אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

ילד מנגן בגיטרה

חינוך מוזיקלי - איך מתחילים?

חי אלעזרי  -  קאנטרי מיוזיק | 03.01.2019

על-אף שבטח רובכם עדיין לא התחיל לחשוב על מסלול מוזיקלי או על כלי נגינה לילדכם. זה הזמן הנכון להתחיל לתכנן את ההתנסות בעולם המוזיקה.

 

 

אנסה כאן להבהיר לכם מהו עולם החינוך המוזיקלי,
איך לבחור מסלול עבור ילדיכם, איך לבחור מורה, ואיך לבנות לילדכם כישרון או זיקה למוזיקה.

אז נתחיל?

כשאומרים  "חינוך מוזיקלי" אומרים שני דברים: 

  1. חינוך למוזיקה כמקצוע 
  2. רכישת כלים לחיים בעזרת מוזיקה

מוזיקה היא ידע נרכש ואין סופי, המעודד מצוינות ויחד עם זאת מוזיקה היא גם כלי לחיים.

כלי להפגת מתחים, לאינטגרציה חברתית, 

להתפתחות אישית וכלי המייצר תהליכים של פיתוח יכולות הוליסטיות רב תחומיות. 

במוזיקה יש  אפשרות, להפוך לקות לגאונות: 

"ללא מוזיקה החיים היו שגיאה" (פרידריך ניטשה)

לכן, המוזיקה מכילה את כל הרוצה להיכנס בשעריה.

 

מתי כדאי להתחיל ואיך?

אנו נחשפים למוזיקה, כבר מבטן אימנו, החוש היחידי של העובר המקבל מסרים מהעולם החיצון הוא חוש השמיעה.

לכן, כדאי להתחיל במלאכת החינוך המוזיקלי כבר מתקופת ההיריון.

פשוט להשמיע לעובר מוזיקה, בעיקר מוזיקה שאתם אוהבים, 

כל מוזיקה שתגרום לכם להרגיש בתקשורת עם העובר, ללכת להופעות, לנגן לשיר. 

פעולה זו כבר יוצרת חוויות מוזיקליות רגשיות משותפות ומהווה בסיס טוב לבניית התשתית של החינוך המוזיקלי.

מהרגע שהתינוק נולד פשוט להמשיך להשמיע ולשמוע מוזיקה בבית.

ליצור הוויי משפחתי סביב המוזיקה, אפשר לשיר יחד בנסיעות, ללכת להופעות,
ריקוד זוגי ורומנטי לצלילי שיר אהוב בנוכחות הילדים, בעיקר להשמיע הרבה מוזיקה.

 

אפשר גם לקנות כלי נגינה כמו:

גיטרה, אורגנית, תופים וכלי הקשה אשר יהוו כלי משחק נגישים לשוהים  בבית.

הווי משפחתי המכיל בתוכו חוויות מוזיקליות, מפתח כישרון וזיקה למוזיקה אצל הילדים.

תלמידים המגיעים אלי ללמוד נגינה,
כבר מכירים שירים רבים מהבית כמו ביטלס, משינה, פורטיס או הכבש השישה-עשר,
מתקדמים מהר מאוד במלאכת הנגינה ובשפת המוזיקה.

 

 

מתי כדאי להתחיל שיעורים עם מורה לנגינה?

בגן הילדים זוכים הילדים לרוב להשתתף בשיעורי מוזיקה ברמה גבוהה ע"י מורים/ות למוזיקה.

לרוב, הילדים לומדים ריתמיקה שזה אומר שילוב של החוויה המוזיקלית דרך תנועה, שירה, תיפוף וכדומה.

כל זאת, אכן מפתח מאוד את המוזיקליות והכישרון, 

כדאי מאוד לשאול את צוות הגן על התוכנית המוזיקלית. 

תכנית שכזו מהווה את השלב הטרומי לכלי הנגינה.

במידה וילדכם שמע הרבה שירים ומוזיקה 

ואתם מרגישים שהמוזיקה היא חלק חשוב בהוויה שלו,

 

אז בכיתה א' אפשר להתחיל ללמוד עם מורה פרטי לנגינה.

ישנם גם מסגרות של לימוד בקבוצה, בתי ספר מנגנים, 

קבוצות למידה על כלים במסגרות פרטיות. 

אני ממליץ על שיעור פרטי כשיעור בסיס גם אם יש מסגרת למידה קבוצתית. 

