אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

שעון חורף 2018

5 טיפים להקלת תהליך ההסתגלות לשעון חורף

מאיה עמית | 23.10.2017

שעון החורף פירושו שעות ערב חשוכות החל משעה 17:00, ובלאגן בהרגלי השינה וההשכמה של הילדים.

 

לפני שנולדו הילדים, השינוי השנתי בסתיו והעברת השעון שעה אחורה ("שעון חורף"), הבטיח לנו טעם מתוק של שעת שינה נוספת בסוף השבוע. 

אבל מהרגע שנולדים הילדים, הזזת השעון אחורה לא בהכרח אומרת שעה נוספת של שינה.

הורים רבים, ואפילו מנוסים, חוששים מהשינוי בסתיו. 

התאמת לוח הזמנים של הילדים שלך לשעון החורף החדש לא תמיד קלה.

 

זה בדיוק כמו ג'ט לג, שינוי זמן אפילו של שעה אחת בלבד יכול להשפיע על קצב היממה של הילדים (שינויים פיזיים, נפשיים והתנהגותיים שבדרך כלל פועלים במחזור של 24 שעות). 

לכן הזזת השעון משבשת את לוח הזמנים של השינה, במשך כמה ימים.

הורים רבים מגלים שהכול זז בשעה: במקום להתעורר בשעה 6:30 בבוקר, הם נעמדים על ידינו ב-05:30  בבוקר.

 

חמישה טיפים איך להקל על תהליך ההסתגלות לשעון חורף:

1.      סבלנות – צריך להכיר את התופעה ולדעת שבתוך שישה עד שמונה ימים הכל אמור להתאזן חזרה.

2.      אין טעם לאחר את מועד ההשכבה – ילדים קטנים מתעוררים במנגנון טבעי, ואין קשר ישיר לשעת ההרדמות. 

לפעמים איחור בהשכבת הילד של כ- 30 דקות בשבוע שקודם להזזת השעון מונע את ההתעוררות המוקדמת, אך שיטה זו לא אפקטיבית אצל כל הילדים.

אבל, ילד שהולך לישון מאוחר יקום סביב אותה שעה רגילה – ורק יהיה עייף יותר במהלך היום... ואז - 

יכול להיות שיירדם באמצע היום, מה שיוביל להירדמות מאוחרת שוב (מעגל קסמים שלילי ומעצבן). או שיעבור את שיא העייפות שלו אחר-הצהריים ובערב יהיה בלתי נסבל לסובבים אותו – לרוב ילד עייף מאוד יתקשה להירדם שוב (אותו מעגל בעייתי שוב).

3.      החשכת החדר או אפילו הבית כולו לעת בוקר – בגלל שהאור עולה מוקדם יותר כתוצאה מהזזת שעון חורף, יהיה קל יותר לשכנע ילד קטן לחזור לישון כאשר סביבתו חשוכה. הורמון השינה אינו מופרש עם חשיפתנו לאור ולכן – גם מבחינה פיזית כדאי לעזור לילדים באמצעות החשכה.

4.      התמדה ועקביות – כמו בהרבה עקרונות אחרים בחינוך... עלינו לשמור על מסרים עקביים ודרכי פעולה ברורים, שיגרה.

5.      רגישות רבה יותר – חשוב להיות רגישים ולקלוט את הרמזים הקודמים להתפרקות של הילדים מעייפות. וכן, לקלוט עודפי אנרגיה שאולי כדאי להוציא על-מנת ששעת השינה תהיה כמתוכנן ולא מאוחרת מדי. בימים הצמודים לאחר הזזת השעון כדאי להיות גמישים באשר לפעילויות אחר הצהריים כדי שנוכל להתאים את תגובתנו למצב הנתון.

 

בכל מקרה,

תזכרו - זה זמני.

שעון החורף הוא רק עד מרץ, ובעוד כחצי שנה מזיזים את השעון חזרה קדימה...