אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

החופש להגביל את זמן המסך

החופש להגביל את זמן המסך

ליאור גיל | 31.07.2013

החופש הגדול בעיצומו... חם בחוץ, המסגרות החינוכיות מצומצמות (אם בכלל) השעמום גדל והסבלנות מתקצרת. אבל רגע לפני שאתם מושיבים את הפעוט מול המ

החופש הגדול בעיצומו...

חם בחוץ, המסגרות החינוכיות מצומצמות (אם בכלל) השעמום גדל והסבלנות מתקצרת.

 

הטלוויזיה מעניקה פתרון נוח, המשחק בטאבלט או במחשב נראה מפתה יותר מאי-פעם.

 

אבל רגע לפני שאתם מושיבים את הפעוט מול המכשיר האלקטרוני, הקדישו כמה דקות לקריאת המאמר הבא.

 

ריבוי המכשירים האלקטרוניים ונגישותם הרבה מציבה בפנינו מגוון הזדמנויות להעברת זמן הפנאי מולם כמבוגרים וכילדים.

 

ההבדל בין הגילאים השונים הם עוצמת ההשפעה וההשלכות וכן האחריות המוטלת על כל אחת מקבוצות הגיל.

 

 

ההשפעות של זמן מסך רב

 

האקדמיה האמריקנית לרפואת הילדים ממליצה להגביל את השימוש במשחקי טלוויזיה, סרטים, או מחשב לשעה עד שעתיים  (לכל היותר) ביממה.

בדו"חות האקדמיה קושרים את זמן המסך המרובה לתופעות כמו:

השמנת יתר -  נמצא כי לילדים הצופים יותר משעתיים ביום בטלוויזיה יש סיכוי גבוה יותר לסבול מעודף משקל. בנוסף, חשיפה למשחקים דיגיטאליים גם מגדילה את הסיכון לבעיות לב בקרב ילדים.

 

שינה לא סדירה – ניכר כי ילדים המרבים לצפות בטלוויזיה מתנגדים יותר בעת השכבת הלילה וקשה להם יותר להירדם.

 

בעיות התנהגות – לילדי הגן הבוגרים ולתלמידי בית-הספר היסודי המבלים יותר משעתיים ביום בצפייה בטלוויזיה או שימוש במחשב יש סיכוי גבוה יותר לפתח בעיות רגשיות וחברתיות. בנוסף, ילדים שצופים לאורך זמן ממושך בטלוויזיה נוטים יותר להציק מאשר ילדים שזמן הצפייה של מוגבל לשעה.

 

אלימות -  חשיפה לאלימות בטלוויזיה, בסרטים, במחשב, ובמשחקים דיגיטאליים יכולה להפחית רגישות ילדים לאלימות. כתוצאה מכך, ילדים יכולים ללמוד לקבל את ההתנהגות אלימה כחלק נורמאלי של חיים ודרך לפתור בעיות.

 

פחות זמן למשחק -  זמן צפייה במסך ארוך ומוגזם משאיר פחות זמן למשחק פעיל, יצירתי.

 

לקויי ביצועים בתהליכי הלימוד – ילדים צעירים שיש להם נגישות רבה למכשירים דיגיטאליים (מחשב אישי, טאבלט זמין או טלוויזיה בחדר) נוטים להצליח פחות במבחנים ומבדקים לעומת אלו שלא.

 

זמן המסך היומי הכולל של הילד עשוי להיות גדול יותר ממה שנראה לנו. 

אפשר לנקוט בצעדים פשוטים כדי להפחית את כמות הזמן שהילד מבלה בצפייה במסכים השונים:

 

לסגור את הטלוויזיה ברקע -  אם טלוויזיה מופעלת "ברקע" זה מספיק כדי למשוך את תשומת לבו של ילדך. אם לא צופים בתכנית באופן פעיל, כבו את טלוויזיה.

 

להוציא את הטלוויזיות והמחשבים מחוץ לחדר שינה – מסכים דיגיטליים אינם צריכים להיות בתוך חדרם של הילדים אלא חלק מפעילות במרחב המשותף בבית. כך גם ניתן לעקוב אחר משך הצפייה והמשחק וגם בתוכנם.

 

להקפיד שלא לאכול מול הטלוויזיה - האפשרות לאכול ארוחה או חטיף מול טלוויזיה מאריכה זמן מסך. בנוסף, ההרגל גם מעודד אכילה בלתי מודעת ומבוקרת, שעלולה להוביל לעלייה במשקל.

 

לקבוע כללי שגרה -  רוב הילדים מוגבלים בזמנם הפנוי במהלך שגרת שנת הלימודים. שימו לב לצפייה בימי החופש והגבילו אותה באמצעות סדר יום מוגדר וברור. 

 

 

הימנעו משימות במשחקים או צפייה בטלוויזיה או במחשב כפרס על התנהגות טובה או ביצוע מטלות.

