אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

הושבת תינוקות (התמונה מאתר: 123RF)

ישיבה, הושבה ומתי כדאי להושיב תינוקות

מיכה ונטורה - פיזיותרפיסט התפתחותי מוסמך B.P.T | 21.09.2020

ישיבה היא אבן-דרך התפתחותית חשובה בחיים של התינוק.

 

זו אבן-דרך מוטורית שמשפיעה ותורמת לכל תחומי ההתפתחות של התינוק:
קוגניציה, משחק, תקשורת, שפה ואכילה.

 

רגע קסום

 

הרגע בו תינוק מצליח להתמודד עם כוח הכובד, להתרומם משכיבה,
"לתפוס גובה" ולהתיישב הוא רגע מרגש ומשמח לתינוק ולבני המשפחה.
יש קסם ברגע הזה שתינוק מצליח להתיישב ולראות את העולם מנקודת מבט חדשה ומרתקת. 
במצב של שכיבה, התינוק חווה את העולם כמו זחל מ"גובה דשא". 
בישיבה התינוק מקבל פרספקטיבה חדשה על העולם. 

טווח הראיה גדל, הגב מזדקף וחופשי לתנועה בחלל. 
בישיבה הנשימה משתנה והידיים משתחררות בהדרגה מהצורך לתמוך
ולהישען ומתחילות במסע חדש של גילוי, וחקירה של עולמות חדשים - משחק, תקשורת ואכילה.

כיצד ומתי תינוקות לומדים לשבת?

 

תינוקות מתיישבים באופן עצמאי בגילאים 8-4 חודשים לערך.
חשוב לציין שלא כל התינוקות מתיישבים באותו הזמן ובאותו רצף התפתחותי. 
יש כאלה שיזחלו על הבטן, יתרוממו לעמידת שש, יטו את האגן הצידה ויתיישבו. 
אחרים, ישכבו על צידם, כמו על שפת הים, ישענו על ידיהם ויתיישבו. 
יש את אלו שיעמדו במיטה ורק אז ירדו לישיבה. 
ויש תינוקות עם גמישות יתר שיתיישבו דרך האמצע (פיסוק). 
כל האפשרויות נכונות ותקינות. 

מותר ללמוד, להתפתח ו"לבלבל" בין שלבי ההתפתחות, 
אין דרך אחת, נכונה, ללמוד ולרכוש מיומנויות חדשות. 
כל תינוק בוחר את מה שמתאים לו. 
בהרבה מקרים תינוק יעדיף להתיישב בתחילה דרך צד אחד בלבד,
ורק לאחר ששכלל את המיומנות ילמד להתיישב דרך הצד השני.

 

האם מותר להושיב תינוק שלא הצליח להתיישב בכוחות עצמו?

 

הושבה מותאמת של תינוקות היא נושא ״רגיש״ בארץ. 
משום מה השתרש מיתוס שאסור להושיב תינוק וצריך לחכות, 
גם אם באיחור רב, שהוא ילמד להתיישב בעצמו. 
המתנגדים להושבה חוששים מעומס על עמוד השדרה,
שההושבה תמנע מהתינוק לזחול או, שאם נושיב, 
התינוק יתעצל לאחר מכן ללמוד לבצע זאת בעצמו. 
חשוב לדעת שהטענה הנפוצה שהושבה עלולה לפגוע בבריאות התינוק, 
היא דעה שאינה נתמכת במחקר או בנתונים מדעיים.
ברוב העולם רופאי ילדים ופיזיותרפיסטים התפתחותיים 
מדריכים את ההורים להושיב תינוקות באופן מותאם ותמוך. 
ארגון רופאי הילדים האמריקאי ממליץ על הושבה עם תמיכה מגיל צעיר, 
וישנם מחקרים מבוססים רבים התומכים בכך.

 

מחקרים שתומכים בהושבה:

  

Behavioral flexibility in learning to sit

Sitting Together and Reaching to Play

מאמרים נוספים

 

מדוע חשוב להושיב תינוקות בגיל 8-7 חודשים שלא למדו להתיישב באופן עצמאי?

 

הישיבה עצמה חשובה להתפתחות,
וחשוב לעודד את התינוק לבצע את המעבר ההתפתחותי הזה.
כדי להבין את ההבדל שבתחושה, נתחיל בתרגיל קצר לכם, ההורים:
יחרו שיר אהוב עליכם נסו לשיר אותו בשכיבה, 
ולאחר מכן בישיבה,  ותרגישו את הקלות בה הישיבה 
מאפשרת להוציא צלילים. 

