשוט משקיעה החברה מאמצים כדי לשכנע אותה שגופה אינו יפה יותר, שהיא לא נחשקת, לא סקסית ושכדאי מאוד עבורה לשנס מותניים ולהתחיל להסיר את המשקל העודף.

 

שינויים שחלים במהלך ההיריון – שינויים שצריך לכבד!

למען הסדר הטוב ריכזתי מספר תהליכים שחלים בגוף במהלך תקופת ההיריון:

  1. כמות הדם בגוף עולה ב-50% כדי לאפשר לעובר להתפתח
  2. השליה מתפתחת. השליה שהיא איבר חדש בגוף, התפקיד של השליה הוא לספק לעובר חמצן ומזון בעודו ברחם
  3. כדי להכיל את העובר, גדל הרחם פי 500!
  4. הגוף מתכונן להנקה, לשם כך הוא אוגר שומן ורקמות באזור החזה, הדבר מתרחש כבר בתקופת ההיריון
  5. הגוף מייצר כמות אסטרוגן עצומה, לצורך המחשה – כמות האסטרוגן שמיוצרת במהלך ההיריון זהה לכמות האסטרוגן שמיוצרת בגוף במהלך כל החיים (כשהאשה אינה בהריון), האסטרוגן מאפשר לשליה ולרחם לתמוך בהתפתחותו של העובר

 

הגוף זקוק לתקופת התאוששות

הריון הוא פלא – מדהים כיצד הגוף פועל ומתגייס כדי לייצר חיים חדשים ולהביא לעולם עובר בריא.
הגוף עובד קשה במהלך ההיריון ומתמודד עם שינויים רבים, גם במהלך ההיריון וגם לאחריו, חשוב להבין זאת ולהעניק לגוף ולנפש תקופת התאוששות ומדובר בתקופה ממושכת.

למרות זאת, נראה שלתעשיית הדיאטות לא ממש אכפת והיא מנצלת את הרגישות של הנשים ופורטת על המיתרים הפגיעים.
הלחץ לחזור "לשגרה", למצב שלפני ההיריון מציב את הנשים בסיטואציה קשה ביותר, דווקא בתקופה שדורשת מהיולדת לגייס מאמצים רבים – פיזיים ונפשיים. 

לאחר ההיריון חוזרות מערכות הגוף לפעול כפי שפעלו לפני ההיריון בעוד מערכות אחרות פועלות במטרה להזין ולדאוג לכל צרכיו של התינוק.
כמו כן, ההורמונים מתאזנים, במילים אחרות - זוהי אינה תקופה שמתאימה לקיזוז קלוריות בצורה קיצונית (דיאטה, לפי הגדרתו של העולם המערבי).
בתקופה זו חשוב לאכול נכון מכל אבות המזון ולצרוך יותר קלוריות (לשמור על איזון) כדי לספק לגוף הזנה ולאפשר לו לדאוג לעובר שלוקח ממנו אנרגיה.

 

לפעול מהראש, מהמקום הבריא

אז נכון שהגוף עבר שינויים, שהמשקל עלה ושהבטן כבר לא כפי שהייתה אך כלל לא נכון לאלץ את הגוף להסיר משקל, לא בתקופה זו, הדבר נוגד את ההיגיון הבריא.
הקפדה על תזונה נכונה וסבלנות יגרמו לגוף לשוב למצבו הקודם בקצב שלו, כל מה שצריך זה מודעות לאכילה, שמירה על תפריט תקין ובריא, פעילות ספורטיבית מתאימה וזמן. 

הריון הוא תהליך מקודש, חשוב לכבד אותו ולתת לגוף את הזמן לשוב למצב שקדם להריון, זה מגיע לו.
בשלב שלאחר ההיריון הגוף צריך להימצא במשקל שמאפשר לו לתמוך באשה ובתינוק, צמצום הקלוריות או פעילות גופנים אינטנסיבית מדי עלולים להיות מסוכנים.

לסיכום, ההמלצה שלי לנשים שזה עתה ילדו היא לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת.
תזונה שתאפשר חזרה לשגרה ותשלב פעילות גופנית מתאימה שתחזק את הגוף, תשפר את מצב הרוח ותתאים ליולדת באופן אישי. 

גם אם תעשיית הדיאטות מספרת לנשים שהיא פיתחה דיאטה שמתאימה לנשים אחרי לידה יש לדחות את ההצעה ולהרגיש עמה שלמות, זהו הדבר הנכון לעשות.

 

הרבה מזל טוב, בריאות והנאה מהמצב החדש!

 

 

הכותבת היא שרון לין, הבעלים של "כושר מתחיל מכאן!"

ספורטאית בנשמה, מאמנת לפעילות גופנית ואורח חיים בריא בגישת "שפת האכילה" ו"שפת הכושר", בוגרת

וינגייט והמסלול לטיפול בהתנהגויות אכילה ותפיסת הגוף בפקולטה לחקלאות.

שרון מפעילה גם קבוצת פייסבוק של "כושר מתחיל כאן!"