 

תיאום בין המבוגרים בחיי הילד -  עודדו ותאמו ציפיות מול המבוגרים האחרים בחייו של הילד (סבא/סבתא, מטפלת, שמרטף וכו') בהרגלי הצפייה אותם אנו מנסים להנחיל לילד, להנחות אותם להגביל גם כן את זמן המסך של הילד.

 

 

 

פעילויות אחרות -  במקום להסתמך על זמן מסך לבידור, למצוא דברים אחרים לעשות. פעילות שונות בבית, כגון קריאה, משחק ספורט או משחק קופסא חדש, התעדכנו בפעילות הרשות המקומית בקיץ, בקניון הקרוב או במתנ"ס (פעילויות חינמיות רבות או בעד תשלום סמלי).

 

דוגמה אישית חיובית - להיות מודל לחיקוי טוב על ידי הגבלת זמן המסך של עצמנו.

 

להתנתק -  אם זמן המסך הופך למקור של מתח במשפחה, נתקו את טלוויזיה. פשוט לכבות את המחשב או לשים בצד את הטאבלט למשך זמן מה. אפשר  לייעד יום אחד בשבוע בו הצפייה תהא חופשית או לחילופין לקבוע יחד שעה יומית המיועדת לפעילויות דיגיטליות שכאלו. 

 

הגבלת המשחקים בטלפון הנייד של ההורים - זמינותו של המכשיר גם מחוץ לבית מהווה פיתוי משמעותי לילדים וגם להורים שרוצים רגע של שקט והפוגה גם בפעילות בחוץ. יחד עם זאת כדאי שלא לשים כלל משחקים על המכשיר (כך הילדים כלל לא יבקשו לשחק בו). אם הדבר בלתי אפשרי מבחינתכם (כי כבר חטאתם והתמכרתם בעצמכם...) אז כדאי להמעיט במספר המשחקים המוצגים וכן הכנסתן לתיקיות מוסתרות שיקשו על הילדים שיטוט עצמאי בין האפליקציות השונות.

 

כאשר לילד יש זמן צפיית מסך רב, צריך לזום תעסוקה רבה ככל האפשר:

 

הפכו את הצפייה לאירוע - במקום לאפשר צפייה בטלוויזיה בכל הזמן, הופכים את הצפייה בטלוויזיה לאירוע ממש כמו הליכה לקולנוע. בודקים במדריך השידורים איזו תוכנית נרצה לראות מכוונים שעון שיצלצל מספר דקות לפני הצפייה מתכוננים,  מסדרים את אזור הצפייה בנוחות מרבית מכינים שתייה  (מים בכוס מיוחדת עם קש נחשק – לדוגמה) ויושבים יחד לצפייה בתוכנית שבתומה סוגרים את הטלוויזיה ומסדרים חזרה את הבית למצבו הרגיל.

 

לתכנן את תוכן הצפייה עם הילד - במקום לזפזף בערוצים, כדאי לחפש מראש סרטונים איכותיים או להשתמש במדריך תוכניות כדי לבחור תוכניות מתאימות. 

 

בחירה ושיתוף - כדאי לערוך רשימה של התוכניות הראויות עבור הילד ולאפשר לו לבחור בין התכנים את רשימת התכנים ומועדם כדאי להניח במקום בולט בבית ונגיש כגון ליד טלוויזיה או על גבי המקרר. כמובן שכדאי להשתמש בהגדרות בקרת הורים על המחשב הביתי או הטאבלט כדי למנוע הפעלה עצמאית בלתי מבוקרת.

 

צפה עם הילד  - במידת האפשר, לצפות בתוכניות יחד – ולנהל שיח ודיון על התוכן בו צופים.

 

להקליט תוכניות ולצפות בהם מאוחר יותר - זה מאפשר שליטה רבה יותר בתוכן, לדלג או להריץ קדימה פרסומות, כמו גם הפסקת תכנית כשאתה רוצה להעלות לדיון דבר מה שנצפה בתוכנית עצמה - כמו תיאור של ערכים או דילמות המועלות בתוכן וכמובן הסברים.

 

בחרו במשחקים דיגיטליים (ואפילו תוכניות טלוויזיה) המעודדים פעילות גופנית -  יתרה מכך, להפוך את המשחקים לחוויה משפחתית. (לקריאה אודות חשיבותה של הפעילות הגופנית)

 

 

זה יכול קשה מאוד להגביל בפתאומיות  את זמן המסך של הילד, במיוחד אם הילד כבר התרגל לחופש מוחלט בצפייה. אך זה שווה את המאמץ. 

 

על ידי יצירת כללים חדשים והקפדה עליהם, גם השינויים הקטנים בשגרה של הילד יניבו פרי, ונצליח לרסן את זמן מסך ואת השפעותיו.

 

 

שתפו

תגובות