אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

ראש של שנה

ראש של שנה

אביה עוזני - יועצת פדגוגית לצוותי חינוך ולהורים | 13.09.2016

מושג הראש, בדרך להבנה –חקר שם החג ומשמעותו. הראש, הוא נושא רלבנטי לחיי הילדים. קורים "בו" דברים מעניינים. יש בו עיניים שזזות, פה שנפתח ועוד.

הפנים משתנות בהבעות של שמחה ועצב והילד מגלה שמתוך "הראש" הזה יוצאות דמעות והוא מפיק קולות שונים ומעניינים המקיימים תקשורת עם הסביבה. הילדים מגלים את עגלוליותו של הראש, מרקם העור והשיער ומגיל ינקות הם נוגעים וחוקרים את ראשם ופניהם.

הורים רבים מרימים את ילדם כדי להביט במראה ולדבר עם הפנים שנשקפות מהמראה. 

כדאי לנצל הזדמנות ולהקדיש זמן לפעילות סביב נושא ראש, כהנחת תשתית להבנה בהמשך של הקשר בין המושג ראש לבין משמעות החג – כתחילת השנה.

בבלוג זה אציג קווים מנחים לפעילויות לגיל הפעוט (שנה עד ארבע).

המילה ראש מופיעה במילים נלוות אחרות המרמזות לנו על חלק ממשמעויותיה: ראשון, בראשית, רֹאשן ועוד.

להערכתי מקור הצימוד בין "ראש" לראשוניות, נוצר בראש ובראשונה בגלל העובדה שהאיבר הראשון שמגיח מתעלת הלידה הוא ראש התינוק/ת.

בנוסף, הראש מייצג חשיבה ותכנון מוקדם שהם התחלה של כל פעולה אנושית

ולבסוף, בראש מרוכזים ארבעה מתוך חמישה חושים שבעזרתם אנחנו מכירים את המציאות.

שלבים:

א. הכרות עם ראש האדם כאיבר בגוף שבו מרוכזים החושים.

הצביעו על הראש, בקשו מהילדים לכנותו בשם, מפו איברים נוספים בראש, זהו את ראשן של חיות שונות.

עזרו לילדים להגיע לתובנה שלכל יצור חי יש ראש!

ב. הציגו בפני הילדים בעזרת בובה סיפור משעשע על בובה ש"אבדה את הראש" והיא לא יודעת מה לעשות.

היא מבולבלת ומפוזרת ועושה כל מיני דברים מצחיקים.

מכאן צאו עם הילדים להבנה שהראש הוא המפקד על הפעילות שלנו. הוא זה שאומר לנו מה לעשות ואם הראש שלנו מבולבל היום, לא נדע בדיוק מה לעשות.

תרגלו עם הילדים משחקים שונים שבהם לפעמים הראש עוזר לנו להחליט מה לעשות ולפעמים הוא מבולבל.  

פעילויות כאלה תעזורנה לכם בהמשך גם בנושאי התוקפנות בגיל הפעוט בהקשר של "הראש עובד ולא הידיים".

ג. בשלב השלישי, בהתאמה לגיל, תרגלו עם הילדים משחק של רכבת או זחל נחמד.

הכינו כתר מנייר שעליו ציור של קטר או ראש של זחל (קשת עם מחושים) בהתאמה למה שבחרתם.

הילדים מחזיקים זה בחולצתו של זה שלפניו. כל פעם בוחרים "ראש" אחר והוא זה שקובע לאן הולכים וכולם הולכים אחריו. 

ד. השתמשו במילה ראש כדי במצבים מזדמנים המאפשרים העשרה לשונית.

בשאלות והערות לדוגמת: מי יושב בראש השולחן?, מי כאן ראש הקבוצה?, נא להסתדר בטור – תראו נדב עומד בראש הטור, הוא ממש בהתחלה, הביטו למעלה אל העץ – בראש העץ יש קן של צפור, בראש ובראשונה נשטוף ידיים ועוד.

לילדים גדולים, בני ארבע ומעלה ניתן להציג שמות של ערים כמו ראשון לציון, שמות של תפקידים כמו ראש המשפחה או ראש ממשלה.

ה. בשלב זה החיבור בין המילים – ראש ו-שנה צריך להיות קל להבנה.

עדיין מושג הזמן נשאר עלום ומופשט בעיני הילדים, אבל מתיישבת ההבנה שמשהו מתחיל בעל חשיבות כי הוא "ראש", ולכן אנחנו חוגגים אותו ביום מיוחד.

אם הגענו עד כאן – דיינו.

לשלבים אלה ניתן להוסיף פעילויות יצירתיות מגוונות כמו הכנת ראשי בובות אצבע או ראשים מגרביים, משחקי תנועה מגוונים ושירים העוסקים בראש ובפנים.                            

 להתראות בברכת "שנהיה לראש ולא לזנב..."

 

הכותבת אביה עוזני, מדריכה ומאמנת מערכות חינוך בגיל הרך, העוסקת בחינוך למעלה מ30 שנה.


בהכשרתה תואר ראשון בחינוך מיוחד, שני בניהול מערכות לימוד ובנוסף, בעלת הסמכה להדרכה ולאימון.
אביה בעברה הייתה מנחה פדגוגית ומרצה וכיום, מנחה כוללנית של ידע, תהליכים ומיומנויות אצל הפרט ובמערכות חינוך בגני ילדים פרטיים.
אביה כתבה ופרסמה את הספר "מנדלה- החיים בראי המעגל" אשר נכתב יחד עם נירה שירן מזרחי, יצא ב2011 בהוצאת אופוס, וממשיכה לעסוק גם בעריכה רעיונית של ספרות מקצועית, מלמדת כתיבה פואטית בקורס פוטותרפיה באוניברסיטה הפתוחה וכותבת שירה.

אדריכלות חינוכית www.eduguide.co.il
avia@eduguide.co.il

נייד: 050-8110000