אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

חזרה לשגרה

מנסים לחזור לשגרה

מאיה עמית | 29.05.2018

השיבה למסגרת חיים רגילה לאחר תקופת לחץ וחרדה טומנת בחובה קשיי הסתגלות לילדים ולמבוגרים. ברור כי החשש אינו נמוג, ואף להיפך.

 

השיבה למסגרת חיים רגילה לאחר תקופת לחץ וחרדה טומנת בחובה קשיי הסתגלות לילדים ולמבוגרים.
ברור כי החשש אינו נמוג, ואף להיפך – הקלות הבלתי נסבלת של קיומו של האיום חוזר ושב להעסיק את מחשבתנו יותר מבעבר.

 

כך שלא קל לחזור ולשוב לפעילות השגרתית של היומיום.

עלינו לזכור, כי חלק מאזרחי המדינה (תושבי עוטף עזה וישובי קו העימות הדרומי) בכלל לא חווים את החזרה לשגרה האמיתית של שקט אלא למצב של לחימה פחותה.

יחד עם זאת, אספנו מספר טיפים שיקלו על כל המשפחה יחד לשוב למסגרת הפעילות הרגילה, בתקווה שישמר השקט בדרום, בכלל אזורנו – ולכל תושבי המדינה.

 

מעורבות בפעילויות הגן -  כדאי להתעניין בסדר יומם של הילדים בגן, ומהם  התכנים והנושאים המועברים לילדים כעת, כך תוכלו לקיים שיח פורה ולשאול באופן מכוון ומדויק יותר את הילד ולהבין את תחושותיו וחוויותיו בגן. חשוב להתעדכן מול הגננת בהתנהגותו של הילד ולהבין האם יש שינוי כלשהו בעקבות חוויותיו מהימים האחרונים.
בנוסף, כדאי לשוב ולשאול האם התקיים או מתקיים שיח על המצב הביטחוני בצורה מסודרת ושיטתית כחלק מפעילות הגן או אף בצורה ספונטנית בין הילדים.

 

שגרת שינה – חשוב לחזור לשגרת שינה רגילה.
להקפיד על שינה עצמאית בחדר ובמיטה הרגילים בה היחד ישן קודם לאירועי הביטחון, כדי לא לשרש התנהגות חרדתית.
במידה ויש קשיים, חשוב להבין את מקור המצוקה המלווה את החזרה לחדר הרגיל, ובמידה ואינכם מצליחים לטפל בכך בעצמכם כדאי לפנות לאיש מקצוע. החזרה להרגל כוללת גם שעות השכבה והשכמה זהות לשעות הייעודיות שהיו טרם השינוי במצב הביטחוני.
כדאי לנסות ולקיים את שגרת שינה זו גם במהלך סוף השבוע העוקב לאחרי החזרה כדי לשמר ולחזק את ההתנהגות הרצויה.

 

לעודד עצמאות – חשוב לעודד זאת בכל מצב, בהתאם ליכולותיו את עצמאותו, אך בעיקר לאחר תקופת לחץ שפיתחה תלות בהורה.
גם אם מדובר בפעולות פשוטות כמו מעבר עצמאי בין חדרי הבית, יציאה לחצר לבד או ירידה לשכן (הכוונה להתנהגויות שהיו קיימות קודם).
תחושת העצמאות תחזק את הביטחון העצמי של הילד ותגביר את תחושת האמון שלו בכינונה של המציאות (הקטנת תחושת אי-הודאות שיוצרת חרדות.

 

אך יחד עם זאת, חשוב לשמור על ערנות לגבי תחושותיו של הילד והתנהגות שמעידה על מצוקה. חלק מהילדים יתקשו בהתמודדות עם שגרת החיים החוזרת והדבר יגביר את לתחושת התלות בהורים, על-כן יש לתמוך ולהעניק להם משוב חיובי (במגע כמו חיבוקים, במחוות קטנות כמו חיוך או נשיקה ובמחמאות) על התנהגות בוגרת ועצמאית.

 

סדר יום ברור
חשוב לתאם מראש ציפיות לגבי אופן התנהלות היום, החל מעצם ההתארגנות בבוקר, המשך הפעילות בבוקר ואף אחר-הצהריים (תלוי ביכולותיו הקוגניטיביות של הילד ולתפיסתו את מושג הזמן). צריך לשוב ולהזכיר לילד את ההתנהלות בימי שגרה, לדוגמה, עד איזו שעה נשארים בגן (אפשר לציין זאת על-ידי סדר היום בגן נניח: "אשוב לקחת אותך לאחר מנוחת הצהריים" או "ניפגש "לאחר פעילות היצירה"), מה מתוכנן לאחרי הצהריים, מתי נאכל ארוחת ערב ומה סדר ההתארגנות לשינה.

 

פתיחות וכנות
ניהול שיח אודות רגשות, חששות וקורות היום יתרום לפתיחות בין בני הבית ויועיל לעיבוד החוויות של החזרה לשגרה והימים שקדמו לה.
כמו-כן, תהליך שכזה מגביר את תחושת הכינות ועוזר לכנן אמון רב יותר בין בני המשפחה. בנוסף, זה יכול להקל עליכם כהורים לזהות מצוקות נוספות בהתנהגותו של הילד.

 

בכל התלבטות או התמודדות עם מצוקה אפשר, מומלץ וכדאי לשתף את הגננת או איש מקצוע מתאים אם רופא הילדים הקבוע, איש בריאות הנפש, או כל מערכת תמיכה אחרת.

מוקדי התמיכה של משרד החינוך

מוקד החירום של משרד הרווחה (חייגו: 118)

אתר נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי)

 

בתקווה לשגרה רגועה…