אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

אלתור בצעצועים

אלתור בצעצועים

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 16.08.2015

מה עושים עם שפע הצעצועים שמצטברים אצל הילדים, ואיזה שימוש אפשר לעשות בצעצועים שמתקלקלים?

אוזניו של הדובי נתלשו? היוֹ-יוֹ כבר אינו מהבהב תוך כדי תנועה?

 

מה עושים עם שפע הצעצועים שמצטברים אצל הילדים, ואיזה שימוש אפשר לעשות בצעצועים שמתקלקלים?

 

אם נאמץ את הראש נצליח לראות בצעצוע שהתקלקל הזדמנות ליצירה של צעצוע חדש! 

 

יָזְמָה חדשה של משרד החינוך בגני ילדים: סדנה לשיפוץ צעצועים

 

ילדים משפצים צעצועים ויוצרים צעצועים חדשים!

 

נשמע מסקרן?!

 

סדנת שיפוּ-צעצועים (הֶלְחֵם המילים שיפוץ וצעצועים) משתכללת ומתפתחת בכל פעם שהילדים מביאים את צעצועיהם האהובים לתיקון.

 

שיפוץ הצעצועים מאפשר לילדים להתמודד עם בעיות; לדמיין מגוון פתרונות לתיקון   הצעצועים או שיפורם; לחשוב על שימושים נוספים של חלקי הצעצועים; לרכוש מיומנויות לעבודה עם כלים שונים ועם מגוון חומרים ולחוות הצלחה בעת תיקון צעצוע או המצאה של צעצוע חדש.

 

במסגרת הסדנה ילדים מוצאים תחליפים לחלקים שאבדו בצעצועיהם;

 

יוצרים גלגל מגליל דבק ומחברים אותו למכונית; משלבים בין צעצועים שונים למציאת פתרונות, למשל סוס בלי רגליים יושב על עגלה וכך יכול לנסוע, ומוסיפים לצעצועים ממד שלא היה קיים בהם קודם לכן, לדוגמה, רובוט שיכול לעוף כי הוספנו לו "כנפיים" או "קפיצים" ברגליים. 

 

במהלך השנים מוזיאון המדע בירושלים יצר והציג תערוכות שונות בהקשר של צעצועים, והבליט את הלמידה של תכנים מדעיים באמצעותם.

 

לדוגמה, תערוכת צעצועים ופיזיקה שהוצגה במוזיאון בשנת 2005.

 

נושא הצעצועים מְפַתֵּחַ חשיבה טכנולוגית ומאפשר תהליכים של פירוק, תכנון ובנייה.

 

מתוך הכרה בחשיבותם של אלה המוזיאון תומך בגננות בהובלה של עיסוק בטכנולוגיה באמצעות צעצועים בגנים. על מנת לשלב טכנולוגיה בדרך מעשירה וחווייתית בתכנית לגני הילדים, מוזיאון המדע מקיים השתלמויות לגננות המעודדות אותן "לחשוב עם הידיים" ולספק לילדים הזדמנויות לפיתוח חשיבה טכנולוגית. נוסף על כך המוזיאון מציע מפגש מדע חדש לגני ילדים בנושא צעצועים. 

 

גם אמָּנִים משתמשים בצעצועים ביצירות שלהם

 

אָמנים רבים מקבלים השראה מצורותיהם של הצעצועים ומצבעיהם. כך למשל האָמן רוברט ברדפורד יוצר בעלי חיים ודמויות אחרות משילוב של אלפי צעצועים. הוא מציין שהצעצועים משלבים באופן נהדר עֵרֶב רב של צבעים, צורות ומרקמים, אז מתפתח אצלו הרעיון, והוא מחבר ומבריג את כל אלה יחד כדי ליצור יצורים חדשים.

 

יש אמנים המגדילים צעצועים – האמן ההולנדי פלורנטין הופמן יצר ברווז מתנפח ענק שאינו יודע גבולות ועובר מנמל לנמל. הברווז הידידותי מעלה חיוך אצל ילדים ומבוגרים כאחד. היצירה אשר נקראת "הפצת שמחה ברחבי העולם", 2007 נדדה בין ערי נמל שונות ברחבי העולם. 

 

הופכים את עורם – לקן רוגובסקי יש סדרה של דובים הפוכים. כאשר דובי נפרם הוא רוקן אותו, גילה מה יש בִּפְנִים, הפך את הכיסוי ומילא אותו שוב! התוצאה מוזרה אבל עדיין בעלת חן, מזמנת כניסה אל מאחורי הקלעים של עולם דוּבֵּי הצעצוע.

 

האָמנית הישראלית טל טנא משלבת צעצועים בעבודותיה ומקיימת סדנאות ליצירת מראות צעצועים. טל מספרת: "אני אוהבת צעצועים ואוהבת עגול, אוהבת שמחה ומראות של אושר. הגודש והצפיפות הזו מהפנטים אותי בכל פעם מחדש...".

 

רוצים להמציא צעצוע חדש? 

 

בכל פעם שמעצבי צעצועים מבקשים להמציא צעצוע מקורי, הם "שוברים את הראש". לצורך עזרה בתהליך הפיתוח מעצבים המציאו כלים גרפיים למיון של צעצועים לפי סוגי המשחק שהצעצוע מְזַמֵּן.

 

פירמידת משחק היא מפה תלת-ממדית המאפשרת למעצבי הצעצועים לסווג צעצוע קיים או רעיון לצעצוע חדש על ידי הצבתם בחלל פירמידת המשחק לפי סוגי משחק עיקריים (חושי; פנטזיה; בנייה ואתגר). אפשר למקם את המשחק/הצעצוע לעתיד על רצף בין שני סוגי משחק (למשל על רצף בין חושי למשחק פנטזיה). על ידי בחינה של המשחק בתוך פירמידת המשחק המעצבים מחדדים איכויות משחק חדשות ובלתי צפויות. המיון ממקד את החשיבה שצעצוע יכול לעודד סוגי משחק שונים. 

 

בהתאמה גילית, רוב הצעצועים לילדים מתחת לגיל 18 חודשים מספקים מענה למשחק חושי.

 

צעצועים לילדים בגילאי שנתיים עד 5 משויכים לציר הנע בין המשחק החושי לפנטזיה.

 

צעצועים לילדים בגילאי 5 עד 7 מעודדים משחקי פנטזיה ומשחקי אתגר.

 

משחקי בנייה וצעצועים חושיים הם ניטרליים מבחינת מִגְדָּר, ואילו צעצועי פנטזיה נבדלים בין אלה המיועדים לבנים ובין אלה המיועדים לבנות. אלתור בצעצועים מאפשר טשטוש הגבולות המגדריים.

 

בעולם שבו צעצועים מתקלקלים לעתים תכופות יש מקום לשנות את התפיסה הרווחת ולהתחיל לשחק עם צעצועים בדרכים חדשות. תוך שימוש ומשחק בהם צעצועים יכולים להתקלקל, אבל  אז אפשר לגלות הזדמנות מרתקת ליצירה של צעצוע חדש!

 

הכותבת, ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.