לפעמים אני עצוב ולפעמים שמח • אינפוגן גני ילדים

אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

עצוב או שמח

לפעמים אני עצוב ולפעמים שמח

מערכת אינפוגן | 01.01.2016

ילדים מרגישים סוגים שונים של רגשות כבר מגיל צעיר מאוד. לא תמיד הם מבינים את פשר הרגשות ולא תמיד הם יודעים להכיל אותם, להתבטא לגביהם

 

ילדים מרגישים סוגים שונים של רגשות כבר מגיל צעיר מאוד.

הם עצובים, שמחים, כועסים, פוחדים ועוד מגוון רגשות שונים.

 

לא תמיד הילדים מבינים את פשר הרגשות ולא תמיד הם יודעים להכיל אותם, להתבטא לגביהם, ולהסביר כיצד אותם רגשות מניעים אותם.

 

לדבר על רגשות

אחד הדברים הטובים שניתן לעשות הוא לדבר על הרגשות.

אחד המסרים החשובים ביותר הם האישור לילד כי התחושות שלו אמיתיות ולגיטימיות.

קל לדבר עם הילדים אודות רגשות חיוביים, הקושי הוא ברגשות שליליים אז קל לפעמים להתעלם או להדחיק. ודווקא אז חשוב לפתח שיח סביב אותם רגשות.

 

חשוב שהשיח סביב הרגשות יהיה חיובי ויעודד שיתוף – גם אם תוכן ההתבטאות קשה או לא נעים לנו כהורים חשוב להראות לילד שאנו עומדים לצידו בכל תחושה שהוא חש, לא מבטלים את זכותו לחוש כפי שהוא חש, או מתבטא.

 

אין לשפוט את הילד, הילד צריך לחוש בטוח כי זה בסדר לחוש את תחושותיו השונות.

עם זאת לפעמים צריך לכוון וללמד את הילד להביע עצמו, ולבטא את רגשותיו באופן בריא שלא פוגע או מזיק לסביבתו.

 

הבעות פנים

בהתחלה הילדים לא יודעים לקשר בין הבעות הפנים – שהן ביטוי חיצוני, לרגשות – שהם תחושות פנימיות.

כדי לעזור להם בכך ניתן כבר מגיל קטן לשיר שירים בנושאי רגשות, לקרוא סיפורים ולשחק עימם ב"העמדת פנים" שהם חווים כרגע רגש מסויים והם מנסים להמחיז אותו, בעוד ההורה מנסה לנחש מהו הרגש.

אפשר לדפדף יחד במגזין ולנסות לנחש יחד מה האנשים בתמונות מרגישים, אפשר להרחיב ולפתח סיפור על כל תמונה מה קרה קודם לכן, ומדוע הדמותבתמונה חשה דווקא כך.

 

התפתחות רגשית בקרב תינוקות ופעוטות

מלידה ועד גיל חודש: התינוק חווה מצבים רגשיים פשוטים בלבד, כמו שביעות רצון, מצוקה ורצונות.

2-4 חודשים: עדויות של אושר, ניצני "חיוך חברתי".

 

4-6 חודשים: רגשות בסיסיים של פחד, שמחה, כעס, גועל, התרגשות,עצב.

 

6-18 חודשים: הרגשות הבסיסיים ממשיכים להתפתח, הפעוט לומד להביעם במספר דרכים וכן מתחיל לזהותם בקרב סביבתו.

18-24 חודשים: הפעוט מפתח מודעות עצמית וחווה רגשות מורכבים כמו אשמה, מבוכה וגאווה.

 

אינטיליגנציה רגשית

זוהי היכולת (המיומנות האישית) של הפרט  לזהות, לנהל ולהעריך את רגשותיו שלו עצמו ואת רגשותיו של זולתו (האחר).

ילדים שלומדים לפתח שפה ומושגים סביב הרגשות שלהם, מסתגלים טוב יותר למצבים חברתיים שונים שהם חווים ככל שהם מתבגרים.

הם גדלים להיות אנשים בוגרים שהם אמפתיים לזולת ובעלי מודעות עצמית גבוהה יותר.

 

טיפים להתנהלות רגשית נכונה עם ילדכם:

תמיכה – יש להעניק תמיכה פיזית (כגון: חיבוקים, נשיקות) ותמיכה מילולית (הכרה) ברגשות הילד.

אין "לשחד" את הילד כדי לגרום לו להפסיק לחוש כפי שהוא חש – קיצור מלאכותי של חווית התחושה אותה הילד חש יפגע ביכולת שלו לנהל את רגשותיו בבגרותו.

אין להסיח את דעתו של הילד מפני רגשותיו – העמדת פנים שדבר לא קרה, או הסחה מפני רגש שלילי, ימנע מהילד להבין איך להתמודד עם אותו רגש בהמשך.

 

אין סיבה לפגוע באחרים – חשוב להבין וללמד את הילד לנתב את רגשותיו ואת התנהגותו בגינם כך שלא יפגע באחרים. מלבד התחשבות בזולת הוא גם ייטיב להתמודד עם רגשותיו בצורה בריאה וחיובית.