 

מה הישיבה מאפשרת?

 

משחק

הושבה מותאמת, משחררת בהדרגה את הידיים מהצורך לתמוך
ולהישען ומאפשרת לתינוק לשחק במשחקים מורכבים יותר, כמו להכניס ולהוציא
קוביות מקופסה, להשחיל ולהוציא טבעות ממקל, לשחק ב-Center Activity ו-Pop Ups.
משחקים אלו מפתחים את הקוגניציה והמוטוריקה העדינה.
ארגון רופאי הילדים האמריקאי ממליץ 
על הושבה עם תמיכה מגיל צעיר כשההורה והתינוק יושבים על המזרן, 
זה מול זה ומגלגלים כדור, כך מתפתח "קשב משותף".

תקשורת

ישיבה מאפשרת מגוון תקשורתי רחב יותר בהשוואה למצבי שכיבה.
בישיבה מתפתח משחק משותף, זוהי אבן-דרך משמעותית בהתפתחות התקשורת של התינוק. 
״קשב משותף״, זה בעצם יצירת קשר עין ותשומת לב משותפים למשחק (לדוגמה, בכדור). 
התינוק מזהה את המבוגר כאמצעי להשגת הכדור, 
ודרך קשר עין, מחוות גופניות (ג׳סטות) ושימוש בקול,
הוא מסוגל לבקש מההורה להשיג את המטרה (הכדור, במקרה זה).
ההורה יכול להשתהות במסירת הכדור, 
ובכך לעודד פנייה ויוזמה של התינוק כדי שיבקש את המשכיות המשחק.

שפה

ישיבה מאפשרת להפיק קולות ולפתח שפה ביתר קלות. 
נסו לשיר בשכיבה ולאחר מכן בישיבה, 
ותרגישו את הקלות שהישיבה מאפשרת להוציא צלילים.

אכילה

הושבה בכיסא אוכל מעודדת מעבר מתזונת נוזלים לאכילת מוצקים ואכילה עצמאית. 
בישיבה קל יותר לסנכרן בין עיבוד המזון בפה, הנשימה והבליעה ויש פחות השתנקויות.

תקשורת עם בני המשפחה

ארוחה משותפת של המשפחה סביב השולחן היא חגיגה משפחתית-תקשורתית. 
התינוק יושב עם בני המשפחה בכיסא האוכל לומד 
דרך תצפית את האינטרקציות בין הנוכחים, לומד לצפות, 
לבקש תשומת לב ולהתנסות במאכלים חדשים.

מוטוריקה עדינה ותאום בין הידיים (בילטרליות)

הושבה משחררת בהדרגה את הידיים מהצורך להישען על המזרון ולתמוך בגב. 
התינוק לומד להכיר את ידיו ולשכלל את יכולת כפות הידיים והאצבעות. 
הוא לומד להפריד תנועה של האצבעות ולאחוז חפצים קטנים, 
דרך אחיזה של שלוש אצבעות, "אחיזת טריפוד" (אגודל, אצבע ואמה) 
ובהמשך דרך אחיזת פינצטה (אגודל ואצבע). 
בנוסף,
הישיבה מאפשרת ביתר קלות משחק שדורש תאום בין שתי הידיים (בילטרליות)
כמו הקשה של שתי קוביות, אחיזה וגלגול כדור גדול, 
הכנסה של כוסית קטנה לתוך כוסית גדולה שמוחזקת ביד השנייה.

 

באיזה גיל כדאי להושיב תינוק וכיצד?

 

סביב גיל 8-7 חודשים חשוב להושיב תינוק שלא עושה זאת בכוחות עצמו.

ניתן להושיב במגוון צורות:

בין רגלי ההורה

ההורה יושב על המזרון בפיסוק והתינוק יושב בין רגליו, כשגבו פונה להורה. 
חשוב להניח משחק גדול מלפני התינוק כמו תוף, מיכל עם קוביות, אורגן קטן וכדומה. 
ההורה מכוון התינוק בעזרת ידיו להישען קדימה עם ידיו על המזרון או הצעצוע, 
כך שגב התינוק פעיל. 

