אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

בובות משוקולד

בובות משוקולד

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 07.03.2017

הנכדה שלי, כמעט בת שנה, אוהבת להכניס חפצים קטנים לתוך קופסאות ולהוציאם.

לאחרונה קניתי לה מַטְרִיוֹשְׁקָה – סדרה של בובות עץ חלולות בגדלים שונים הנכנסות אחת לתוך השנייה, כתחליף למשחק הכוסות האהוד על פעוטות.

 

כשהייתי אימא צעירה שאלתי את עצמי אילו צעצועים כדאי לקנות לילדיי בלי ליפול למלכודת של מאפיינים מגדריים, וחיפשתי אחר צעצועים המתאימים לשני המינים.

 

בימים אלה אני מגלה היבט נוסף בצעצועים אשר יכול להרחיב את הראייה של ילדים והורים לגבי בובות.

 

 

תיקון צעצועים

 

שִׁפּוּ-צעצועים (הֶלְחֵם המילים שיפוץ וצעצועים), הנו יָזְמָה חדשה של האגף לחינוך קדם-יסודי במשרד החינוך שתכליתה להרחיב את העיסוק במדע וטכנולוגיה בגני הילדים.

 

במסגרת התכנית הילדים מוזמנים להביא לגן צעצועים מקולקלים מהבית ולחשוב יחד עם ילדים נוספים ועם הגננת באיזה אופן הצעצועים פועלים, מה התקלקל בהם וכיצד אפשר לתקנם.

 

בעקבות הדיון הילדים משפצים ומשכללים צעצועים שהתקלקלו.

 

יָזְמָה ברוכה זו מקדמת ערכים של צמצום צריכה ועשייה עצמית, ומטפחת את היכולת לפתרון בעיות.

 

במהלך תיקון הצעצועים הילדים נתקלים בבעיות שכיחות דוגמת: בובות ש'מאבדות' רגליים וידיים;  חלקים בולטים בצעצוע שניזוקים; בובות פרווה שנרטבות ומאבדות מרַכּוּתָן.

 

בעיות רבות המתגלות בבובות אפשר לפתור על ידי ניקוי; תיקון קרעים; החלפת חלקים (עיניים, אף וכדומה); תיקון בגדים או החלפתם; מילוי מחדש והוספת טלאים.

 

מגוון חומרים בשימוש חוזר מספקים השראה לתיקון בובות.

 

כך, כדור טניס יכול להיות ראש של בעל חיים, וכפתורים יכולים להחליף עיניים לבובה. 

 

בעת תיקון הבובות והצעצועים הילדים לומדים על תכונות החומרים ועל הכלים המתאימים לעבודה עם חומרים שונים:

 

תיקון בובה על חוט עשויה מעץ (מַרְיוֹנֶטָה) יחייב חשיבה על חיבור בין חלקים ועל אפשרויות תנועה; תיקון בובות מבד או מחומרים רכים יוביל להתנסוּת בתפירה ולבדיקת מגוון חומרי מילוי.

 

בעת התיקון מתעוררות בעיות שונות:

 

מדוע הצעצוע אינו פועל?

 

האם אפשר לתקנו?

 

איך נדע לתקן?

 

האם נצליח לתקן?

 

הילדים מוזמנים להציע מגוון פתרונות לשאלות אלה ואחרות, ולבחון דרכים יעילות להתמודדות עם הבעיות שבהן הם נתקלים. 

 

מההיבט הרגשי, התנסות בתיקון צעצועים מטפחת תחושה של מסוגלות עצמית הנבנית על בסיס חוויית שליטה; התגברות על מכשולים; התמדה והצלחה בתיקון טעויות.

 

לצד ההישגים, פעילות כזו מזמנת גם כישלונות:

 

לא תמיד אפשר לתקן ולעתים הפתרון שהצענו אינו עולה יפה. אבל, אם נדע מה מקולקל נוכל לבחון ולהחליט האם נצליח לתקן את הבובה בעצמנו או שהדבר אינו אפשרי.

 

חשוב להדגיש שאין דרך אחת ויחידה לתיקון צעצועים או לשכלולם, ויש לבדוק כל הצעה לגופה.

 

הפעילות מזמינה את הילדים לפתח את הדמיון ולחשוב על פתרונות שונים בדרכם ליצירת צעצוע חדש או לתיקון צעצוע שנשבר.

