אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

חרוזים וילדים

דנה קמה דנה נמה - חרוזים בגני ילדים

מערכת אינפוגן | 06.06.2016

חריזה היא חזרה על צלילים דומים  - שתי מילים או יותר, והיא נפוצה לרוב בשירה ובשירים. הנה כמה דברים מעניינים לגבי חריזה ושילובם בחינוך הילדים

 

מחקרים שונים מצאו כי תוכניות חינוכיות ששילבו חריזת חרוזים 

 

(כחלק מקריאת סיפורים וניהול שיחות משותפות), תרמו להצלחת הילדים בתהליכי לימוד והפנמת כישורי הקריאה.

 

אנשי המקצוע מכנים זאת "מודעות פונולוגית" (פונולוגיה= תורת ההגה), זו בעצם ההבנה כי המלים מורכבות מיחידות קטנות יותר -  ה"פונמה", והיכולת לפרק כל מילה למספר הפונמות המרכיבות אותה. בעצם כך ניתן לזהות את המבנה של המילה הנאמרת, ולבצע מניפולציה על מבנה זה.

 

מניפולציה על מילה - זה בעצם סינתזה, אנליזה או חריזה; כלומר, הפחתה, הוספה, היפוך פונמות; זיהוי הימצאות או חוסר הימצאות של צליל במילה.

 

יתרונות החריזה

 

אנשי הוראה וחינוך מאמינים כי אותה מודעות פונולוגית, היא מרכיב חשוב מאוד בלמידת הקריאה. המיומנות לבצע מניפולציות על המבנה הפונולוגי של המילה מתפתחת כבר בגילאי הגן, ומסבירה באופן משמעותי חלק מהשונות בקרב ילדים ביכולת הקריאה שלהם בשנים הראשונות שלהם בבית הספר.

 

החריזה עוזרת לפתח את יכולות השינון והזיכרון של הילדים.

 

החריזה עוזרת לפתח את הדמיון של הילדים.

 

החריזה עוזרת בהמשך להבין את תהליכי האיות > הקריאה > הכתיבה.

 

החריזה עוזרת לילדים להגדיל את אוצר המלים שלהם.

 

משחקי חריזה

 

קריאה ושירה משותפת של שירי ילדים מוכרים. יש ספרים שעיקר הכתיבה בהם מושתתת על חריזה כמו ספריו של אמי רובינגר, רינת הופר ועוד.

 

מה המילה הבאה? לדוגמא: "פרפר קטן, עף ל________. בדרך לשם חשב על_______..."

 

חרוזים ושמות – יחד עוברים על שמות בני המשפחה או חברים מהגן ומוסיפים חרוז לכל שם- חשוב להקפיד לצרף רק מלים חיוביות או ניטרליות (לא שליליות או מעליבות).

 

מהי המילה שאינה חרוז? אומרים רשימה של מלים שאחת מהן אינה חרוז, על הילד לאתר אותה, לדוגמא: חתול, שבלול, תעלול, כיבוד, חיתול, שיעול.

 

"אני מרגל" – בוחרים חפץ ואומרים מילה מתחרזת לו. לדוגמא: "אני רואה עכשיו משהו שמתחרז עם קליפה"... הילד צריך לנחש כי ההורה מסתכל על הספה.

 

"משפטים שוברי שיניים" – להגיד ביחד עם הילדים משפטים "שוברי שיניים", לדוגמא:

 

"גנן גידל בגן דגן, דגן גדול גדל בגן"

 

"שׂרה שׁרה שיר שמח, שיר שמח שׁרה שׂרה"

 

בהתחלה נגיד זאת לאט ומפעם לפעם נגביר את הקצב (זהירות שלא לצור תסכול אצל ילד שלא מצליח).

 

"יתופיל בלתי רגיל" – יוצרים כלאיים משני שמות של חיות לדוגמא יתוש ופיל ויחד מדמיינים איך נראה אותו "יתופיל" בהמשך מנסים למצוא לו חרוז, אפשר לפתח זאת עד לכדי מספר שורות:

"יתופיל בלתי רגיל, מצא על הרצפה עגיל..."

 

מקצבים

 

כדאי לשלב את משחקי החריזה עם כלי נגינה פשוטים כמו רעשן או תוף מרים (אפשר להגיע לאותה תוצאה גם עם מחיאת כף - רק פחות ססגוני), זיהוי המקצבים עוזר לילדים לעקוב אחרי החריזה.

 

בנוסף, קל להם יותר לאתר את החלוקה לפונמות כאשר מראש מדגישים להם את מקצב הדיבור.

 

אפשר להכין יחד רעשן ייחודי למשחקי חרוזים בקבוק קטן ריק (מנקים היטב בקבוקון של משקה מוגז או מים או אפילו של משקה פרוביוטי) וממלאים אותו באורז או עדשים יבשות – סוגרים היטב עם סרט הדבקה. ניתן לקשט אותו במדבקות יחד.