בהדרגה התינוק יחזק את גבו, מה שיאפשר לידיים להתנתק מהצורך להישען 
ולתמוך ואפשרויות משחק ותקשורת נוספות יבואו לידי ביטוי. 
באופן טבעי, מדי פעם התינוק ישען לאחור כדי לנוח על ההורה. 
בהמשך חשוב להקפיד להניח משחקים גם לצידיו של התינוק, 
על מנת לעודד אותו לעבור לישיבה צידית ולעבור לזחילה.

אחד מול השני

ההורה יושב מול התינוק שיושב עם תמיכה של כריות 
מאחוריו ומצדדיו (לדוגמה, כרית הנקה), כדי למנוע נפילה.
ההורה יניח משחק גדול, 
כפי שמפורט בסעיף הקודם, ויעזור לתינוק להטות את הגב קדימה, 
להישען עם הידיים על המזרון ולשחק. 
יש להניח המשחקים לפניו ובהמשך גם לצדדיו, כדי לעודד מעבר לשכיבה על הבטן.

שימו לב,
במקרים שהתינוק מתנגד להטות הגב לפנים ולהישען עם ידיו על המזרון, 
כדאי לנסות להגביה את המשחק שמונח לפניו ולהניח אותו על קופסה גבוהה, 
מה שעשוי להקל על התינוק להישען לפנים ולשחק.

בנוסף,
עדיף בתחילה להושיב את התינוק עם צעצועים גדולים כמפורט,
ולא עם צעצועים קטנים. 
צעצועים גדולים ויציבים יאלצו את התינוק להישען לפנים ולייצב עצמו
בעוד שצעצועים קטנים וקלים יעודדו את תינוק להרימם מהרצפה, 
ועלולים לגרום לו להישען לאחור ולאבד שיווי משקל.

באופן טבעי, 
מדי פעם התינוק ישען לאחור כדי לנוח על ההורה או על הכרית.
יש לשים לב למסרים ולאיתותים המילוליים הלא מילוליים של התינוק, 
ולהתאים את ההושבה.

 

כמה זמן להושיב?

 

זמן ההושבה משתנה מתינוק לתינוק. 
ישנם תינוקות שכשמושיבים אותם הם מאושרים כבר בפעם הראשונה. 
יש כאלה שמראים צורך בהסתגלות, זקוקים ליותר תמיכה פיזית של ההורה ולפרקי זמן קצרים. 
יש להושיב על מזרון או משטח פעילות קשה יחסית.
אין להושיב על מיטה או ספה. 
כדאי לנסות תנוחות ישיבה שונות ולהבחין איזו תנוחה התינוק מעדיף ומצליח לשחק בה. 
חשוב שהצעצוע שמונח מלפני התינוק יעניין אותו, יש להחליף המשחק כשהתינוק מאבד בו ענין. 
בתחילה כדאי להושיב להתנסות בתדירות של 3-2 פעמים ביום, 
כ-5 דקות בכל פעם ולהגדיל בהדרגה את משך הזמן.
חשוב להשגיח על התינוק ולוודא שהסביבה והמשחקים בטיחותיים.

לעיתים, בתחילת התנסות ההושבה, 
במיוחד כשהתינוק נשען על ידיו לפנים, הגב יראה כפוף או לא יציב. 
זהו מצב טבעי שילך וישתפר עם החשיפה והתרגול. 
התינוק ילמד לשפר את שיווי המשקל בישיבה, להזדקף ולהתייצב. 
במקרים ויש רושם לגב כפוף וחלש מדי, 
ניתן לתת לתינוק להישען עם ידיו על הגבהה כמו קופסת נעליים 
או קופסת פח גדולה, 
מה שיאפשר לתינוק להזדקף ביתר קלות ולהשתמש בקופסאות ולתופף עליהם.

 

כיסא אוכל

כיסא אוכל עם מגש, משכלל את יכולת האכילה והתקשורת. 
חשוב להתאים את הכיסא לתינוק. 
לעיתים יש להגביהה המושב בעזרת מגבת מקופלת, 
כך שהתינוק ישב וידיו יהיו מונחות על המגש ביחס המתאים. 
ניתן להוסיף כריות בצדדים, במקרה והתינוק לא מצליח לייצב עצמו באמצע. 
אפשרות נוספת לייצוב הגב על ידי תמיכה לכפות הרגליים.

