אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

עצמאות הילד

מונטסורי בבית ולא רק בגן

ליאור גיל - מערכת אינפוגן | 04.07.2019

אפשר בקלות להביא את העקרונות לתוך הבית שלנו, זה יכול להיות "פתרון זהב", שלא יסולא בפז כדי לחזק את חינוך הילד לעצמאות והבנה טובה יותר.

גנים בגישת מונטסורי מבוססים על חקר וחוויות אישיות.

אפשר וקל להכניס את עקרונות השיטה גם לבית הפרטי שלנו.

הנה כמה דרכים על-מנת לבנות את הקשר הזה:

 

הסביבה המתוכננת

עידוד של סדר, עצמאות, מוטיבציה עצמית הוא היסוד לגישת מונטסורי. 

בגן , המרחב מעוצב בקפידה מאפשר לילדים לפתח יכולת לטפל בעצמם ובסביבתם. 

אפשר להכין את הבית בדרכים דומות.

 

התארגנות

מקום לכל דבר - סדר ומיקום ידידותי לילדים. 

פירוש הדבר שילדים יודעים היכן למצוא את מה שהם צריכים, 

ויש להם מקום לשים את הדברים חזרה כשהם מסיימים.

בסביבה מסודרת יש גם פחות הסחות דעת, המאפשרות לילדים להתמקד במשימה.

 

כדי לסייע לילד, עלינו לספק לו סביבה שתאפשר לו להתפתח בחופשיות.

 

 

פישוט סביבת הבית

עם התמיכה שלך, עידוד, תזכורות עקביות, עדין, אפילו פעוטות מסוגלים להחזיר פריטים למקומות שלהם.

כך נאפשר לילד להבין מה מצופה ממנו. 

 

לדוגמה, 

הגבלת אפשרויות צעצועים ומגוון ברור.

עיצוב מדפים פתוחים (במקום תיבות צעצוע שבו צעצועים מערמים בערימה), 

בגובה העיניים של הילד מאפשר להם לראות את כל האפשרויות שלהם.

ובהתאם גם להחזיר את האובייקטים למקומות הנכונים שלהם. 

מיון פריטים קטנים יותר, כגון פאזלים, ציוד אמנותי, או אבני בנייה 

לפי קטגוריה לתוך מגשים או סלים הןפך אותם לנגישים, והילד יכול בקלות למצוא אותם.

 

צעצועים נוספים נשמור באחסון ומדי פעם נחליפם.

כאשר הילד עייף או משועמם עם הפריטים הקיימים, החלפה.

חשוב לשלב משחק עם צעצועים מועדפים ומוכרים וחדשים במקביל.

כך נבטיח שהמשחקים לא רק מסודריםר, אלא גם מוערכים ומטופלים.

 

 

בגישת מונטסורי לסביבה הביתית ניתן להשתמש בכל מקום, 

הגישה שימושית במיוחד עבור חדרי השינה של הילדים והחלל המשותף של המשפחה במטבח

 

 

חדר השינה

חדרי שינה לילדים בכל הגילאים צריכים להיות חופשיים מעומס עם מקומות מעוצבים היטב למנוחה, טיפול עצמי והלבשה.

 

כדי לטפח עצמאות והערכה עצמית, 

רהיטים לצעירים צריכים להיות בגודל הילד ונגישים. 

לדוגמה, ארון הבגדים צריך להיות נגיש:

הבגדים תלויים נמוך, המדפים הרלוונטיים לבגדי היום-יום יהיו בהישג ידו ובגובה עיניו.

הצגת אפשרויות מוגבלות תאפשר לילדך לעשות בחירות בגדים משלו עבור השגרה, באופן עצמאי.

בהמשך נוכל להגדיר גם משימות לשמירה על סדר וארגון - בגיל מאוחר יותר.

 

החדר הוא מקום השינה, ולכן צריך לספק מקום לישון, אך גם לשחק.

החדר אמור לאפשר לילד להרגיש בעלות על המרחב שלו. 

חדר השינה יכול להיות ביטוי לאישיותו ולאינטרסים הייחודיים של הילד.

כגון לאפשר לו לבחור לתלות בחדר את היצירה שלו ואת צבע הצבעים שלה - כך שהיא מבטיחה גאווה בטיפול בתחום שלה. 

חדר השינה צריך לספק הזדמנויות שליטה, ולכן יש לפשט את העומס כדי לחזק את הערך של ארגון וטיפול בסביבה. 

הילד צריך להיות אחראי באופן מלא לשמירה על חלל מסודר. 

 

כאשר הילד גדל נטיל עלייו את אחריות השלמת הקריאה העצמאית או שיעורי בית.

ולכן,  סביבת העבודה שלו צריכה לספק סביבת עבודה נקייה מעומס, ללא הפרעות ריכוז, ותומכת ממוקד.

 

 

המטבח

הכנסת ילדים צעירים למטבח היא אחת הדרכים הקלות ביותר לתמוך בעצמאות הגוברת של ילדך בבית. 

ניתן להציב מצרכים על מדפים נמוכים, שקל להגיע אליהם, 

כך הילד יכול לעשות בחירות להיות אחראי על הבאת פריטים למקומות הנכונים שלהם. 

 

שרפרף הממוקם ליד דלפק יהיה להזמין עזרה עם שטיפת כלים או הכנת מזון.

 

אם יש מספיק מקום במטבח, כדאי לשקול לשלב שולחן וכיסאות בגודל הילד, 

כך הילדים יכולים לקחת חלק בהכנת הארוחה, לשבת בנוחות, לנקות ולסדר בקלות.

 

כדאי לשלב בתפריט השבועי כמה פריטים עקביים שהילדים אוהבים: כמו אורז ביום שני, ופסטה בימי רביעי.

ילדים בני שלוש כבר יכולים לערוך את השולחן עבור עצמם. 

הם גם יכולים לטאטא את הרצפה, הרצפה לאחר הארוחה ולהניח את כלי האוכל שלהם בכיור או במדיח הכלים.

 

 

החינוך לעצמאות בשיטת מונטסורי הופך חלק מהקושי לחלום קסום של שיתוף פעולה.

ההורים צריכים קצת לשחרר...

והילדים יאמצו בשמחה, בעיקר בגילאים הצעירים, את עול האחריות.