אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

מדע זה כל הסיפור

מדע זה כל הסיפור

דר' דיאנה אלדרוקי פינוס | 17.12.2012

כשראיתי בפעם הראשונה מדריכה משוחחת עם קבוצה של תלמידים במוזיאון ישראל לפני שנים רבות אמרתי בליבי שהייתי רוצה לעבוד בחינוך במקום מיוחד

 

התמזל מזלי ומזה 20 שנה אני עובדת במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים כאחראית על הגיל הרך, ומנסה לחשוב על דרכים שיגרמו לילדים צעירים להרגיש נוח במוזיאון ולאהוב אותו .

במאמר זה אעמוד על הייחוד של הסביבה המוזיאלית ועל החשיבה מאחורי הנגשה של תערוכות לילדים צעירים.

 

ייחודה של הסביבה המוזיאלית מותאמת לילדים צעירים

 

הלמידה במוזיאוני המדע מבוססת על יצירת גירויים וניצול של המשאבים העשירים של המוזיאון, שאינם קיימים בגן הילדים. ייחודו של הביקור של ילדי הגן במוזיאון מדע פעיל הוא שילוב של עצם היציאה מסביבות הלמידה בגן, עם ההתנסות החוויתית בסביבות הלמידה של המוזיאון.

התערוכות הן לב ליבה של החוויה המוזיאלית. מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בונה תערוכות אינטראקטיביות המהוות סביבות למידה פעילות בהן הילדים עוסקים בצורה עצמאית או קבוצתית. מטרתן של סביבות אלו להפגיש את הילדים עם תופעות מעניינות מהעולם הסובב אותנו בדרך ידידותית וחווייתית. בתערוכות מוצגים תהליכים ותופעות המזמינים חקירה וגילוי של דברים חדשים והסתכלות בדרך חדשה על דברים מוכרים.

בתפיסתו הבסיסית, מוזיאון המדע מתייחס לילדי הגן – תלמידי גני טרום-חובה וחובה - כאל אחד מקהלי היעד החשובים, ואל הפעילות איתם כאל אחד ממוקדי הפעילות המרכזיים. 

המוזיאון מקדיש לילדי הגן תשומת לב רבה, הנובעת מההכרה כי תשתית החינוך המדעי חייבת להיבנות בגיל צעיר ככל האפשר. תשומת הלב הייחודית משתקפת בדרכים בהם המוזיאון יוצר סביבה ו"מנגיש" את עצמו לילדים הצעירים.

 

הנגשה של התכנים

 

תערוכה טובה לגיל הרך, כמו הצגת ילדים טובה, מכילה אלמנטים המתאימים גם למבוגרים. לכן בפיתוח של תערוכות המיועדות למשפחות מוקדשת תשומת לב מיוחדת  לתכנים שיעניינו מבוגרים  וילדים כאחד, כל קבוצת גיל לפי רמתה. במקביל מהודקים הקשרים לחיי  היומיום

אלה חשובים בכל תערוכה במוזיאון המדע, אך במיוחד בתערוכות שמיועדות לגיל הרך כי ילדים צעירים לומדים מתוך יחידות עשייה בעלות משמעות עבורם. בתערוכה מדע זה כל הסיפור התבססנו על כך שכולנו אוהבים לקרוא ספרי ילדים. הילדים אוהבים אותם בגלל הסיפור, בגלל האיור וגם משום שלרבים מהם זו שעה של בילוי עם אבא או אמא.

במוזיאון המדע, בחרנו להתמקד בהיבטים מדעיים וטכנולוגיים בסיפורי ילדים ולהדגיש אותם בתוך המסגרת הסיפורית ומחוצה לה. טענתנו היא שמדע וטכנולוגיה מקיפים אותנו, קשורים לכל תחומי החיים ומהווים חלק מחיי היומיום שלנו, ולכן אך טבעי שיימצאו גם בסיפורי ילדים.

בתערוכה איורים וטקסטים מתוך הקנון של ספרות הילדים העברית עם מוצגים מדעיים אינטראקטיביים רלוונטיים לסיפור ולחוויות שעובר הגיבור. הספרים נבחרו תוך התייחסות לאיכויות הסיפור, האיור וההדפסה שלהם וחשיבה על פרישה רחבה של נושאים מדעיים שמעניינים ילדים. לצד כל ספר בנינו מוצג שמעודד הבנה אינטואיטיבית של עקרונות מדעיים וטכנולוגיים.

הילדים בתערוכה פועלים עם המוצגים, ההורים נהנים מהטקסטים ומהמדע המשתקף, כשהתערוכה מספקת הזדמנות וכלים לשיחה ביניהם על תכניה.

 

הנגשה של דרכי הפעילות

 

דרכי פעילות מגוונות ואפשרויות לשיתוף פעולה עומדות במוקד התכנון של תערוכות ופעילויות המיועדות לגיל הרך. ילדים צעירים לומדים, בין היתר, דרך מגע ישיר עם תופעות, דרך פתרון  בעיות, בהתמודדות עם משימות משמעותיות ובאמצעות ניסוי וטעייה.

בתכנון מוצגים פעילים טובים מוצבות בפני המתכננים מספר דרישות העוקבות אחרי עקרונות בסיסיים: עליהם להיות מושכים (ילדים ומבוגרים), לפעול על כמה חושים, לשמור על התעניינות לאורך זמן, לערב את הילדים בדרכים שונות, ולמצות את האינטראקטיביות בכך שיגיבו לפעולת הילדים ויעודדו פעילות חוקרת.

חשוב שחלק מהמוצגים יאפשרו פעילות של מספר מבקרים בו זמנית, בלי שאחד יפריע לפעילות של השני, הן מבחינת תכנון החלל (מקום מרווח סביב המוצג ובמרחק מספק ממוצגים אחרים) והן במגוון עמדות הפעילות שבמוצג.

itamar walking on wallsבמוצג איתמר מטייל על הקירות שבתערוכה מדע זה כל הסיפור רצינו ליצור אשליה של הליכה על הקירות: בנינו חדרון שבו מיטה נשענת על הקיר ותמונה מונחת על הרצפה. הילדים שנכנסים לחדרון מצולמים במצלמה הנמצאת בהטיה של 90 מעלות. 

על גבי הצג מחוץ ל"חדר", מתקבלת תמונה של ילדים ה"מטיילים על הקיר". כך ילדים שונים מקבלית את החוויה, "שוכבים" במיטה (למעשה עומדים לידה), מחקים את התנועות של ילדים אחרים ורואים איך התמונה במסך משתנה.

 

הנגשה פיזית

 

נקודה חשובה נוספת היא ההתחשבות בגובה הילדים ובכוחם הפיזי: נקודת המבט של ילדים שונה מזאת של המבוגרים. לפעמים ריהוט נמוך מאפשר גישה נוחה של הילדים למוצגים. מכיוון שההורים הם קהל יעד לא פחות חשוב, פעמים רבות אנחנו מוסיפים דרגשים שמזמינים את הילדים לפעול בלי לפגוע בנוחיות של ההורים והילדים הבוגרים יותר.  בהזדמנויות אחרות, אנחנו מתכננים יכולת כוון של עמדת ההפעלה של המוצג או שכפול של המוצג כך שמחיצה עם חורי הצצה מכילה חורים בגבהים שונים להנאתם של מבוגרים וילדים כאחד.

עוד על תערוכה מדע זה כל הסיפור

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.