כדאי לנסות תנוחות ישיבה שונות,
ולהבחין איזו תנוחה התינוק מעדיף ומצליח לשחק בה.

 

כיצד לעודד תינוק להתיישב באופן עצמאי?

 

רוב התינוקות מתיישבים ממצב של עמידת שש. 
חלק קטן מהם יתיישב משכיבה על הצד, 
לכן, יש צורך לעזור ולעודד את התינוק לעבור משכיבה על הבטן לעלות לעמידת שש. 
ההורה יכול לשבת על המזרן ולהשכיב את התינוק על הבטן על ירך ההורה, 
ולהניח צעצוע שהתינוק אוהב ומעונין בו, מלפני הירך של ההורה. 
התינוק ירצה להגיע לצעצוע, 
בהרבה מהמקרים ידחוף עם כפות רגליו את המזרן, יכופף הרגליים ויעלה על ברכיו. 
במצב זה ההורה יטה אגן התינוק הצידה ויעזור לתינוק להתיישב לישיבה צידית. 
דרך נוספת היא להעמיד את התינוק על ברכיו כשידיו נשענות על כרית קשיחה. 
ההורה שיושב מאחורי התינוק, 
מניח צעצוע מענין לצד התינוק ומטה האגן הצידה ועוזר לתינוק להתיישב.

שאלות ותשובות נוספות:

 

שאלה
אילו משחקים מתאימים למצב של ישיבה/הושבה?

תשובה
יש לא מעט,
לדוגמא: תוף, מגדל טבעות, פופ-אפ קופצים, מבוך חרוזים, לוח פעילות.

 

שאלה
לתינוק מאוד נוח בתנוחת ישיבה, האם זה ימנע ממנו לזחול?

תשובה
ישיבה וזחילה משרתים תפקודים שונים:
הישיבה מאפשרת משחק, תקשורת ואכילה.
הזחילה לעומת זאת עוזרת לתינוק להתנייד במרחב, 
להגיע לחפצים שהוא מעונין בהם ולחקור וללמוד את הסביבה. 
לכן, חשוב שצעצועים וגירויים שהתינוק מאוד מעונין בהם יהיו גם מורחקים מעט ממנו, 
כדי לעודד אותו להתאמץ, לנייד את עצמו, לזחול ולהגיע לצעצוע.

 

שאלה
האם ישיבה עם שתי הרגליים לאחור (המכונה גם ישיבת W) מזיקה?

תשובה
ישיבת W היא חלק מרפרטואר של מנחי הישיבה, הישיבה איננה מזיקה.
חשוב שהתינוק ידע לגוון ולשבת בישיבות נוספות 
ויוכל לעבור בקלות בין התנוחות השונות, 
אין סיבה למנוע ממנו לשבת בישיבת W.
במקרים בהם התינוק בוחר לשבת רק בישיבת W, 
יש להתערב ולגוון במנחי ישיבה נוספים.

 

שאלה
מתי לפנות לגורם מקצועי ומי המומחים שכדאי להתייעץ עמם?

תשובה
אם עד גיל 9-8 חודשים התינוק עדיין לא התיישב בכוחות עצמו, 
רצוי לפנות לפיזיותרפיסט.ית התפתחותי מוסמכ.ת, בעל.ת תעודת הסמכה ממשרד הבריאות.
במידת הצורך, ניתן להתייעץ עם רופא התפתחותי בטיפת חלב או במכון להתפתחות הילד.

 

לסיכום, 
תינוקות אוהבים לשבת. 
הושבה מותאמת של תינוק היא מצב טבעי ובריא.
הישיבה פותחת אפשרויות חדשות ומרתקות, ללמוד ולחקור את העולם. 
בנוסף, חשוב לשים לב לתגובות של התינוק, 
לא לכפות עליו את ההושבה ולהתאים את המשחק וההושבה 
כך שהחוויה תהיה מהנה ומאפשרת.

* אין במידע במפורט לעיל להחליף יעוץ מקצועי 

 

הכותב, מיכה ונטורה,
פיזיותרפיסט התפתחותי מוסמך B.P.T (בוגר אוניברסיטת תל-אביב)
בעל ניסיון של 22 שנה באיבחון, הדרכה וטיפול בתינוקות וילדים.

ליצירת קשר:
אתר | פייסבוק | michaventura1@gmail.com  | 052-8305790