אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

חינוך ילדים

איך לגדל ילד עצמאי

  • עדה בקר
  • 19.04.2017

מה זה בשבילכם לגדל ילד עצמאי? בסיטואציות שונות אני שואלת הורים "איזה ילד אתם רוצים לגדל"

 

מה זה בשבילכם לגדל ילד עצמאי?

בסיטואציות שונות (הרצאה, סדנה, שיחה

או שעת ייעוץ) אני שואלת הורים "איזה

ילד אתם רוצים לגדל?" מטרת השאלה 

היא לברר  מה מנווט את הגישה החינוכית שלהם.

 

עצמאות תפקודית

 

אחת התשובות המקובלות של הורים (גם שלכם?) היא "שיהיה מאושר". התשובה מורכבת מאוד ונובעת מתפיסת ההורים לגבי "מהם החיים?" ובהמשך גם  מההגדרה ל-"מה

פירוש להיות מאושר?".

 

ואם אני ממשיכה ושואלת (ובדרך כלל אני עושה זאת...) פעמים רבות התשובה השנייה שנותנים הורים היא "שיהיה עצמאי". והשאלה שלאחריה היא: למה בדיוק אתם מתכוונים שיהיה עצמאי?

 

ואז עולות תשובות כמו:

 

    * שיאכל בעצמו 

    * שיתלבש בכוחות עצמו 

    * שיצחצח שיניים 

    * שיהיה גמול 

    * שיהיה אחראי על מילוי המשימות של עצמו

 

זה סוג של עצמאות שניתן להגדיר אותה כ"עצמאות תפקודית"

 

 

עצמאות ערכית חשיבתית

 

ואם אני ממשיכה ומבררת האם יש פירושים נוספים למושג עצמאות מתחילות לעלות מההורים בניסוחים שונים תשובות כמו:

 

    * שלא יקבל כל דבר שאומרים לו כתורה מסיני

    * שלא ניתן יהיה להשפיע ולשכנע אותו בקלות

    * שלא יאמץ  דעות של אחרים ללא ביקורת, ללא מחשבה 

    * שיהיו לו דעות משלו

    * שלא יהיה תלוי בדעות של אחרים

 

את האספקט הזה של מושג העצמאות ניתן להגדיר כ"עצמאות ערכית-חשיבתית".

 

 

האם יש קשר בין שני סוגי העצמאות?

 

האם בהכרח יש קשר בין שני האספקטים הללו של המושג עצמאות: עצמאות תפקודית ועצמאות ערכית-חשיבתית? האם יש רצף התפתחותי בין השניים?

עקרונית צריך להיות קשר כזה.

 

כיון שעצמאות תפקודית מקדמת או מלווה את העצמאות הערכית-חשיבתית, היא תומכת בתפיסה של הילד שהוא יכול לעשות דברים עבור עצמו ואז גם לחשוב באופן עצמאי - ייחודי.

 

לפעמים, על פי מה שמספרים ההורים על המתרחש בביתם, נראה שהם מייחסים לעצמאות החשיבתית חשיבות רבה הרבה יותר מאשר לתפקודית. לעיתים קרובות מצפים ההורים מילד בן 3-4 שתהיה לו דעה משלו ויכולת לעשות בחירות מושכלות בעוד שהוא עוד אינו עצמאי מבחינה תפקודית.

 

בעבודתי כמפקחת במעונות יום חרדיים מצאתי אצל הורים חרדים תופעה הפוכה. הורים אלה הדגישו מאוד עצמאות תפקודית, אצל ילדים בגיל צעיר מאוד.  הם התייחסו לעצמאות של הילד בטיפול בענייניו כמובנת מאליה והדגישו יותר את העצמאות המתבטאת ביכולת של הילד לעזור בהתמודדות של המשפחה עם חיי היום יום, למשל, לטפל באחים ואחיות קטנים.

 

מבחינתם, למרות שיש בהתנהגות הרבה מרכיבים תפקודיים הם מגדירים את כעצמאות ערכית.  האספקטים האחרים של העצמאות הערכית-מחשבתית קיבלו אצלם פחות חשיבות.

 

 

איך מחנכים לעצמאות מכל הסוגים?

 

ראשית, מבחינים בין שני סוגי העצמאות.

 

שנית, מתמקדים תחילה בהקניה של עצמאות תפקודית. עצמאות זו נקנית  כאשר הורים מגדירים במדויק מה הציפיות שלהם מתפקודו של הילד. עצמאות כזו נקנית פעמים רבות, על ידי הוראות ותכתיבים.

ולבסוף, מפתחים מרחב של דיאלוג, שיחה, הכוונה ובדיקה עם הילד כדי להקנות לו עצמאות ערכית- מחשבתית.