אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

ילדים מצלמים

ילדים מצלמים

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 06.07.2013

כשילדיי היו צעירים רכשתי מצלמות חד-פעמיות כדי שיצלמו את מה שהם אוהבים. הם נהגו לצלם את חיות המחמד שלנו, את הצעצועים שלהם ואת בני המשפחה.

 

 

אהבתי לראות את העולם דרך העיניים של ילדיי, להבין מה חשוב להם ולהתחקות אחר מה שמעניין אותם.

 

כשגדלו, המשכתי עם המנהג ובכל פעם שיצאו לטיולים שנתיים "דחפתי" מצלמות חד-פעמיות לתיקיהם.

 

כך הצלחתי להבין טוב יותר מה ראו בטיול ואלה חוויות חוו בו, כששוחחנו על אודות הצילומים. 

 

לראות את העולם דרך עיני הילדים

 

במחקר שנערך בארץ עם ילדי גנים, הילדים התבקשו לצלם תמונות שהיו רוצים להראות להוריהם.

 

הילדים צילמו את הספר האהוב עליהם, את משחקי החצר ואת הצעצועים של הגן.

 

הצילומים שיקפו את תחושותיהם של הילדים שהגן הוא מקום טוב ואהוב שבו הם משחקים  עם חברות וחברים.

 

כמו כן, הילדים התמקדו ביכולותיהם האישיות, וצילמו תוצרים שלהם ופעילויות שלמדו לבצע.

 

הצילום מהווה אמצעי ביטוי ייחודי ומשמעותי שמסייע למבוגרים להיחשף לעולם עשיר של חוויות  שחווים ילדים וילדות ולמחשבות שלהם – כאלה שבדרך כלל לא מזדמן למבוגרים ללמוד על אודותיהן מהשפה המילולית המתפתחת של הילדים.

 

כשאנו המבוגרים מפקידים מצלמה בידי ילד או ילדה, אנו משדרים כמה מסרים:

 

פשוט לצלם והילדים יכולים ללמוד זאת בקלות, אנו סומכים עליהם שיוכלו לשמור על המצלמה וגם מתעניינים במה שמעניין אותם.

 

מלבד תיעוד חיי הגן, הילדים יכולים להשתמש במצלמה כדי לצלם חוויות אחרות שההורים אינם שותפים להן, כמו ביקור עם סבתא בגן חיות או שינה בבית של הדוד, אבל גם טיול משפחתי משותף שאותו מבוגר וילד יתעדו באופן שונה, כל אחד מנקודת המבט שלו.

 

הדיבור על אודות הצילומים:

 

מה מתואר בצילום; מה התכוונו לְצַלֵּם ולמה; איך צילמו והאם הצילום התקבל כפי שהילדים תכננו, יפתח בפנינו ערוץ תקשורת נוסף לביטוי הרגשות של הילדים וללמידה על כוונותיהם וידיעותיהם.

 

להיחשף לעולם עשיר של חוויות [צילום: לידיה בן-דוד]    נקודת המבט של הילד  [צילום: לידיה בן-דוד]

 

על מצלמות וצלמים 

 

על מנת ליצור את התמונה כל מצלמה ממקדת את קרני האור המוחזרות מהעצם המצולם אל מישור המוקד הנמצא בתוך המצלמה.

 

העדשה הבסיסית ביותר היא נקב זעיר (Pinhole) בתא האטום לאור, כאשר התא משמש כגוף המצלמה.

 

פיתוחים בתחום האופטיקה הוסיפו שכלולים:

 

עדשות מסוגים שונים המאפשרות להגדיל את כמות האור המגיע לסרט, "לְקָרֵב" או "להרחיק" את הדמות המצולמת; מסנני אור אשר "צובעים" את התמונה, מטשטשים אותה או יוצרים אפקטים חזותיים אחרים; מנגנונים המאפשרים לַצַּלָּם למקד את העדשה בצורה מדויקת; מדי-אור המבטיחים שהסרט יקלוט את כמות האור הרצויה; מַבְזְקִים המאפשרים צילום בחושך ועוד.

 

מצלמות דיגיטליות פועלות על בסיס אותם העקרונות האופטיים ליצירת הדמות, אולם אינן עושות שימוש בסרטי צילום אלא בחיישני אור הממירים את האור המוחזר מהעצם המצולם לאותות חשמליים. כיום מצלמות דיגיטליות נגישות מאי פעם: המצלמות קלות וקטנות, נכנסות לכל תיק וכן מותקנות במכשירי הטלפון הנייד.

 

מצלמות מסוג זה זמינות ונגישות לתעד אירוע מפתיע כמו הופעת קשת בענן, או עניין שגרתי דוגמת מפגש עם חברים.

 

היתרון בצילום הדיגיטלי הוא שאפשר מיד לראות  את התוצר, ואם לא מרוצים קל למחוק אותו ולצלם שוב, דבר המאפשר לילדים להתאמן בצילום ולנסות כמה פעמים עד לקבלת התוצאה הרצויה.

 

יתרון נוסף הוא שלאחר הצילום אפשר להעביר את התמונות למחשב:

 

אז הילדים יכולים לשפר את התמונה, לשלוח אותה בדואר האלקטרוני לחברים או ליצור אלבום פרטי במחשב. מה לגבי הדפסה? רצוי לבחור רק תמונות טובות ולהדפיס את התצלומים הנבחרים! מהי תמונה טובה? זאת קובעים על פי שיחה עם הילדים ומתוך הסתכלות על תמונות של צלמים וצלמות (לצילומי טבע לדוגמה, מומלץ לבקר באתר נשיונל ג'אוגרפיק).

 

על דמות ורקע

 

בכל תצלום מתבצעת בחירה של העצמים המצולמים לעומת העצמים שיישארו מחוץ לתצלום.

 

נוסף על כך יש חשיבות  לזווית הצילום אשר משפיעה על האופן שבו העצמים המצולמים ייראו, אלו היבטים יודגשו בתצלום ואלו היבטים יוצנעו או ייעלמו ממנו לחלוטין.

 

בעת הצילום עלינו לחשוב ולבדוק:

 

האם כוונתנו לצלם את הציפור על העץ, או את העץ עצמו? האם "חתכנו" לחברים בתמונה את הראש? האם חשוב לנו להבליט את הפנים של אמא או להראות את גופהּ בשלמותו? החלטות מסוג זה יעודדו את הילדים לבחור מבין האפשרויות שמציעה המצלמה את אלה המבליטות את התוכן שאותו התכוונו לצלם.

 

מצד אחר, צלמים רבים יוצרים אשליות באמצעות הצילום, חלקם על-ידי משחקי פרספקטיבה וקנה מידה, ובצילומים שלהם נראה עולמות שְׂטָנִיּים ומוזרים.

 

גם אתם מוזמנים ליצור את האשליות שלכם באמצעות אמנות הצילום.

 

עוד על צילום בחוברת "עיניים", על מצלמות דיגיטליות במאמר שכתב ד"ר אמיר בן שלום, מנהל פיתוח המוצגים במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים (מאמר נוסף בעיתון למורי הפיזיקה "תהודה") ועל צילומי צל בתערוכה משחקי אור וצל במוזיאון.

 

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.