 

כל ילד וילדה מוזמנים לתקן את הצעצוע שמעניין אותם ומתאים להם הן בבית והן בגן, להחליט על הדרך שבה הם מבקשים לתקנו ולבחור עם מי הם רוצים לעשות זאת.

 

יצירה של צעצוע או שכלולו מצריכים מידה רבה של יצירתיות ויכולת המצאה ייחודית תוך שימוש בחלקים ומנגנונים שונים וצירוף חלקים מצעצועים אחרים.

 

 

חשיבה על חומרים

 

ראייה טכנולוגית מתפתחת גם בעקבות חשיפה למגוון חומרים.

 

החומר שממנו עשויות בובות הוא לרוב חזק; בלתי רעיל; מושך את העין ונעים למישוש.

 

חומרים רבים מתאימים לדרישות אלה, והם שימשו ומשמשים לייצור בובות.

 

הבובות העתיקות ביותר נעשו מחֵמָר אבן; עץ; עצם ושנהב. בובות רכות עשויות משכבה חיצונית של אריג במילוי קש; זרעים; כותנה או חומרים סינתטיים.

 

בובות יכולות לעמוד רק אם הן עשויות מחומר קשיח או שיש להן שלד קשיח, ורק אם מרכז הכובד שלהן נמצא מעל הבסיס שמוגדר על ידי כפות הרגליים שלהן.

 

ידיהן ורגליהן של הבובות יכולות לנוע כשמפרקיהן מתוכננים בצורה המאפשרת תנועה.

 

במקרים רבים מִפְרָקִים אלה בנויים בצורה של עלי ומכתש או כדור מֵסַב מפּרקים כדוריים, בדומה למפרקים בגוף האדם. 

 

 

עיניים פקוחות לרווחה

 

במסגרת העיסוק בחקר צעצועים ובחשיפה של מנגנונים, מעניין 'להסתכל לבובה בעיניים'.

 

מנגנון העין הנפקחת פועל כך שבעמידה או בישיבה זקופה עיני הבובה נפקחות, ובמצב שכיבה הן נעצמות. איך זה קורה? כדור העין יושב על ציר בתוך ארובת העין של הבובה, ובבסיסו משקולת.

 

על חלקו הקדמי של הכדור מציירים/מעצבים את הקַשְׁתִּית (החלק הצבעוני בעין) והאישון, ובחלק העליון, הנגדי למשקולת, יוצרים את העפעף הסגור, כמו בעין עצומה.

 

כאשר משכיבים את הבובה במאוזן המשקולת נמשכת למטה וכדור העין נשאר באותה זווית ביחס לקרקע. כעת החלק שרואים מבעד ל'חור' הוא העפעף. מנגנון לפתיחה וסגירה של עיניים בבובות מוּכר מאז המאה ה-19. 

 

ציורי ילדים ובובות

 

לאחרונה נחשפתי לרעיון מעורר השראה: בובות שנעשות בעקבות ציורי ילדים, מעוצבות בעבודת יד על ידי האמנית הקנדית וונדי צאו.

 

וונדי היא אמנית שמעריכה את היצירתיות בכל תחומי החיים, ובפרט את היצירתיות בציורי ילדים.

 

וונדי מנסה ללכוד את רוחו של הציור בדרכה הייחודית כדי 'להפיח חיים' בדמות המצוירת.

 

מומלץ להיכנס לאתר שלה ולהתרשם מהתמונות. ויש גם דוגמה מקומית: יעל אוריאלי מכפר אביב.

 

משהו נוסף בהקשר של תיקון צעצועים:

 

לאחרונה צולמה במוזיאון המדע על שם בלומפילד ירושלים העונה החדשה של תכנית הטלוויזיה 'רחוב סומסום'.

 

אחד הפרקים עוסק במה כדאי לעשות כשצעצוע מתקלקל. 

 

בין התאריכים 16.5.15-12.3.15 יציע מוזיאון המדע בירושלים למבקריו מגוון פעילויות, סיורים ומשימות בהשראת הסדרה האהובה, וכן ביקור במתחם שבו צולמה העונה החדשה.

 

הילדים יוכלו להצטלם עם הדמויות של הבובות אביגיל, אלמו ומחבוב, ולפגוש את בובות הענק של אלמו ואביגיל בימי שבת וביום הבחירות (בובות הענק רק עד סוף חודש מרץ).

 

הכותבת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.