אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

גב זקוף בריא לגוף

גב זקוף - בריא לגוף

יעל הכהן-פרצ'ב | 06.03.2018

תעמוד זקוף. יציבה זקופה משפיעה על מצב הרוח והביטחון העצמי שלנו.

 

אורי בן החמש עומד להפוך "גיבור על".
הסיבה שמביאה אותי לחשוב כך היא שאני רואה אותו משתנה.
לאט, כל פעם קצת ועם הרבה רגעים של קושי אבל הוא מתחיל להאמין בכך מבפנים וזה הסימן עבורי שהוא יצליח.

אנחנו משתנים כל הזמן:

חוסר ביטחון, עצבות, פחד או חרדה הן אוסף של חוויות גופניות ורגשיות לא מוצלחות שמעצבות את הדעה שלנו על עצמנו והעולם.
זה קצת מבלבל ולא תמיד ברור מה גורם למה.
אבל, דרך שימוש בתנועה ומשחק אפשר להביא את הגוף ללמוד יציבה אחרת ודרכה לשנות את הדעה שלנו על עצמנו - וכשלנו טוב, לכל הסביבה שלנו טוב.
למשל, כאשר אנחנו נמצאים במצב שבית החזה שלנו כפוף מידי והכתפיים סגורות זה משפיע, בין היתר,  על כמות האוויר שנכנסת לריאות ועל האנרגיה והחיות שזורמת אל הלב שלנו.
מנגד, מנח לפשיטה קיצונית שבו בית החזה בולט מאוד ישפיע על הצורך שלנו בקבלת גירויים בלתי פוסקים וחוסר יכולת להיות קשובים באמת לעצמנו וסביבתינו.

מנחי הגוף והתבניות התנועתיות מתחילות להתפתח כבר בזמן ההיריון וחודשי החיים הראשונים וכבר שם אפשר לזהות אותם.
כשנבקש מילד לעמוד זקוף הוא יתקשה לבצע זאת לאורך זמן.
השינוי הוא פנימי ודורש ארגון מחודש של הגוף ושל היציבה.
כמו כן של מנח הראש וכפות הרגליים.

הבנת יחסי הגומלין בין השפעת מנחי הגוף על המחשבות והרגשות הוא אומנות בפני עצמה הדורשת חקירה והתבוננות מעמיקה.
אך תמיד ניתן לעזור ולשפר גם עם כמה תרגילים שיעבדו כמעט תמיד.

 

תרגילים לעבודה עם תינוקות / ילדים


הושיבו את הילד על כדור פיזיו או על הרגליים שלכם והחזיקו אותו מאחור באמצעות הצמדת האגן אל הכדור.
דאגו שהרגליים שלו ברוחב אגן ולא בפיסוק רחב. הניעו את הכדור מעט קדימה, אחורה ימינה ושמאלה.
הצמדת האגן והרגליים תאלץ את בית החזה לבצע כפיפה, זקיפה וכפיפה צידית
בשנת החיים הראשונה ניתן לערסל את הילד כשמחזיקים אותו בערסול קדמי ומאפשרים לכל הגב להתעגל.

 

  • משחק מהנה לילדים בני שנתיים ומעלה: להניח מדבקה בכל פעם באזור אחר של כף הרגל (פנימי או חיצוני) ולבקש שיבעט את הכדור מהמקום שעליו מונחת המדבקה.
  • הרמת הידיים כקרני השמש: בעזרת בועות סבון, בקשו מהילד לפוצץ אותן עם ידיים ארוכות, כשאתם מרחיקים אותן כל פעם לכיוון אחר כשהגוף של הילד סטטי (לילד שלא יודע ללכת או לילד גדול שעומד על שרפרף)
  • דריכת הרגליים לזקיפה: לכוון לשימוש בדריכת כפות הרגלים לרצפה על ידי החזקת הילד מאחור באזור הירכיים, לאפשר לתינוק/הפעוט לעמוד ממרכז החדר ללא השענות.

 

תרגילים להורים (או כל מבוגר אחר):

  • דריכת האגן לזקיפה בישיבה: כשאתם יושבים שעות ארוכות מול המחשב הניעו את האגן לדריכה על המושב, כל פעם בחלק ואז צרו מעגל קטן של תנועה
  • נשימה מלאה: השתדלו להיות מודעים לנשימה מלאה שמתרחשת בכל מרכז הגוף ולא רק בקדמת בית החזה.
    פעולה זו תשפיעה גם על התנועה וגם על המחשבות והרגשות.

 

בעזרת שימוש בדמיון ומשפטי העצמה אפשר לשכנע כל ילד שהוא גיבור על כל השנה ולא רק בפורים

 

הכותבת היא יעל הכהן פרצ'ב, יועצת התפתחותית, חוקרת תהליכי מודעות ומתמחה בשיטת פלדנקרייז.

 


אתר:   https://www.softsteps.co.il/
פייסבוק:   https://www.facebook.com/softsteps.co.il
טל': 050-6390190