אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

חוגים וחוגי העשרה- טוב ורע

ורה ליפשיץ- הפינוקיה של סימה | 30.04.2016

בימים אלו עסוקים ההורים בבחירת מסגרת חינוכית לילדיהם.  אחת השאלות שחוזרות ונשאלות כאשר מגיעים הורים להתרשמות מן הגן היא:

 

 

כמה חוגים יש אצלכם?

איזה חוגים יש אצלכם?

התעמלות לגיל הרך?

שעת סיפור?

מוסיקה? אנגלית? אפייה? מדעים? היכרות עם בע"ח?

וזה רק על "קצה המזלג" למגוון החוגים וההיצע העצום.

 

גנים שונים פועלים בשיטות חינוך שונות, כך שלהורים ניתנת האפשרות לבחור את הגן הכי מתאים וקרוב ל"אני מאמין" שלהם, ולתפיסת עולמם.

מתוך כך נוצרת תחרות ערה לסיפוק גנים חדשניים ובהם חוגים חדשניים שיביאו לרישום המיוחל ולהעדפת ההורה את הגן הספציפי.

 

בדיוק כמו שמנהלי הגנים החלו בשימת דגש על מקצועיות הצוות החינוכי, על תפריט מאוזן ומגוון ועל ארגון הסביבה החינוכית, כך מתחילים להשקיע בשיבוץ חוגים חיצוניים שיהיו בעלי ערך מוסף, חוגים שישתלבו ויחברו לנושאים הנלמדים בגן ויהוו חלק אינטגרלי מהלמידה בגן (כמו חגים, עונות, אוצר מילים, ועוד). 

 

בנוסף להנאה שחווים הילדים מן החוגים (ועדיין לא עסקנו ב"איזה?") חשוב לציין כי מרבית החוגים משלבים עשייה ולמידה מתחומים שונים. ניתן למצוא מוסיקה גם בחוגי ההתעמלות, וניתן ללמוד מילים חדשות גם בחוג בע"ח.

 

לחוגים ישנו ערך תראפויטי המאפשר לילדים להתבטא ולהשתתף בפעילויות שונות ללא קשר לכישרון או ליכולת ורבאלית.

ידוע כי תקופת הגיל הרך הינה חשובה ומכרעת בתהליך ההתפתחותי של הילדים. בגיל הרך יכולת הלמידה של הילדים היא מואצת ומהירה, הילדים מבלים בגן שעות רבות.

בגן לומדים הילדים כיצד מתנהגים בחברה, לומדים על עצמם ועל העולם הסובב אותם תוך מפגשים יומיומיים עם ילדים/מחנכים/הורים/מפעילי חוגים, כך שהגן לוקח חלק גדול בעיצובו של הילד (השפעה סביבתית).

אז... הצורך בהחלט קיים. 

השאלות שהועלו בתחילה (כמה ואיזה?) משתנים מגן לגן, ומתפיסה חינוכית אחת לשנייה. 

 

אז מה תפקיד מנהלי הגן? 

 

לבחור בחוכמה - לבחור בחוגים בעלי ערך מוסף, לבדוק שמפעילי החוגים מנוסים, סבלניים ואוהבי ילדים, שמגיעים אל הגן בחיוך, ונהנים מן העשייה. 

אני סבורה כי לצוות החינוכי הקבוע בגן תפקיד משמעותי ולכן ריבוי חוגים בגן יקטין את מעורבותו של הצוות.

אם ניקח בחשבון כי בגנים הפרטיים ישנן שלוש ארוחות ביום וזמן חופשי בחצר, פעילות חופשית בפינות הגן, יצירה, מפגש בוקר ומפגש צהריים, ימי הולדת, חגים וכו', פעילויות רבות שלרוב מגיעות בזמנים קבועים. ריבוי חוגים יוביל את הצוות החינוכי להיות שולי, אלו שמעבירים את הילדים מחוג לחוג... ולא זה תפקידם.

 

איזה חוגים? 

 

היריעה רחבה, לכל חוג יתרונות משלו. אי אפשר לומר זה טוב וזה פחות. 

בחירת החוג משתנה גם בהתאם לגיל הילדים וגם בתוך הגן ניתן למצוא הבדלים בין קבוצה לקבוצה. חוג מדעים וטכנולוגיה אינו יכול להתאים גם לגילאי שנה וגם לגילאי שלוש, אבל חוג מוסיקה בהחלט ניתן להתאמה גילאית. 

אני בוחרת בחוגים שלדעתי משקפים את כל הפרמטרים שציינתי, וכן חוגים שחשיפת הילדים אליהם באופן עצמאי תהיה יקרה להורים. כן, אתם אכן משלמים ממיטב כספכם, ועלי לספק לילדכם חוגים איכותיים. 

 

כמה חוגים בשבוע? 

 

לדעתי שלושה חוגים בשבוע מספיקים, וכמובן שיתקיימו בימים שונים. כך נותרים לצוות החינוכי יומיים מלאים לעשייה רציפה (יום שישי הוא יום קצר ולרוב גדוש בימי הולדת/קבלת שבת ולכן אינני חושבת כי יש למנותו כיום פעילות מלא/רגיל).

אז בפעם הבאה שתבקרו בגן או תשוו עם הורים אחרים אילו חוגים מתקיימים בגני הילדים שלהם וכמה פעמים, חישבו על דברים אלו. 

על האיזון בין הכמות לאיכות, ואל תשכחו לשאול את מנהלי הגנים את השאלה החשובה ביותר, לא "כמה?" ו- "איזה?"... 

אלא "מדוע" - מדוע בחרו בחוגים שבחרו, ואם ניתן אז אפילו כדאי לבקש להיות נוכחים להתרשמות גם מן החוגים.

 

שלכם,

 

ורה ליפשיץ

 

הכותבת ורה ליפשיץ, מנהלת סניף "מבצע קדש" פתח-תקוה, ב"פינוקיה של סימה"

לאתר גן הפינוקיה של סימה

ליצירת קשר במייל: pinukiya1@gmail.com