אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

משחקי נסיעה וטיול

משחקי נסיעה וטיול למשפחה ברכב

מערכת אינפוגן | 04.10.2016

הנה כמה רעיונות לניצול זמן הנסיעה למגוון הפעלות ומשחקים שונים שמכניסים קצת חן ושמחה למרחב הרכב ולנוסעים בו. גם בדרך לגני ילדים אפשר לשחק.

 

בחופשים וסופי שבוע שמזג האוויר נוח ונעים (יותר או פחות), 

כייף לנצל את הזמן המשותף לטיולים יחד.

 

לפעמים מדובר בכלל בנסיעה לקרובי משפחה במקום מרוחק 

(שלא לומר, כי מבחינת הילדים נסיעה של 20 דקות יכולה להיות ארוכה ומיגעת).

 

עקרונות כללים למשחק ברכב (ובכלל):

יש להפוך את המשחקים לתחרות, רק כאשר היא מתאימה, לגיל הילדים ולאופי הנסיעה. לעתים נעדיף לשחק מתוך עידוד השתתפות ולא כתחרות.

צריך להתאים את המשחקים לאווירה התרבותית והחינוכית שנוקטים בה בדרך כלל בבית.

עם ילדים שאינם רגילים לנהל שיח בעת נסיעה כדאי להתחיל לאט ולאפשר להם יותר בחירה לגבי סוג המשחק ומשכו.

 

אז כמה רעיונות לניצול זמן הנסיעה למגוון הפעלות ומשחקים שונים שמכניסים קצת חן ושמחה למרחב הרכב, ולנוסעים בו:

 

"אני נוסע לטיול..." 

(ל-2 משתתפים ויותר, נדרשת שליטה בסיסית בשפה, אופטימאלי מגיל 3 ומעלה)

 

המשתתף הראשון אומר: "אני נוסע לטייל ב....(בוחר שם של מקום) ולוקח איתי.... (ומוסיף שם של חפץ). – שם המקום ושם החפץ צריכים להתחיל באותה אות.

לדוגמא: " אני נוסע לטייל בבנימינה ולוקח איתי בננה"

 

המשתתף הבא צריך להוסיף שם של חפץ נוסף באותה אות אחרי שחזר על דבריו של הקודם.

 

לדוגמא: " אני נוסע לטייל בבנימינה ולוקח איתי בננה ובלון"

 

המשתתף השלישי יוסיף חפץ נוסף שמצטרף אל שני החפצים האחרים.

 

לדוגמא: " אני נוסע לטייל בבנימינה ולוקח איתי בננה, בלון ובובה"

 

וכך ממשיכים כל אחד בתורו עד שלא מצליחים יותר (אם לא זוכרים את הרשימה בסדר הנכון, או שנגמרים הרעיונות לחפצים).

 

 

 

אפשר לשחק כתחרות אחד מול השני, אפשר גם לשחק בקבוצות כמו: ילדים מול הורים.

 

 

פיתוח מיומנויות ויכולות:

זהו משחק לפיתוח אוריינות שפה.

פיתוח מיומנויות של אליטרציה (זו חזרה על צליל של עיצורים דומים בהברה אחת או יותר).

שיפור יכולות הזיכרון.

 

"אני רואה..."

(ל-2 משתתפים ויותר, נדרשת שליטה בסיסית בשפה, אופטימאלי מגיל 3 ומעלה)

 

משתתף ראשון אומר "אני רואה משהו שמתחיל בצליל ...." (בוחר חפץ או דמות שכל שאר המשתתפים יכולים לראות גם כן, ומציין את הצליל/העיצור הראשון של אותה מילה).

 

כל משתתף בתורו מנסה לנחש מהי המילה לפי הצליל הנבחר.

 

מי שהצליח לזהות את המילה הנבחרת הופך לבוחר של המילה הבאה.

