אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

פירות יבשים

פירות יבשים וערכים תזונתיים

מערכת אינפוגן | 31.01.2017

פירות יבשים זמינים לנו בכל ימות השנה.הם טעימים, הם מתוקים ,צבעוניים וכל שנה נוספים עוד סוגים ומינים נוספים. אבל מה עוד אנחנו יודעים עליהם?

לקראת חג ט"ו בשבט גוברות משמעותית המכירות, 

וניתן לראות מרבדים צבעוניים בין דוכני הפירות והירקות במרכולים השונים.

 

הם צבעוניים, מתוקים... אבל מה עוד אנחנו יודעים עליהם?

 

קצת היסטוריה

 

כבר בעת העתיקה ייבשו פירות, היה קל לשאת אותם ללא תכולת המים שבהם.

בעבר היו מייבשים את הפירות באור השמש או ברוח טבעית ובאזורי מזג אויר יבש.

 

אז מה יש בהם?

 

בפירות יבשים יש תכולת סוכר גבוהה שהופכת אותם ל"חטיפי אנרגיה" טבעיים.

 

בעצם הייבוש לא נפגע ערכם התזונתי של הפירות, אך לרב מוסיפים לפירות סוכר נוסף,  וחלק מהפירות בעת הייבוש מאבדים מצבעם ולכן מוסיפים להם דו-תחמוצת הגופרית, שפוגעת בתכולת הויטמינים שלהם.

 

כל פרי מיובש וייחודו:

 

שזיפים ומשמשים – עשירים בנוגדי חמצון ובטא-קרוטן (חיוני לחיזוק העצמות, מראה העור, בריאות השן וכדומה). הם גם מכילים סידן, מגנזיום וסיבים תזונתיים.

חמוציות – בעלות מרכיב אנטי-בקטריאלי שמסייע ושומר על בריאות דרכי השתן.

תפוחים – מכילים סיבים תזונתיים רבים וגם פלבנואידים שהם נוגדי חמצון אנטי-בקטריאליים שאפילו מועילים לספיגת ויטמין C.

תמרים ותאנים – עשירים באשלגן וסיבים תזונתיים, התאנים הן גם מקור מצוין לסידן.

צימוקים – עשירים באשלגן ובברזל.

 

כדאי וחשוב לנסות ולרכוש פירות יבשים ללא תוספת סוכר וללא חומרים כימיים כמו דו-תחמוצת הגופרית (גם בעבור פגיעה בצבע הפרי).

 

כללי זהירות ובטיחות:

 

אין לאפשר לילדים מתחת לגיל 5 לאכול פיצוחים, אגוזים ומיני גרעינים.

 

לא מומלץ לאפשר לילדים מתחת לגיל 5 לאכול צימוקים.

 

יש להיזהר מאוד, ואף להימנע ממתן תאנים, תמרים ומשמשים מיובשים בשל מרקמם שיכול לגרום לחנק.

 

פירות טריים קשים כגון תפוח, אגס וכו' יש לחתוך לחתיכות קטנות או לבשלם קודם.

 

בננות אין לחתוך לעיגולים (כך גם לגבי ענבים).

 

יתרונות הפירות היבשים:

 

קל לאריזה וניוד.

 

מגיעים מוכנים לאכילה.

 

ניתן להשיג את חלקם מגולענים (ללא גרעינים).

 

מתוקים – תחליף בריא יותר ממתקים.

 

מלאים בסיבים תזונתיים.

 

עשירים בנוגדי חמצון.

 

מהווים מקור אנרגיה זמין (ממש כמו חטיפי אנרגיה).

 

יש להיזהר מאוד, ואף להימנע ממתן תאנים, תמרים ומשמשים מיובשים בשל מרקמם שיכול לגרום לחנק.