אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

מדע וילדים

משפחות מבקרות במוזיאון מדע

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 21.10.2012

מוזיאוני מדע מושכים קהל רב של משפחות, המחפשות בילוי איכותי עם ילדיהן הצעירים והבוגרים כאחד. מתוך הידיעה שילדים צעירים הם חוקרים גדולים,

 נבנו תערוכות המיועדות לגיל הרך במוזיאון המדע בירושלים. 

 

בתערוכה "מנוף לגילוי" סביבות גילוי מגוונות המעוצבות כך שילדים יוכלו לפעול ביחד עם הוריהם, עם ילדים אחרים או לבד.

 

 כל סביבה ממחישה עקרונות מדעיים שונים ומהווה מוצג פעיל ועשיר המותאם לסקרנותו וצרכיו של כל ילד וילדה. 

 

סביבות אלו נבנו עם הבנה שהורים יכולים ללוות את ילדיהם בעת האינטראקציה עם המוצגים: ליד כל מוצג תמצאו רשימת משפטי-גילוי ייחודיים לכל מוצג ומוצג, ומושגים המתארים תופעות שהילד יכול לגלות. "משפטי הגילוי", כגון "דרך חור קטן אפשר לראות תמונה גדולה" ליד קיר ההצצות, או "סיבוב אחד של גלגל גדול גורם לסיבובים רבים של גלגל קטן", ליד מוצג גלגל מניע גלגל, הם בסיס לשיחה שהיא חלק מתהליך הלמידה בין ילדים לילדים ובין מבוגרים לילדים (וגם בין מבוגרים למבוגרים). 

 

לתיווך המבוגרים בלמידת הילדים הצעירים, במיוחד בתחומי המדע והטכנולוגיה יש השפעה מכרעת על היכולת של הילדים להפיק הנאה ולמידה מהביקור המשותף (אש, 2003).

 

ההורים יכולים לתמוך בילדים למשל, כשהם עוזרים לילדים להתמקד בתופעות המוצגות, לעקוב אחרי מה שמעניין את הילדים, לערוך השוואות, לספק מידע בתגובה לשאלות המתעוררות בהפעלת המוצגים, וליצור חיבורים בין הידע הקודם של הילדים לתופעות המפתיעות. הורים יכולים גם לגוון את פעילות הילדים עם המוצגים ולהאריך את זמן האינטראקציה של הילדים עם המוצג (קרולי וקלנן, 1998). 

 

שיחות למידה אלו מסייעות במידה ניכרת לבניית המשמעות וההבנה של ילדיהם מתוך החוויות שהם חווים במוזיאון. כך ילדים יכולים להבין את התנסותם בדרכים שיכולות להופכן לבלתי נשכחות.

 

לא כל האינטראקציות בין בני המשפחה הן מילוליות  (דירקינג ,2000). בני המשפחה לעיתים מסתכלים אחד על השני תוך כדי פעילות, מסתכלים גם על מבקרים אחרים ולומדים דרכי הפעלה חדשות ומשמעויות חדשות. מתוך התצפיות עולה שיש רצף של דפוסי למידה שונים במשפחות שונות:  יש משפחות שמתפצלות במהלך הביקור, בני המשפחה לומדים בנפרד ומתחברים מאוחר יותר, משפחות אחרות המסיירות ביחד רוב הזמן לומדות בצורה שיתופית. 

 

חלל המוזיאון אמור לאפשר את מגוון סגנונות הלמידה המשפחתיים.  

 

אחת מתוצאותיו של ביקור במוזיאון מדע יכולה להיות חוויה חיובית הקשורה למדע.  

ביקור מוצלח יכול להתבטא בלמידה של מילים ומושגים חדשים (כמו מנוף, עדשה, גלגלת), גילוי של דבר אחד חדש ומפתיע, יצירת תחושה שיש המון מה לעשות במוזיאון ושכדאי לבא שוב, והבנה שמדע קשור בכל דבר וכל אחד יכול להתנסות בו ולהנות ממנו...

 

 

לשם כך אנחנו ממליצים אפשרויות שונות לאינטראקציה המשפחתית בתערוכות המיועדות לגיל הרך ובכלל. 

אתם מוזמנים:

 

•    לפעול יחד עם הילדים או בנפרד מהם.

•    לגלות דברים חדשים בעצמכם, וכן דברים רבים על ילדיכם:  

      מה הם יודעים, איך הם פועלים ובמה הם מתעניינים.

•    לחשוב עם הילדים על דרכים שונות להפעלת המוצגים.

•    לבקש מהילדים לתאר כיצד הצליחו להפעיל את המוצגים.

•    להקשיב לשאלות הילדים, לשאול בעצמכם, ולתאר ביחד את הגילויים תוך שימוש במושגים.

•    לקשר בין התופעות שאתם רואים לדברים מוכרים.

 

חשוב מאוד: 

לתת לילדים לבחור במה לעסוק וכמה זמן לשהות ליד כל מוצג, לא למהר כדי להספיק את כל המוזיאון בביקור אחד. רצוי גם לא למהר לתת תשובות, אלא לנסות להעלות השערות יחדיו  ולערוך ניסויים נוספים. אל תשכחו: המדע היא הדרך בין השאלה והתשובה.

תוכלו למצוא המלצות נוספות על איך להכין את הביקור ב-

http://www.mada.org.il/information/plan

 

ביקור משפחתי נעים!

 

הכותבת, ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.

 

שתפו

תגובות