אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

בישול עם ילדים

בישול מדעי

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 14.04.2017

יש ילדים שאוהבים לאכול גזר רק בדרך מסוימת. הם אכן צודקים: מבחינת המבוגרים גֶזֶר זה גֶזֶר, אבל הבישול משנה את צבעו של המזון, טעמו ומרקמו.

 

הבישול אינו אמור לפגוע בערך התזונתי (האנרגטי) של המזון, וגם לא בוויטמינים ובמינרלים המצויים בחומרי הגלם.

 

תהליך הבישול נועד לסלק גורמים פתוגניים – מחוללי מחלות – האחראים, בין היתר, על קצב קלקול המזון.

 

המושג "בישול" מתייחס למגוון שיטות עיבוד מזון שרובן עושות שימוש בחום ובהן אפייה; צלייה; גריל; עישון; טיגון; הקפצה (טיגון קל); טיגון עמוק; אידוי; הרתחה וכבישה. 

שיתוף ילדים בתהליך הבישול מגלה עד כמה המדע נכנס לתוך המטבח, שופך אור על מסורות ותיקות בתחום הקולינרי וחושף אפשרויות חדשות ושונות להכנת המזון. 

 

אז שטפו ידיים, הפשילו שרוולים ותיהנו מחוויה משותפת של "בישול מדעי"! 

 

מה מומלץ לעשות עם ילדים?

 

קניית מצרכים:

 

אחרי שבחרתם מתכון שתרצו להכין יחד, מומלץ לערוך רשימת מצרכים שאותם תרכשו במכולת או במרכול. שאלו את הילדים מאיפה מגיע המזון – היוגורט, הפירות, הירקות, הדגנים והפסטה שהם אוכלים.

לרוב, אין לילדים שלכם מושג מהו מקור המזון, מהם חומרי הגלם שמהם הוא מורכב ואלה שיטות משמשות לעיבודו. ילדים עירוניים שלא ראו גינת ירק בחייהם, עשויים לחשוב שבננות מיוצרות במפעל, בגלל האריזה שבה הן עטופות.

אם אתם מגדלים צמחי תבלין בבית, בקשו מהילדים לקטוף את התבלינים הדרושים למתכון שבחרתם.

ההיגיון שבמתכון: מתכון טוב הוא מאוזן.

במתכונים של עוגות, עוגיות ומאפים יש איזון בין המרכיבים שמקנים את הטעם ובין אלה שיוצרים את המבנה. למשל, עוגה "צונחת" עשויה להצביע על חוסר דיוק בהבט מֶשֶׁךְ הבישול. אפשרות אחרת היא שהמתכון מכיל יותר מדיי סוכר כך שנוצרת בְּלִילָה רכה ושבירה מכדי לתמוך בֶנַפח העולה של העוגה.

קראו יחד את המתכון שבחרתם, ארגנו מראש את החומרים ותכננו את שלבי ההכנה.

בתוך כך שימו לב לדברים שהילדים מסוגלים לעשות לבד, כמו למדוד כמויות וזמנים, לחתוך, לערבב ולמזוג לעומת משימות שאותן חייבים לבצע יחד איתם. 

 

כלי מטבח:

 

אימא שלי הייתה בשלנית ואהבה לקנות כלי מטבח. אבי, מהנדס במקצועו, היה שותף לקנייה של כלי עבודה ייחודיים למטבח: מסננות למיניהן, כלי מדידה לנוזלים ולמוצקים ומגוון מכשירים לערבול ולחיתוך.

אם גם אתם אוספים כלי מטבח שונים, בחרו את הכלים המיועדים להכנת המתכון שלכם.

שאלו את הילדים אם הם יודעים לְמָה מְשַׁמֵּש כל כלי.

חשוב לציין בפני הילדים את השמות של הכלים ולתרום בכך להעשרת שפתם, וכן ליצור עבורם הזדמנות ללמוד כיצד לעבוד עם הכלים השונים.

 

הערכת זמן הבישול:

 

גורמים רבים משפיעים על זמני אפייה ובישול ובהם הטמפרטורה ההתחלתית של המרכיבים, סוגי הכלים ותכונותיהם ומידת הדיוק של התנור שלכם.

כיוון שלא ניתן לקבוע זמני אפייה מדויקים, מתכון טוב מציע טווח של זמנים. הקפידו לבדוק בשלב מוקדם יחסית את מידת העשייה של המזון שהכנתם. באפיית עוגיות למשל, כמה דקות  נוספות של אפייה עשויות לגרום להבדל במרקם בין עוגיות לחות ורכות ובין עוגיות יבשות מדיי או קשות יתר על המידה.

הילדים יכולים למדוד את הזמן בעזרת קוצב זמן (טיימר) או שעון רגיל. וכמובן, לא לשכוח להריח, לטעום ולעקוב אחרי השינויים שחלים במרכיבים בזמן הבישול. 

 

מילה לקינוח:

 

הבנת המדע שמאחורי הבישול היא הבסיס האידיאלי לגיוון במתכונים וליצירה של מתכונים חדשים. בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש במושג "בישול מולקולרי".

לפי ויקיפדיה: "גסטרונומיה מולקולרית היא תחום מדעי החוקר תהליכים פיזיקליים וכימיים המתרחשים בעת בישול מזון‏‏". תחום מתפתח זה עוסק בשאלות כמו: מה גורם לחומר מסוים, ביצה למשל, להפוך ממצב נוזלי למצב מוצק? מדוע מֶלַח מחזק טעמים מסוימים ומדכא אחרים? ולמה ככל שגלידה קופאת בטמפרטורה נמוכה יותר כך היא רכה וקטיפתית יותר?

בסופו של דבר, כל בישול הוא "בישול מולקולרי", ולכן יש המגדירים את הסוגה החדשה הזו בתחום הבישול כחיפוש אחרי טכניקות חדישות בבישול המבוססות על מדע.

 

קיבצנו עבורכם קישורים למתכונים המזמנים פעילות בישול משותפת, מאתר מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים:

מרק ירקות

חביתת עשבי תיבול

קוטג' בייתי

 

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.