אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

בניית סוס

חלקים, חיבורים וּמִבְנִים

ד"ר דיאנה אלדרוקי-פינוס | 18.07.2016

בטבע נוצרים מבנים וצורות, חיקוי מבנים בטבע והעברתם ליישומים מעשה ידי אדם הם תוצר של תהליך תכנון בהשראת הטבע - תכנון ביומימטי.

 

 

רגישוּת לעולם מעשה ידי אדם

אנחנו חיים בעולם מעשה ידי אדם.
בחיי היום-יום איננו מודעים לאיכויות של מוצרים כגון ידית של דלת או מתג להדלקת האור.
יתרה מזו, עיצוב 'טוב' מרגיש עבורנו 'נכון' בלי שנדע למה. לעומת זאת עיצוב 'לא טוב' מאלץ אותנו לטעוֹת בשימוש, ועקב כך מעלה בנו מחשבה על האופן שבו המכשירים סביבנו בנויים.
שלא כמונו מעצבים מבחינים בצורות; במרקמים של חומרים; במיקום כל חלק ובחיבורים בין החלקים.
הם מודעים לפרטים וכיצד יסודות (אלמנטים) שונים מסתכמים לחוויה כֻּלִּית (הוליסטית).
הם גם מודעים לתחושות; זיכרונות והתנהגויות שכל אלה מעוררים בנו, המשתמשים.
רגישות לעיצוב היא היכולת להתחבר אל איכויות אינטואיטיביות כמו הנאה; יופי; משמעות אישית והֶקְשֵׁר תרבותי.
כדי לְפַתֵּחַ אצל ילדי הגן רגישות לעיצוב של עולם מעשה ידי אדם אנו יכולים לעודד פעילויות דוגמת פירוק; המצאה; תכנון ובנייה של מכשירים ודגמים, שבאמצעותן הילדים יתוודעו לחלקים השונים ולחיבורים בין החלקים; לאיכויות של חומרים שונים ולמגוון אפשרויות בנייה.


חשיבה על חיבורים וּמַחְבָּרִים – ילדים בונים את הסוס של מרדכי

בגן של תרצה זנה בירושלים סדנת חומרים עשירה וקבועה, שבה הילדים בונים להנאתם דגמים ויצירות פרי דמיונם. ל
קראת חג פורים תרצה הציעה לילדים לבנות דגם של סוסו של מרדכי היהודי. תרצה אִתגרה את הילדים לבנות דגם שֶׁמְּחַקֶּה את תנועות הסוס.
יחד הם התבוננו בסוסי צעצוע, בספרים ובסרטונים כדי להבין כיצד גוף הסוס בנוי ואלה תנועות הסוס יכול לעשות. בעִקבות ההתבוננות והשיחה הילדים תכננו על הנייר את דגם הסוס, וסימנו את המקומות של הַמִּפְרָקִים ברַגְלֵי הסוס.
סביר להניח שלולא השיחה המקדימה על התנהגות הסוס, מִפְרְקֵי הסוס לא היו מופיעים בתכנון.


בניית הסוס היא דוגמה לשכלול הרגישות העיצובית של הילדים בעת בניית דגם.

הילדים היו צריכים לבנות חיבורים גמישים כדי לאפשר לסוס תנועה במפרקי הרגליים והראש.
כך הילדים התמודדו עם דרכי חיבור שונות, וחיברו את גלילי נייר הטואלט באמצעות חוטי מתכת מצוּפים שהיו זמינים בסדנה.
החשיבה על מחבָּרים וחיבורים מומלצת בכל סדנת חומרים בגן:
ניתן להוסיף מחבָּרים כגון אטבים וגומיות המאפשרים להצמיד שני גופים או יותר יחד, בדרך העוטפת את החלקים המחוברים.
ישנם אמצעי חיבור רב-פעמיים לסגירה ופתיחה כגון מגנטים, סוגרי תיק-תק או צמדן (סְקוֹץ').
סוגים מסוימים של מחברים קבועים, כגון פינים, מאפשרים חיבור של חלק בולט הנכנס לשקע בצורה מהודקת.
פריטי חיבור נוספים כמו חבלים; חוטים וחוטי חשמל מצופה; פלסטיק ואזיקונים מומלצים אף הם.
יש צירים שהייעוד העיקרי שלהם הוא לאפשר חיבור ולא קיבוע נוקשה.
שיטות נוספות לשימוש בחומרים כדי לחבר בין שני חלקים הן דבקים למיניהם, וגם הפעלת טכניקה של חיכוך.


מערכות לבנייה במוזיאון המדע

במוזיאון המדע אנו חושפים את המבקרים לעולם המבנים; לצורות ולחומרי בנייה.
במוזיאון מוצגת תערוכת 'למה בניינים לא נופלים?' אשר מזמנת מפגש עם צורות מבנים אייקונים מהסביבה המוכרת לנו.
התערוכה מאפשרת למבקרים להתמודד עם אתגרים, להתנסות בבנייה של דגמים, לאתר את הכוחות הפועלים על חומרים, כי ללא ספק היכרות והתנסות עם כמה עקרונות מדעיים בסיסיים מאפשרת לפתח אינטואיציה ראשונית לפתרון בעיות יומיומיות:
כיצד להעמיד סולם? מהו עובי הַחֶבֶל הנדרש כדי לשאת את משקל הדלי בַּבְּאֵר? כיצד להשתמש ביריעה; ביתדות ובחבלים כדי לבנות אוהל על שפת הים וכו'.
לצד התערוכה ובמהלך השנה מוצעות מדי פעם סביבות בנייה והתנסות וכן מגוון פעילויות; סיורים ומשימות בנושא חיבורים כגון מגנטים, גומיות, מחבָּרים עם פינים בולטים או הברגה.

בואו לִבְנוֹת וליהנות אתנו!

הצעות לפעילויות בבית בנושא בנייה.


הכותבת, ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.