אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

תפוח אדמה

כמה עובדות על תפוח אדמה

  • ליאור גיל
  • 30.04.2017

אין מדורת ל"ג בעומר, שעומדת בסטנדרט ראוי והולם מספיק אם תפוחי האדמה אינם ניצלים בתוכה. אז מהו סוד הקסם של תפוח האדמה – שכל-כך אהוב,

 

אין מדורת ל"ג בעומר, שעומדת בסטנדרט ראוי והולם מספיק אם תפוחי האדמה אינם ניצלים בתוכה. 

אז מהו סוד הקסם של תפוח האדמה – שכל-כך אהוב, בכל-כך הרבה מטבחים בעולם. 

צורתו עגלגלה, והוא נראה נפלא שלם, חתוך או מעוך, ניתן להכינו בשיטות רבות ומגוונות בבישול, אפייה, צלייה, טיגון, או אידוי.

 

ניתן להתאים את מרקמו וטעמו כמעט לכל חיך.

 

אז רגע לפני חג תפוחי האדמה - כדאי לדעת קצת יותר על תפוח האדמה.

 

תפוח אדמה – ערכים תזונתיים

האם ידעת כי תפוח האדמה אינו כלל ירק? הוא בעצם פחמימה. 

מרכיבו העיקרי הוא העמילן, ובנוסף לכך הוא מכיל גם מרכיבים חשובים נוספים כמו – אשלגן (בעיקר), ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B ומינרלים שונים.

לתפוח האדמה יש סיבים תזונתיים, אם אוכלים אותו בקליפתו, כמותם גדלה משמעותית. 

כמובן שאופן בישולו של תפוח האדמה משפיע על הרכבו התזונתי.

 

בעת החימום הוא מפחית את ביותר ממחצית מכמות ויטמין ה-C. 

ככל שהבישול שלו יהיה קצר ומהיר יותר, כך נאבד פחות מהרכיבים התזונתיים.

 

היית מאמינה, היית מאמין תפוח אדמה אינו משמין -  האומנם?

בשל בהיות תפוח האדמה פחמימה, כדאי לשים לב לכמויות אותן צורכים.

 

בתפוח אדמה בינוני יש כ- 100 קלוריות, המקבילות לפרוסת לחם גדולה. 

 

תוספות של חמאה או שמנת, מגדילות באופן משמעותי את כמות הקלוריות.

 

המדד הגליקמי (כמות הגלוקוז) של תפוח האדמה גבוה, כלומר הוא מגדיל את רמת הסוכר בדם באופן משמעותי.

לכן, אכילה מוגברת של תפוחי אדמה יכולה לעודד התפתחות של סוכרת מסוג 2, ולחולים בסוכרת כדאי להימנע מאכילת תפוחי אדמה.

 

כך, שצריך לשמור על מידתיות – כל דבר במידה.

 

עוד כמה עובדות מפתיעות

 

ברפואה הסינית - תפוח אדמה נחשב למזון מחמם התורם לאנרגיית היאנג, ובשל היותו סופח לחות טוב מומלץ לאנשים בעלי חיפוי לבן על הלשון (נחשב כסימן לעודף לחות בגוף).

ירוק זה ללא טוב - תפוח אדמה שמתיישן קליפתו מוריקה (מקבל כתמים ירוקים), כתמים אלו מכילים חומרים המזיקים לבריאות ולכן אין לצרוך ולאכול תפוחי אדמה שהפכו לירוקים (או בעלי כתמים שכאלו).

עמילן מתפרק בקור - לכן לא מומלץ לשמור את תפוח האדמה במקרר,  אלא במקום מוצל, קריר ומאוורר - עדיף בתוך שקית נייר.

אשלגן – בתפוח האדמה כמויות גדולות של אשלגן, שמתקבל לגוף בעיקר מפירות וירקות, ועוזר במניעת שבץ והתדלדלות העצם.

 

מתכונים מבוססים על תפוח אדמה:

שידרוג תפוח אדמה למדורה

צ'יפס - הכנה בייתית קלה ללא שמן מיותר

לביבות תפוחי-אדמה