אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

סקרנות טבעית בקרב תינוקות

אתה עוד תגלה את העולם - תהיה סקרן

יעל הכהן-פרצ'ב | 10.05.2018

סקרנות היא תכונה מובנת וקיימת אצל כל בני האדם וגם אצל בעלי החיים.

פעמים רבות היכולת הטבעית הזאת נפגמת ובמקומה מופיעים: אדישות, חוסר חשק, חוסר רצון לפעול, חוסר מוטיבציה או עייפות וישנוניות.
סקרנות מצביעה על מצב בריא, תקין.

היא באה לידי ביטוי רק במידה והצרכים הבסיסיים הישרדותיים שלנו סופקו במלואם ואנחנו במוכנות לחוות את העולם.

 

הסקרנות


במידה ואתם נתקלים במצב שהתינוק או הילד שלכם לא מגלה סקרנות או מוטיבציה הדבר מהווה סימן עבורכם שכדי לברר את הסיבה לכך.

אצל תינוקות ביטויי סקרנות מופיעים בעיקר סביב התפתחות היכולת המוטורית והיא מתרחבת בהדרגה גם למרחב החיצוני.
לדוגמה:  תינוק בן חודש חודשיים חוקר את יכולת הראיה שלו ואוהב בעיקר להתבונן בתווי פנים והבעות.
בגיל  2-3 חודשים הסקרנות תתפתח לרצון להפעיל את השרירים באופן מכוון, לגעת ולהכניס חפצים לפה וכו'.

 

אחת התופעות השכיחות היא התפתחות של תינוק "נוח מדי"

הם נולדים עם פני מלאך ואוהבים לישון הרבה.
מצליחים להעסיק את עצמם בעולמם הפנימי ולא יוצרים אינטראקציה מספקת עם העולם.
הם לא אוהבים להתאמץ והסיבה לכך היא בדרך כלל חולמנות או מצב טונוס השרירים.
לעיתים נראה שהם ממשיכים לשכב על הגב ולא רוצים להיות על הבטן כי זה מעייף אותם.


אנחנו ההורים נוטים לרצות לעזור לילד בגלל שאנחנו חווים את הקושי שלו: נאפשר לו לישון הרבה, נושיט לו חפצים, נחזיק את הבקבוק ובעצם נעשה במקומו כדי להקל עליו.
בחודשים הראשונים בהם התינוק מרבה לישון לא רצוי להפריע לו.
אך במקביל לכך, יש להפעיל אותו כאשר הוא ער ולעודד אותו ליצור אטראקציה ומאמץ סביר ביחס לשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא.


לעיתים זה מקשה באופן פיזי ורגשי על ההורה והוא בוחר להימנע מלהפר את שלוות "אזור הנוחות".
כאן ראוי שנתבונן בראייה יותר רחבה ונבחר בדרך ההתפתחות עבור התינוק או הילד שלנו, ובכך נגלה כלפיו אהבה גדולה עוד יותר.


חשוב להבין את התינוק והיכולות שלו כדאי לרכוש ידע וכלים שיאפשרו הבנה גדולה יותר ובעקבותיה בחירה נכונה של פעולות המשלבות רוגע ושלווה של התינוק במקביל לפיתוח סקרנות ומוטיבציה.
במידה ולא נאפשר לתינוק להתמודד נגלה בגילאים מאוחרים יותר שאנחנו ממשיכים לעזור לו גם כאשר הקושי המוטורי חלף, מאחר ומערכת היחסים שנוצרה היא של תלות, וצורך בגורם מתווך בכל פעם שהם נתקלים בקושי כזה או אחר.


לבחור בדרך ההתפתחות, טיפים לכל גיל:

  1. דאגו שהצרכים הבסיסיים מתממשים במלואם ואפשרו להם לחקור ולפתח סקרנות מתוך המקום הזה הם ירצו לפעול גם אם נתקלו בקושי.
  2. המתינו בסבלנות ותנו להם להתמודד עם הפעולה גם אם אתם ממהרים וגם אם זה לוקח יותר זמן ממה שנדמה לכם שצריך.
  3. פתחו מיומנויות חדשות בהתאם לשלב ההתפתחותי ככלים לחיים


קח אותו לאט את הזמן
העולם עוד יחכה בחוץ
קח עוד שאיפה מן הזמן
שתי דקות לפני ההתפכחות.

להתמכר ללב המתפרע
לדמיון המתפקע
ולאושר הנוגע
בעומק הכאב.

אתה עוד תגלה את העולם
אם תרצה או לא תרצה
יש עוד זמן להשתנות
מן הקצה אל הקצה. 
(אהוד מנור)

 

הכותבת היא יעל הכהן פרצ'ב, יועצת התפתחותית, חוקרת תהליכי מודעות ומתמחה בשיטת פלדנקרייז.

 

 

 


אתר:   https://www.softsteps.co.il/
פייסבוק:   https://www.facebook.com/softsteps.co.il
טל': 050-6390190