אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

כל גננת צריכה ללמוד הנחיית הורים

המרכז הארצי להדרכת הורים | 28.11.2018

הכירו את הגננת שהחליטה ללמוד הנחיית הורים. אתי כהן, גננת מפרדס חנה, אחרי 17 שנים של ניסיון בחינוך ועבודה עם ילדים בגיל הרך.

 

לאתי כהן, גננת מפרדס חנה, שנים רבות של ניסיון בתחום החינוך ועבודה עם ילדים בגיל הרך.
למרות זאת, היא הרגישה שחסר לה עוד כלים וידע פרקטי שיחזק את העשייה שלה מול הילדים וההורים.

 

בגלל זה היא החליטה ללמוד קורס הנחיית הורים והשינוי שקרה לה בעסק ובחיים מפתיע מאוד.

 

על-אף כל התארים והניסיון הרב, מה גרם לך לבחור ללמוד דווקא הנחיית הורים?

תראי, סיימתי תואר בחינוך והחלטתי שאני רוצה לפתוח גן ילדים.
אני גננת כבר 17 שנה ב"גן חי" - ולאורך כל הדרך תמיד הקפדתי ללמוד, ולשפר את היכולות המקצועית שלי.
הייתי קשובה לילדים, אבל הרגשתי שחסר לי עוד ידע, עוד כלים שיתנו לי ביטחון להרגיש מקצועית יותר בעולם החינוך ויחזק את הסמכות שלי מול הורים.
רציתי לתת מענה להורים שמגיעים אליי עם בעיות אקוטיות שיש לילדים, ולא רק להגיד להם "ככה זה" או זה "זה יעבור לבד".

חוץ מזה, רציתי שיהיה לי "משהו ביד" במידה ואצטרך אי-פעם להפסיק לעבוד בגן, אוכל לשנות כיוון ועדיין לייצר הכנסה מעבודה עם הורים וילדים.

האם לא לומדים את הכל בתואר בחינוך?

יש המון דברים שלומדים בתואר, אבל מעבירים לנו את התוכן בצורה מאוד טכנית ויבשה.
לומדים דברים כמו איך להעביר פעילויות, או איך בונים סדר יום.
אין ממש תכנים בנושא של הקשבה לצרכים של הילדים או הכלה של הצרכים ההוריים.
וזה ההבדל בין התואר לקורס הנחיית הורים. 

לדוגמה, הייתה לי תחושה שיש קשר בין שנת צהריים טובה של הילדים, לבין שינת ערב טובה. אבל, פשוט לא הצלחתי לשים את האצבע מה הסיבה מאחורי זה.
רק אחרי שלמדתי על הפיזיולוגיה של השינה, הבנתי שבאמת קיים קשר וקיבלתי אישור לתחושת בטן שלי.
עכשיו, אני יודעת איך לעזור לילדים לישון טוב בלילה, ואני מקבלת בבוקר ילדים שמחים ורגועים.

למה החלטת ללמוד הנחיית הורים דווקא בגישת SmallTalk?

מה שמאוד משך אותי בגישה של SmallTalk, זה שהם מלמדים איך לקרוא את שפת הגוף של הילדים.
זה עוזר לי להבין מה הילדים צריכים, אפילו לפני שהם מוצאים מילה מהפה. ולא ראיתי שאפשר ללמוד את הנושאים האלו במקום אחר.
לדוגמה, יש הורים שהיו מבקשים שהילד שלהם לא ישן בצהריים, כי כשמגיע הערב הוא עושה בלאגן וקשה לו להירדם.
לפני שלמדתי הנחיית הורים, הייתי מנסה "להחזיק" את הילד ער בשעות הצהריים, גם אם הייתה לי הרגשה שהוא נראה ממש עייף. לפעמים זה היה ממש קשה לעשות, בייחוד כשהוא רואה את החברים שלו הולכים לישון בזמן שהוא צריך להישאר ער ולהילחם בעייפות.

אחרי הקורס היו לי כלים שמאפשרים לי לזהות במדויק מתי הילד עייף ומתי לא,
והיה לי ביטחון לעמוד מול ההורים ולהציע להם דרך הסתכלות אחרת. כשהראתי להם איך מזהים בעזרת שפת הגוף של הילד מתי הוא מוכן לישון, הם הבינו שהם היו פשוט מושכים אותו יותר מדי זמן עד השינה בלילה. הרי לילדים אין כפתורי כיבוי, צריך לדעת איך לקרוא את הצרכים שלהם ולפעול בהתאם.

