אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

מוזיקה מגיל לידה

מדוע חשוב לספר, לשיר ולנגן לילדים?

שאול גרוס | מפיק מוזיקלי, יוצר ואיש חינוך (B.Ed) | 15.07.2019

קולות וצלילים סביבנו כל הזמן. מדוע חשוב להקפיד על חינוך מוזיקלי גם בחיי היום-יום?

  

 

אנושות ב'מתקפת צלילים'

 

העולם משתנה מהר מאוד, נעשה יותר ויותר טכנולוגי מרגע לרגע. 

קשה להאמין, אבל עד לפני פחות מ-100 שנה לא היתה דרך לשמוע צלילים ושירים מלבד פשוט להשמיע אותם 'על-אמת', כלומר לשיר או לנגן. 

אחרת לא היה אפשר.

 

האזנה לצלילים מהווה צורך תחושתי בסיסי. 

השמיעה מתחילה כבר בבטן האם, כ-12 שבועות לפני הלידה. 

השמיעה, כחוש רב-רבדים, מעניקה ברמה הבסיסית מידע מרחבי, יכולת התמצאות במרחב וגיבוש תפיסה מרחבית. 

ברמה גבוהה יותר השמיעה קולטת את שפת הדיבור ובלעדיה לא היה הופך האדם למתקשר. 

בהיבט הגבוהה יותר, שמיעה הופכת להאזנה, וכאשר מאזינים לתדרים נעלים כמו מוסיקה מעולה או דיבורים יפים אזי הנפש מתרחבת.

 

אולם, 

בהשוואה לעולם שלפני 100 שנה בו לא ניתן היה לשמוע אלא מה שמשמיעים בזמן אמת, העולם של היום מוצף באמצעים להשמעת צלילים.

הסתכלו לרגע על הסביבה הקרובה שלכם, 

סביבכם עשרות רמקולים המשמיעים צלילים: בטלפון, באוטו, במחשב, במערכת הסטריאו ואפילו בתוך צעצועים ומשחקי ילדים. 

ניתן להגיד שהאנושות במאה ה-21 נתונה בתוך מתקפת צלילים שלא היתה כמותה, הצפה של מוסיקה, דיבורים וצלילים.

לנו, המבוגרים, זה יכול להיות נחמד בסך הכל. 

 

אבל  תארו לעצמכם תינוק, לפני שנולד הצלילים היחידים שעלו באוזניו היו פעימות הלב של אימו וקולות הדיבור שלה, וכל זה בתוך מעטפת מוגנת של מים. 

כשיוצא התינוק לאויר העולם הוא נמצא באותה 'מתקפת צלילים', כאשר הוא אינו מוגן ואינו מסוגל לפרש או להבין את אותו בליל צלילים שמגיע לאוזניו. 

מדובר בהמון אינפורמציה שבגילו הרך אינו מסוגל לעבד.

 

 

אין תחליף לקול האנושי

 

אם כן, קולה של האם הינו הצליל הראשון המגיע לאוזניו של התינוק. לאחר הלידה מגיעים לאוזניו גם הקולות של אביו ומשפחתו הקרובה. 

אלו הופכים להיות הקולות המוכרים, המרגיעים, קולות הנותנים לו תחושת התמצאות במרחב ותחושת שייכות. 

אלו קולות שמאותתים לו: "אתה במרחב מוכר ומוגן".

 

בזמנים קדומים, שירת האם ליוותה את ילדיה מרגע הלידה, ההתעוררות, דרך משחקים, תפילות וטקסים ועד ההרדמה. 

כל לימוד העולם, החדש לילד, וכל פעולות היום-יום ניתנו בדרך של שירה ומשחק. 

כך חווה הילד את צעדיו הראשונים במקום החדש שהגיע אליו בדרך עדינה המתאימה לנפשו הרכה והמתפתחת. 

 

כיום, ישנם אינספור אמצעים להשמיע לילד צלילים, קולות, שירים וסיפורים. 

כתוצאה מכך ההורים מספרים, שרים ומנגנים לילדיהם פחות ופחות מבעבר, 

ומאפשרים לאמצעים אלקטרוניים לספק לילד את הצורך הבסיסי בהאזנה.

 

אך, האזנה דרך אמצעים אלקטרוניים אינה מהווה תחליף לקולם הטבעי של ההורים. 

מדוע?

 

ראשית, מאותה סיבה של ההיכרות הבסיסית של התינוק עם קולם של הקרובים אליו. 

כל כל תוכן מוקלט, יהיה מושקע ואיכותי ככל הניתן, אינו מתקרב בעוצמתו הרגשית לקול של אימא או אבא המדברים, מספרים או שרים לילדיהם. 