עם ילדים גדולים יותר שמכירים את האותיות היטב אפשר לציין את שם האות הראשונה במילה הנבחרת ולא את הצליל שלה.

 

פיתוח מיומנויות ויכולות:

זהו משחק לפיתוח אוריינות שפה.

פיתוח מיומנויות של אליטרציה (זו חזרה על צליל של עיצורים דומים בהברה אחת או יותר). 

 

עם ילדים יודעי קרוא וכתוב במידה ומשלבים את האותיות עצמן ישנו חיזוק של הידע לגבי אופן הכתיבה של המילים השונות.

 

 

 

א' אוהל ב' זה בית....

(ל-2 משתתפים ויותר, נדרשת שליטה מלאה בסדר אותיות הא'-ב')

 

משתתף ראשון מתחיל ואומר: "א' זה... "

(ומציין 3 חפצים ששמם מתחיל באות א', לדוגמא: אוהל, ארון ואווירון)

 

המשתתף הבא ממשיך באות ב': ב' זה...." וכל הלאה לפי סדר ה-א' ב'.

 

אפשר לשדרג את המשחק בדרכים שונות כגון:

כל משתתף צריך למצוא 5 מלים בכל אות או לזכור את המלים שאמר קודמו בנוסף לשלו.

 

פיתוח מיומנויות ויכולות:

זהו משחק לפיתוח ההיכרות עם האותיות והכתיב הבסיסי של המלים, ושיפור יכולות הזיכרון.

 

סוף הוא תמיד התחלה

(ל-2 משתתפים ויותר, נדרשת שליטה בסיסית בשפה, אופטימאלי מגיל 3 ומעלה)

 

המשתתף הראשון אומר מילה כלשהי, המשתתף שאחריו צריך לומר מילה אחרת שמתחילה באותו צליל או אות (תלוי בגיל המשתתפים) של בה הסתיימה המילה הקודמת.

לדוגמא: משתתף ראשון אומר "חליל", משתתף שני יגיד "לימון" הבא אחריו יאמר "נשר" וכך הלאה.

אסור לחזור על אותה מילה פעמיים.

 

לשדרוג המשחק אפשר להגביל את עולם התוכן של המלים לתחום מסוים נניח גיאוגרפיה (ערים ומדינות) או צמחים (עצים, שיחים ופרחים) וכו'.

 

פיתוח מיומנויות ויכולות:

זהו משחק לפיתוח אוריינות שפה. פיתוח מיומנויות של אליטרציה,

חיזוק ההיכרות עם אותיות הא'-ב' ובשדרוגים השונים גם חיזוק הידע הכללי.

 

כמה פרות אני רואה....

(ל-2 משתתפים ויותר, נדרשת שליטה בסיסית בספירה, אופטימאלי מגיל 3 ומעלה)

 

מחליטים על אלמנט מסויים חי, צומח או דומם וסופרים כמה כאלו רואים בדרך...

לדוגמא כמה מכוניות אדומות רואים בדרך, כמה פרות עומדות לצידי הדרך, או כמה מטוסים רואים בשמיים וכדומה.

 

כדאי ורצוי להתאים את האלמנט לדרך ולמיקום הגיאוגרפי של הנסיעה.

 

אפשר לווסת את הספירה על-ידי חלוקה ל-2 קבוצות וכל אחד רשאי לספור רק בצד אחד של הדרך, זה שחלונות הרכב שלידו משקיפים אליו.

אפשר להקשות לפי סוג האלמנט הנבחר לפי יכולות הילדים כמו לדוגמא:  נספור שלטים עם האות ג' או תחנות דלק של מותג מסוים וכו'.

 

פיתוח מיומנויות ויכולות:

זהו משחק לחיזוק יכולות הספירה.

חיזוק יכולות ההבעה ומהירות הקליטה של הנראה בשטח תוך כדי תנועה, ובשדרוגים השונים גם חיזוק הידע הכללי.