הסיבה המרכזית היא שכל אחד מתקדם בצורה שונה 

והפוקוס שהילד מקבל לא בהכרח נוגע לכישרונו האישי. 

האפקט הקבוצתי עלול ליצור מכשולים וקשיים 

שלא בהכרח רלוונטיים לתהליך החינוך המוזיקלי.

בנוסף, מומלץ להתחיל עם כלים המתגמלים מהר יחסית כמו פסנתר, אורגנית, 

חלילית, מטלופון (הדומה לקסילופון המוכר) או תופים.

כך שבסוף השיעור הראשון אפשר יהיה כבר לנגן משהו ברור. 

חשוב מאוד לחוות תחושת הצלחה בשיעורים הראשונים

בשביל בניית המוטיבציה והביטחון.

כלים כמו גיטרה, כלי קשת או כלי נשיפה 

מצריכים סבלנות ואורך רוח שלרוב אין לילדים בגיל הזה.

הייתי ממליץ להתחיל לנגן על כלים אילו מגיל 9. 

יתרון גדול יהיה למי שלמד כלי נגינה ראשון כמו פסנתר או תופים.

 

איך בוחרים מורה לנגינה?

סביר להניח שקיים היצע רב ומגוון של מסגרות ומורים לנגינה באזור המגורים שלכם, 

אם בבית ספר, מרכז, קונסרבטוריון או מורים פרטיים העוברים מבית לבית.

גם אם אתם מכירים מרכז שכזה או מורה ספציפי, 

עדיין כדאי לערוך מחקר על האופציות הנוספות.

במידה ונרשמים למרכז או בית ספר לנגינה כדאי לברר מה החזון החינוכי, 

מה התוכנית השנתית, איך בית הספר עוקב אחר התקדמות התלמיד 

ומה האופק המוצע לתלמיד המתחיל.

 

כאשר מגיעים לשלב בחירת המורה, 

חשוב לברר את הוותק שלו כמורה במוסד. 

ובכלל, מה רקע השכלה ומהו סגנונו המוזיקלי. 

כמו-כן חשוב לבקש סילבוס (תכנית עבודה) במידה ואין כזה, 

רצוי לבקש כזה לאחר השיעור הראשון. 

סילבוס כזה יהווה מצפן מכוון ומבחן התאמה ראשוני למורה-תלמיד.

מומלץ גם לבקש לדבר עם אחד ההורים של תלמידי המורה על מנת לקבל חוות דעת.

לאחר שהתרשמתם מהמורה והנכם סומכים עליו תקיימו אתו תיאום ציפיות, 

כמה מתאמנים, איפה, עם מי. 

 

תשתפו את המורה בחזקות ובחולשות של ילדיכם 

ובכל מה שיכול לתרום לקשר המורה-תלמיד.

כאשר המורה יראה ויחווה את המעורבות ההורית, 

המורה יירתם יותר למשימתו באופן טבעי.

 

איך מודדים הצלחה?

המטרה הראשונה והחשובה מכל, 

היא השידוך בין התלמיד לכלי הנגינה, 

כך שכלי הנגינה יהווה בעבור התלמיד כלי אישי לביטוי וגאווה עצמית.

ניתן לעודד זאת ע"י מופעים מול בני המשפחה, 

להוות קהל אוהד בכל הזדמנות ולעודד את הילד להופיע באירועי בית הספר.

חשוב מאוד ליצר שיגרת אימונים סדורה. 

אם אין כזו אז יותר חשוב לא להתערב לילד בשגרת האימונים כלל. 

זאת כדי להימנע מקונפליקטים ואכזבות מהילד בנושא האימונים על הכלי.

ההצלחה נמדדת לפי חדוות הנגינה

ורמת החשיבות שהילד נותן לשיעור הנגינה שלו לאורך זמן.

 

כמובן שיש משברים, ירידות ועליות, 

יחד עם זאת כל משבר שמצליחים להתגבר עליו 

מביא אתו התפתחות וגדילה בעולם החינוך המוזיקלי.

 

לסיכום,

כמה שכיף יותר ומתארך יותר, כך החינוך המוזיקלי מצליח יותר.

בהצלחה והאזנה נעימה

 

הכותב, חי אלעזרי, מנהל תוכן ובעלים של קאנטרי מיוזיקה

קאנטרי מיוזיק – בית-ספר למוזיקה והרכבים

לאתר קאנטרי מיוזיק פייסבוק   יוטיוב

 country music school