אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

קריאת ספרים בגיל הגן

מערכת אינפוגן | 25.05.2015

בכל פעם שההורה מפנה זמן לקרוא סיפור עם ילדו, הוא מוצא הזדמנות להתחבר אליו ולהרחיב את עולמו. ככל שהילד יהנה הוא גם יאהב יותר את פעולת הקריאה

 

בכל פעם שההורה מפנה זמן לקרוא סיפור עם ילדו, הוא מוצא הזדמנות להתחבר אליו ולהרחיב את עולמו.

ככל שהילד יהנה הוא גם יאהב יותר את פעולת הקריאה, ספרים אהובים הוא יחל לשנן, ואז יחוש שהוא קורא "ביחד" עם ההורה.

ילדים בגילאי הגן אוהבים את טקס הקריאה המשותפת עם ההורה, וזה הופך לאחד מהפעילויות החביבות עליהם ביותר.

ובכל פעם שאנו קוראים להם סיפור הם מתקדמים בצעד נוסף בפיתוח כישורי השפה שלהם, לקראת לימוד הקריאה והכתיבה, ושיפור התפיסה האוריינית.

חלק מההנאה של הילד היא מעצם הקריאה בקול, והחזרה שוב ושוב על אותם סיפורים אהובים.


בקריאה פעילה שמערבת את הילד, נוכל לעודד ולפתח שיח ודיון סביב העלילה ומשמעותה, ואפשר יהיה להשיג גם זמן איכות אמיתי ומשמעותי - להצליח להיכנס לעולמו הפרטי ולתובנותיו.

קיבצנו 10 טיפים להעצמת ריטואל הקריאה המשותף:


טרם הקריאה

בחירתו של הילד – כדאי לתת לילד לבחור איזה סיפור תקראו יחד.
אם נרצה למקדו לסגנון ספרות מסוים (סיפורי 'לילה טוב' או סיפורים קצרים וכדומה)  נציב בפניו בחירה מתוך שניים או שלושה ספרים שאנחנו כבר בחרנו מראש.

לשער ביחד על הספר – כדאי לדבר עם הילד על הספר טרם הקריאה, ולנסות לשער את תוכנו (ממולץ בעיקר בספרים שהילד לא שולט בתוכנם, אבל אפשר גם בסיפורים מוכרים).
הסיפור יהיה בחרוזים? זה יהיה סיפור מצחיק או רציני? מי הגיבור בספר?

מגוון רחב – חשוב שהילד יכיר טווח רחב של סגנונות סיפוריים, וחשוב לגוון ביניהם.
אגדות קלאסיות לצד מודרניות, ספרות מקורית לצד מתורגמת, כתיבה בחרוזים אל מול סיפורת וכך הלאה. בנוסף, חשוב לגוון גם במבחינת נושאי ספרים, עיסוק בחברות, יחסים ורגשות לצד הכרות עם הגוף, צבעים וחיות.


בזמן הקריאה

לעצור, ולשאול שאלות – כל כמה עמודים לעצור ולשאול שאלה פתוחה העוסקת בתוכן שקראתם. שאלה שכזו דורשת מהילד לעצור, לחשוב, לעבד את המסר, לנסח את המחשבה במלים ולהביע עצמו. כגון: איזה צבע של בלון אתה הכי אוהב? למה הכלב כל-כך עצוב? את מי אתה היית מזמין לבוא איתך לטיול?

יצירת קשרים עם המציאות – חיבור הטקסט שבספר לחוויות הילד.
לדוגמא, בספר שגיבורו מטפל בכלבלב, נעצור ונדבר על כלבים שאנחנו מכירים האם הם נראים כמו הכלבלב שבסיפור?

שעשועי מלים – מתאים בעיקר בטקסט מחורז (חרוזים) או הכולל כפל לשון. אפשר להתמקד על צליל פותח או סוגר של המליה ולתת לילד להשלים. כשהילד מכיר את הסיפור הוא יכול להשלים מלים שלמות בתוך  טקסט חסר, ניתן לו להשלים את החרוז.

הצגת עקרונות האוריינות – ליווי של הקיראה עם האצבע המורה, מראה לילד את קצב הקריאה והתמקדות על האותיות.
אפשר לעצור ולהסביר לידל כי אנחנו, בעברית, קוראים (וכותבים) מימין לשמאל – כך גם העין תתרגל לעבור על האותיות בכיוון זה.



לאחר הקריאה

משחק ושיח על הסיפור – אפשר לצייר סיטואציה מתוך הסיפור ולהשלים אותה יחד. אפשר לשחק עם בובות ולהמחיז חלקים מהסיפור או אפילו את כולו.

חזרה על מושגים ומונחים מתוך הסיפור – לנסות ולשלב בתוך השיח היומיומי שלנו עם הילדים מלים ומושגים מוכרים מתוך סיפור שקראנו זה מכבר.
לדוגמא: איזה מלפפון קטנטן, זה כמו מלפפון של גמדים. גם בסיפור שלנו הם אכלו מלפפונים?

מודל לחיקוי -  הילדים מסתכלים על הוריהם בהערצה כמודל לחיקוי.
אם הם יראו שאתם מקדישים זמן לקריאה עצמית זה יחלחל גם אליהם, חשוב שיראו שיש ספרים בבית גם למבוגרים, שנוהגים בספרים בכבוד ושמקדישים זמן לקריאתם.



ספרים, ספרים, ספרים ועוד ספרים

יש ספרי ילדים שכולנו אוהבים, אם מסיבות נוסטלגיות, מסיבות ערכיות או מסיבות של נוחות והרגל.
ועדיין לא נוכל לקנות כל ספר חדש שיוצא לאור, ולא נצליח תמיד לפתח ספרייה ענפה כמו שהיינו רוצים.

אופציות נוספות:

כמעט בכל חנות ספרים יש פינת קריאה לילדים, בביקור הבא שלכם בקניון הקדישו עשר דקות וכנסו לחנות ספרים. תנו לילד לבחור ספר אחד שאינו מכיר וקיראו אותו יחד, אם הוא בחר בספר ארוך עצרו והבטיחו לו שבביקור הבא בקניון תסיימו.

הספרייה העירונית פתוחה בפני הציבור הרחב. דווקא בימות החורף הקרים או הקיץ החמים אפשר ללכת פעם בשבוע לספרייה לשבת ולקרוא בה יחד ספרים. הישיבה והקריאה בחדרי העיון אינה עולה כסף.
לעתים מתקיימים בספרייה פעילויות סביב ספרים או הפעלות של מפעילים חיצוניים בהשראת ספרים (לרוב פעילות זו תהא בעלות כניסה סמלית, ולפעמים יש להירשם מראש) כדאי לברר ולשלב גם פעילויות שכאלו במקביל לקריאה משותפת שלכם בספריה.

כדאי תמיד להתעדכן בספרות שהגן מציע לילדים, ולהבין האם יש עניין בספר מסוים מצד הילד. כדאי לבדוק האם יש מנגנון השאלה של ספרים מהגן הביתה ואם לא, האם ניתן להנהיג זאת באופן קבוע או חד-פעמי.

בסך הכל, זה זמן איכות עם ילדך - למען איכות הקשר ועידוד יכולותיו ופיתוחן.

שתפו

תגובות