יחס ההורים לבנים ולבנות בתחומי מדע וטכנולוגיה • אינפוגן גני ילדים

אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

מדע וילדים

יחס ההורים לבנים ולבנות בתחומי מדע וטכנולוגיה

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 02.01.2013

ילדה מהנדסת - החלום של אמא יהודייה? במאמר זה אתייחס לתפקיד המכריע של הורים ומבוגרים אחרים באוריינות המדעית של ילדיהם כבר מהגיל הרך.

 

אחד המחקרים העוסקים במשפחות במוזיאון מדע התמקד בהבדלים בהתייחסות של הורים לבנים ולבנות. קוין קרוולי ומורין קללנן (2001) חקרו את השכיחות שבה אבות ואימהות מסבירים תופעות לבנים ולבנות בגילאי 1- 8 ליד מוצגים פעילים הקשורים לתכנים מדעיים.

 

החוקרים הבחינו בין הנחיות הפעלה וציון שמות של תופעות לבין הסברים. ההסברים כללו סיבות הקשורות לפעולת המוצג, חיבורים בין התופעות במוצג לבין עקרונות כלליים יותר ו/או אנלוגיות לתופעות מוכרות.

 

תוצאות המחקר של קרוולי וקללנן

 

התוצאה המפתיעה העולה ממחקר היא שכבר מגיל צעיר מאוד אבות ואימהות שמביאים את בניהם ובנותיהם למוזיאון המדע מתייחסים באופן שונה לבנות ולבנים. ההורים מציינים שמות של תופעות ומדברים על מוצגים כאשר שכיחות ההסברים המופנים לבנים גבוהה פי שלוש מההסברים המופנים לבנות.

 

החוקרים מציינים שחשוב לחשוף את הילדים – בנים ובנות כאחד לתופעות ולמידע וחשוב לא פחות, לעודד את היכולת לנסח טיעון ולהציג הסבר של התופעות הסובבות אותנו.

 

לאור ממצאים אלו, על להורים להיות מודעים להבדלים בהתייחסות לבנים ולבנות ולפעול לתיקונם.

 

תוצאות אלו, משמעותיות בגיל כה צעיר, משכו את תשומת לבם של החוקרים, שעודדו את אנשי המוזיאון לתכנן תערוכה, שנועדה לאזן את ההבדלים בין המינים. התערוכה החדשה נבנתה סביב הסיפור של עליסה בארץ הפלאות (קלנן וברסוול, 2006) ועסקה בסוגיות של היגיון ומתמטיקה.

 

בתערוכה החדשה לא נמצאו הבדלים להסברים המופנים לילדים ולילדות. ההשערה היא, כי עיצוב התערוכה והעובדה שסיפור המסגרת של התערוכה, שעסק בילדה, יכולים לקדם את האינטראקציה השוויונית של ילדים וילדות עם הוריהם. מחקר זה העלה את המודעות של מתכנני תערוכות במוזיאונים ומעצבים של סביבות חינוכיות לחשיבות של אופן הצגת התכנים המדעיים כך  שיאפשר הזדמנויות שוות לילדות ולילדים כבר בגיל הרך.

 

מה לעשות בבית ובגן:

לעתים קרובות מבוגרים (הורים וגננות) אינן מודעים לאופן שבו הם מתייחסים לבנים ולבנות, ולדרכים שביכולתם למנוע היווצרות של הבדלים.

 

אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

 

העמידו רף ציפיות גבוה גם לבנים וגם לבנות. הימנעו מטיפוח יתר של הבנות (טיפוח יתר מעודד תלות, במקום עצמאות).

 

תנו לבנות סיוע ומשוב במידה שווה כמו לבנים. לרוב, בנים מקבלים יותר עזרה ומשוב ענייני המפתחים הערכה עצמית.

 

ספקו לבנות הזדמנויות לפיתוח מיומנויות תפיסה מרחבית. מחקרים מראים שבנים מפתחים את המיומנויות הללו מגיל צעיר באמצעות משחקים שהחברה סביבם מעודדת אותם לשחק.

 

עודדו בנות להשתמש במכשירים, כלי עבודה  ואמצעים טכנולוגיים. ללא עידוד כזה, פעמים רבות בנות נוטות יותר מבנים ללמידה פאסיבית בלבד.

 

המפתח לשינוי אינו נעוץ רק במודעות של הגננת וההורים.

 

יש חשיבות עצומה גם ליחסם של  הילדים האחרים, בנים ובנות כאחד.

 

שימו לב כיצד ילדים וילדות מתייחסים לבני המין האחר, היו רגישים לניואנסים (לדקויות) והגיבו לתיקון הערות מפלות. מילה לסיום: לבנות שלכם/ן יש יכולת שווה לבנים להתעניין במדע ולהצליח במשימות הדורשות מיומנות טכנית,  עודדו אותן בכל שלבי החיים לבחור ללמוד ולעסוק בתחומים אלו.

 

המלצות נוספות תוכלו למצוא במסמך שוויון מגדרי בכיתה המיועד למורים ומורות בבתי הספר