אפילו אם להורים יש קול שבור או מזייף, אפילו אם אינם 'מוכשרים' לכך.

עדיין קולם הטבעי מהווה מזון אמיתי, מוכר, קרוב ומנחם לנפשו של התינוק. 

הקול החי נותן חיים. 

 

שנית, כל מוסיקה שעברה תהליך של הקלטה ומושמעת במערכת של רמקולים מאבדת בתהליך זה את הדבר החשוב ביותר: את החיים שבמוסיקה. 

כשאנו שרים שיר או מנגנים מנגינה מתרחש אירוע חד פעמי וחולף, המתקיים רק בזמן בו אנו שרים ומנגנים. 

זה הקסם המיוחד שאנו מרגישים, למשל, כשאנו צופים בהופעה חיה. 

את אותו קסם, את אותה תחושה של חד פעמיות, לא ניתן להקליט או להעביר באמצעים אלקטרוניים. 

דומה הדבר לתצלום (תמונה) מתוך אירוע, אנו מביטים בתצלום ונזכרים באירוע, אך אין הדבר דומה להרגשה של האירוע עצמו ככולו. 

זהו רק דימוי של הדבר. 

 

 

האתגר להורים: 

 

להשמיע לילדינו 'תכנים שמיעתיים' בעצמנו.

 

המסקנה המתבקשת היא, שלנו ההורים יש היום תחליפים היכולים לספק תוכן שמיעתי לילדנו.

אך יחד עם זאת אין בכך כדי לזנוח את השימוש הבלתי אמצעי בקולנו הטבעי. 

נדרש מאתנו מאמץ, לספר סיפור לילד, לשיר לו ואפילו לנגן לו, ללא תיווך. 

לספר סיפור לילדינו – זאת רובנו עושים (וכל המרבה הרי זה משובח).

 

לשיר היום לילדך, זהו אינו דבר טריוויאלי. 

מעבר למאמץ הדבר דורש התגברות על מבוכה. 

אך בדיוק המאמץ הזה הוא שיוצר גשר בר-קיימא בין ההורה לנפשו של הילד.

 

כשיצרתי את 'שיר מבוקר עד ליל', האלבום הראשון של ההרכב 'מוסיקה אורגנית', 

אחת המטרות שעמדה לנגד עיני היתה להנגיש את השירים כך שכל הורה ירגיש בנוח לשיר את השירים - בעצמו. 

למשל, לא הקלטנו זמרים 'ענקיים' בעלי קול גדול ומפותח. 

להיפך, הגשת השירים נעשתה בצורה פשוטה, כמו אמא או אבא ששרים לילדיהם. 

 

אני שומע מהרבה הורים את האמירה "אני לא יודע לשיר, איך אשיר לילד שלי?". 

אך זו אמירה שגויה כיוון שהילד שלנו אינו שופט בכוכב נולד. 

אותו לא מעניין אם לזמר יש קול מפותח וערב, מעניין אותו לשמוע את הקולות של הקרובים אליו, קולות המעניקים לו תחושת קירבה, חמימות וביטחון. 

חישבו על זה שכאשר אתם שרים לילדכם אתם מעניקים להם מתנה קטנה,מתנה לנפש ולנשמה הרכה שלהם. 

הם צמאים לשמוע מלודיות, זה מזכיר להם את העולם המופלא ממנו הגיעו רגע לפני ש'נחתו' בעולם שלנו. 

 

נשמע לכם מופרך? 

פשוט תביטו בקטנטנים בזמן שאתם שרים להם, נניח שיר לפני השינה, ותראו בעצמכם.

 

במאמר הבא נמשיך לעסוק בשירה לילדים, עם קצת פרקטיקה: 

כיצד נוכל לאמן את עצמנו לשירה לילדים בכמה טכניקות בסיסיות ופשוטות? 

מה הם שירים המניעים ילדים לפעולה?  וקצת על נפלאות הסולם הפנטטוני.

 

ועד הפעם הבאה - להשתמע.

שאול

מוסיקה אורגנית 

שאול גרוס, הכותב הינו מפיק מוזיקלי, זמר-יוצר, כותב. 
איש חינוך (B.Ed), יועץ ביוגרפי ומטפל. 
יוצר ההרכב 'מוסיקה אורגנית', במסגרתו מוציא אלבומים וספרי ילדים. 
נשוי ואב לשניים, ליצירת קשר:  shaulg@organicmusic.co.il

 

מוזמנים למופעים! לפרטים וכרטיסים

לאתר הרשמי - לוח הופעות, מכירת דיסקים וספרים, ועוד

לעמוד הפייסבוק |  לערוץ ה- YouTube  

והאזינו בכיף :-)