אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

צריך לשתות מים

ילדים , צריך לשתות מים!

מערכת אינפוגן | 27.04.2012

מתחיל להתחמם והצורך במים גובר. ילדים ובעיקר תינוקות רגישים להתייבשות יותר מאשר המבוגרים. שתיית מים היא הרגל טוב ורצוי – שיש לעודד.

 

מתחיל להתחמם והצורך במים גובר.

ילדים ובעיקר תינוקות רגישים להתייבשות יותר מאשר המבוגרים.

 

שתיית מים היא הרגל טוב ורצוי – שיש לעודד.

אך מה באשר לסרבנים, שאינם חפֵצים בשתיית מים?

 

מה באשר לפעוטות שלא ברור לנו כמה הם שותים, אם בכלל?

ריכזנו עבורכם כמה נקודות למחשבה, לצד כמה טיפים – הרוו סקרנותכם ותמשיכו לקרוא....

 

מים זה אנחנו

75% מגופו של הפעוט הוא מים, מוחו מכיל כ85% מים – מכך ברור מדוע התייבשות קלה (של נידוף 2% מתכולת המים בגופו) עלולה לפגוע בתפקוד ההכרתי שלו.

ילדים קטנים מסתגלים לאט יותר לחום הסביבה, ומאידך מייצרים חום בעצמם – לכן הם נוטים להתייבשות מהירה יותר ממבוגרים.

 

אמא, אני צמא

הצמא הוא מנגנון אזהרה של גופינו המודיע ומתריע כי יש לחדש את מלאי הנוזלים.

אצל ילדים קטנים מנגנון הצמא פחות יעיל, והם אינם חשים עד שכבר איבדו חלק משמעותי ממערך הנוזלים בגופם.

לעתים יחושו בצמא רק אחרי שאיבדו כ2% מנוזלי גופם – שזו כבר התייבשות קלה.

יתרה מכך, פעוטות ותינוקות לא יכולים להסביר כי הם צמאים, הם לא יודעים לתאראת התחושה ואפילו לא תמיד יפרשוה כהזדקקות למים.

 

כדאי לדעת

תינוק הניזון מחלב-אם או תמ"ל (תחליף מזון) בלבד – לא זקוק להשלמות נוזלים.

יש להוסיף לתפריט התינוק מים רק כאשר עוברת תזונתו לשילוב עם מזון מוצק.

פעוטות רבים אוחזים בבקבוק המים ומשתעשעים בו אך לא ניתן לדעת בוודאות כמה מים שתו. 

לעתים, הם שופכים טיפות מן המים החוצה (ונהנים להרטיב את סביבתם משחקי "רטוב-יבש").

 

טיפים לעידוד שתיית המים:

לסרבני מים כדאי לנסות ולשנות את טמפרטורת המים – יש המעדיפים קרים, ויש המעדיפים פושרים או אף חמימים. לפעמים הכל טמון בתחושת החום.

מומלץ לנסות ולתת את המים לאחר הארוחה לא לפני (כשרעבים) ולא תוך כדי הארוחה (הופך למשחק ומדלל את מרקם האוכל, ומפחית את הכמות הנאכלת - יוצר תחושת שובע מדומיינת).

יש לצור הבדל ברור בין מים למיני משקה אחרים (תמ"ל או חלב-אם, אבל גם שתייה אחרת תה או מיץ). 

על-מנת שלא תתעורר אצל התינוק ציפייה למשקה אחר ממים, וההתמודדות עם תחושת האכזבה תהיה קשה או אף תיטמע ככזו בהקשר של שתיית מים.

בעבור תינוקות ופעוטות חשוב להשתמש ב"כוס מעבר" (בקבוק שתייה מותאם) אשר זרימת המים בו מווסתת על-ידי פיה.

 

בקבוק צבעוני ומיוחד יכול להגביר התעניינות ולגרות את הרצון בשימוש בו.

נסו להרגיל את הילד לשתות מים מדי בוקר (אנחנו מאבדים נוזלים רבים במהלך השינה), וכן מדי ערב לפני השינה.

לתינוקות סרבנים במיוחד ניתן להתחיל במתן המים בעזרת כפית.

 

כדאי להימנע משתייה ממותקת – הרגל שניתן (ורצוי) להימנע מיצירתו והטמעתו.

יש להקפיד על שתייה אחרי פעילות גופנית גם בבית, גם בחוץ ואפילו בסביבה "רטובה" כמו ים ובריכה.

הסבירו על חשיבות השתייה, ילדים קטנים אוהבים הסברים והם נהנים ללמוד מכם.

 

דוגמא אישית, הקפידו לשתות בעצמכם (כדאי מים) ותערכו טקסי שתייה משותפים (או זמן מנוחה לשתייה ורענון).

יש להיזהר - אין להפעיל לחץ חזק מדי שייצור סלידה מן השתייה.

חשוב לאפשר לפעוט סיטואציות שונות בהן הוא מוזמן לנסות ולשתות בטיול בעגלה, בחדרי הבית השונים, בגינה, בעת משחק או בנסיעה ברכב המשפחתי.

 

כמו כל דבר אחר, שתיית מים מרובה ומוגזמת אינה בריאה ויוצרת לחץ על פעילות הכליות ומפחיתה את יחס המלחים והמינרלים בדם.

יש לוודא כי המים אינם מהווים תחליף לאוכל, או תחליף רגשי אחר (כמו אביזר להרגעת בכי או הירדמות, מים אינם מוצץ או חפץ מעבר).

 

שתפו

תגובות