אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

חשיבותו של מגע

הידעתם?! כדאי "למעוך" אותם

יעל הכהן פרצ'ב (יועצת התפתחותית) | 28.01.2018

אי שקט, קושי בוויסות חושי, רגישות? כדאי למעוך אותם. אתם מוזמנים ללמוד קצת על מגע.

 

המגע

"אין זה משנה בן כמה הילד שלכם, הוא זקוק למגע", כשאני אומרת את זה להורים שאני מדריכה - מיד עולה התשובה, "כמובן, אנחנו מחבקים ומנשקים כל הזמן".
זה נכון, מגע שבו אנחנו מלטפים, מנשקים ומחבקים יוצר חיבור רגשי, תחושה שאנחנו אהובים ומשחרר הורמוני אושר וחשוב מאד להרבות בכך כמה שיותר פעמים ביום.


אך תינוקות וילדים זקוקים להיחשף לסוגים נוספים של דרכי מגע -
וכמטפלת אני משתמשת באין ספור סוגים של מגעים, התכוונויות ומקצבים,
בין היתר, בכדי להעביר מסרים באופן לא מילולי.
למשל: טפיחות במקצבים איטיים או מהירים, עדינים או נוכחים, בשילוב של הוצאת קולות שונים ובמקומות שונים על הגוף.


אחד הצרכים הבסיסיים של האדם מרגע לידתו הוא תחושת הביטחון והיא קשורה במנגנונים של מערכת העצבים שלנו.
רק כאשר הגוף רגוע ומקבל את מה שהוא צריך ולא נמצא באיום או פחד נוצרת תחושת ביטחון.
היקשרות בטוחה, טיפול מסור של הדמות המטפלת ויכולתו המתפתחת של התינוק לסמוך על עצמו ועל יכולותיו מאפשרים רוגע זה.

בכדי להשיג תחושת ביטחון גופנית מרגע הלידה יש לחזק את המערכת הפרופריוצפטיבית,
זוהי מערכת החישה של הגוף ביחס לעצמו וביחס למרחב והיא משלבת מידע עם כמה ממערכות הגוף בו זמנית.
המידע נקלט באמצעות חיישנים הנמצאים בשרירים, בגידים ובמפרקים.
אחת הדרכים לפתח ולחזק מערכת זו היא באמצעות מגע עמוק, מגע נוכח ומלא בביטחון.


החזיקו  את התינוק במגע המשדר ביטחון מהרגע שבו נולד

בידיים בטוחות ולא הססניות כשההתכוונות ברגש שלכם משדרת, "אתה יכול לסמוך עלי".

המגע הוא בכל חלקי הגוף, בנגיעות עמוקות עם כל כף היד.
היד עוטפת, רכה אבל נוכחת, כשהתכוונות היא להגיע ולחוש את עצמות התינוק או הילד.
את המגעים העמוקים רצוי וכדאי להתחיל גם מעל לגיל שנה במיוחד עם הילד חווה אי שקט מסיבות שונות.

תרגלו בבית:

  • עברו באמצעות מגע עמוק באיטיות רבה ובהדרגה על כל עצמות התינוק/ הילד מכפות הרגלים ועד הראש.
  • הניחו את התינוק לשכב על כל הצדדים.
  • טיפחו ותופפו במקצבים שונים על הגוף של הילד
  • השתמשו בכריות גדולות ורכות (אפשר עם כריות הספה) כדי "למעוך" את הגוף. משחק זה מאפשר לילד לחוש את גבולות גופו ויוצר רוגע.
  • השתמשו בחיבוקים עוטפים עם כמה שיותר שטח מגע בין גוף לגוף. חבקו את הילד גם מאחור.
  • גלגלו את הילד בתוך שמיכה או מזרן כשראשו בחוץ

נפלאות המגע העמוק:

יהלי כבר בן 4.5, תנועה של כיווץ בפיו בכל ניסיון לתקשורת איתו,
מעידה על כך שהוא חווה קושי ושרוי במתח פנימי שהוא לא מצליח לפרוק החוצה בדרך יעילה.
הוא לא מסתדר עם החברים בגן ורוב הזמן משחק לבד.
לפעמים הוא מרביץ.
יש לו עיניים עמוקות ורגישות יוצאת דופן.
אולי זה קושי בויסות חושי ואולי אלה החוויות שצבר.
במהלך המפגשים הראשונים יהלי שמקשבים לו מתחיל להיפתח.

אנחנו משחקים בכל משחק תנועתי אפשרי, עובדים על מערכת שיווי המשקל ועל אוצר המילים.
ובעיקר בונים את הביטחון שלו, בכל משחק יהלי לומד דבר חדש על עצמו ועל היכולות שלו.
מתחילים לשלב משחקי מגע עמוק עם כריות, שמיכות ומזרונים, מועכים, מלפפים, רצים לעבר כרית ושואגים כמו אריה.
מכינים מיהלי סנדוויץ' וכמובן ממשיכים למעוך גם בבית.
עוד כמה מתכוני קסם - ועכשיו יהלי כבר נינוח יותר, הכיווץ נעלם, והוא מחייך וגם הפסיק להרביץ בגן...


הכותבת היא יעל הכהן פרצ'ב, יועצת התפתחותית, חוקרת תהליכי מודעות ומתמחה בשיטת פלדנקרייז.


אתר:   https://www.softsteps.co.il/
פייסבוק:   https://www.facebook.com/softsteps.co.il
טל': 050-6390190