ככה שהיתרון הכי גדול לדעתי היה שהנחיית הורים נתנה לי, זו את האפשרות להתנהל בסיטואציות שונות בגן או מול ההורים, בצורה לא שיפוטית. הבנתי שיש הרבה דברים שהורים או גננות פשוט לא יודעים. 

לחצו כאן לקבלת המלגה

 וואו, ממש הפכת ליועצת שינה של ההורים?

היו גם כמה הורים שרצו שאסייע להם באופן אישי, אז עשיתי להם ליווי פרטני בתשלום. בשונה מתהליך ליווי שינה רגיל שמכיל רק כמה פגישות, ההורים שהיו מגיעים לגן היו יכולים לעדכן אותי מה קרה עם הילד בערב. זה היה מאפשר לי להתאים את התכנית במדויק, כי אני זו שנמצאת רוב היום איתו בגן.

מיותר לציין שהתהליכים הצליחו באחוזים גבוהים. זה עשה טוב לכולם, לילד ולהורים, וכמובן גם לצוות של הגן.

איך עוד הנחיית הורים אפשרה לך לעזור לילדים בגן?

בזכות היכולת לקרוא את שפת הגוף של הילדים, תהליך הגמילה מחיתולים בגן השתפר פלאים!
קודם היינו מנסים לעזור להורים לגמול את התינוק מחיתולים לפי זמנים קבועים. לדוגמה, היינו מבקשים מהילד להתפנות לפני ארוחת צהריים או אחרי שחזרנו מהחצר. אבל, היו מלא פספוסים - וזה ממש תסכל את הילדים ואפילו את הצוות.

היום אנחנו עושים את תהליך הגמילה מחיתולים לפי הקשבה לשפת הגוף. הגענו למצב שהילדים ניגשים לצוות ואומרים שהם מרגישים שיש להם "פיפי בבטן". ככה אנחנו יודעים שזה הזמן לקחת אותם להתפנות בשירותים, וכמעט אין פספוסים.

זה מדהים שזה מגיע מהם. כי זה עוזר להם לפתח מודעות לצורך הזה, נוטע בהם עצמאות, וגם מעלה את תחושת הביטחון שלהם.

בנוסף, בכל תחילת שנה אני עורכת הרצאה בתשלום להורים בנושא. הם מקבלים כלים מקיפים על תהליך הגמילה מחיתולים, איך לדבר על זה עם הילדים וכדומה. ככה תהליך הגמילה ממשיך גם בבית ויש סנכרון מלא ובריא לילד למה שקורה בגן.

חוץ מזה,למדתי איך לאבחן את הסיבה לקשיים שהילדים חווים בבית או בגן.
לדוגמה, אם למשפחה נולד אח חדש, אני יכולה להזהיר את ההורים בביטחון שעומדת להיות רגרסיה בהתפתחות וזה דבר טבעי. מה שמאפשר להם להתכונן מראש טוב יותר למצב החדש ולסייע לנו לעבור את זה.

את מרגישה שאת מקבלת יחס אחר, עכשיו שאת מנחת הורים?

תמיד ידעתי שיש לי ניסיון ואני מאוד מקצועית.


הנחיית הורים, חיזקה את הסמכות המקצועית שלי בעיני ההורים.
אני פחות מהססת להגיד להורים מה לעשות. חוץ מזה, שעצם זה שהם יודעים שאני מנחת הורים, עוזר ברישום לגן.

מה היית אומרת לגננת שחושבת על לימודי הנחיית הורים?

כל כלי שהגננת לומדת, מעשיר את הגן, הילדים וגם את ההורים. היופי בהנחיית הורים בגישת SmallTalk זה שהיא מתמקדת בגילאי 0 עד 3.
ככה שלומדים תכנים שונים מאלו שיש בהשתלמויות השונות.

אני ממליצה לכל גננת והורה ללמוד הנחיית הורים.
אם זה בזכות הגישה ההוליסטית, שרואה בצורה שלמה את העולם של הילד ומה שמסביבו,
ואם זה בגלל הלימוד של קריאת שפת הגוף ותקשורת לא-מילולית.
אני מרגישה היום הרבה יותר מקצועית והאווירה בגן פשוט מופלאה.

לסיכום, אם את רוצה לשדרג את סל הכלים שלך בעבודה מול הורים וילדים, כדאי לשקול ללמוד הנחיית הורים.

 

לפרטים המלאים לגבי מסלול הנחיית הורים בגישת SmallTalk,
אפשר להקליק כאן>>https://goo.gl/Q9axJT  
או להתקשר לטלפון 03-6575599 (שלוחה 2) לשיחה אישית עם יועצת לימודים.