אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

מקובלות חברתית

מקובלות חברתית בגני ילדים

ד"ר עדה בקר | 05.02.2017

איך אנחנו מתמודדים עם הקשיים החברתיים של ילדינו?

בחלום הלילה הייתי "מלכת הכיתה".

 

בחלום הלילה, כמובן, משום שבחיי היום יום לא הייתי בת מלוכה. לשמחתי גם לא הייתי הילדה הדחויה שאיש לא זוכר את שמה, או גרוע מזה – הילדה שכולם זוכרים את שמה לדיראון עולם, ולעולם לא ישכחו. אבל החלום היה כיפי, איזו הרגשה, איזו התרגשות.

 

גם בחיי היום יום הטווח של מקובלות חברתית בגיל הרך נע בין הקטבים של להיות מלך או מלכת הכיתה לבין להיות בלתי מקובל.

 

תשאלו מלכי כיתה והם יספרו לכם שזה לא תפקיד קל, תפקיד שדורש המון כוחות, אבל להיות בלתי מקובל זה כאב לב מתמשך.

וחלק מאיתנו נושאים עד היום את צלקות היותנו בלתי מקובלים.

 

עד לפני דור או שניים, הסוגיה החברתית לא הייתה נושא שעמד בראש רשימת הדאגות ההוריות. 

קדמו לו חששות קיומיים לבריאות הגוף והנפש והרצון לתפקוד תקין.

מה השתנה? בשנים האחרונות, הפכה ההורות למושא למידה.

הורים צעירים מתעניינים בכל הקשור לבריאותם ולרווחתם של ילדיהם, בדיוק כפי שעשו הוריהם, אך בנוסף, הורים מודעים היום לצורך ללמוד, להשכיל ולהתייעץ.

 

ההורות עצמה הפכה למקצוע שניתן להשתלם בו, לשפר את יכולותינו ואת תהליך החניכה שאנו מעבירים את ילדינו, בניסיון לסייע להם להפוך לבני אדם שלא רק יתפקדו אלא גם ישגשגו בכל מסגרת חברתית שישהו בה מהילדות המוקדמת ועד לבגרות.

 

כשאנחנו הופכים להורים אנחנו נעזרים בחומרי לימוד מגוונים כדי להבין את העולם המשונה שנקלענו אליו.

 

לפתע, אנחנו מתמודדים עם בני אנוש שמטרידים אותם עניינים שונים לגמרי מאלה שמטרידים אותנו, ושאינם מסוגלים להתנהל מולנו בהיגיון של אדם מבוגר.

 

מהם חומרי הלימוד שלנו? בראש ובראשונה, אנחנו לומדים מחוויותינו האישיות: הלקחים שלמדנו מהאינטראקציות החברתיות שלנו לאורך השנים, המסרים שהעבירו לנו הורינו והפנטזיות של טרום ההורות שצפו ועלו לאורך השנים שבהן חשקנו בילדים משלנו וצפינו בילדים הגדלים בקרבתנו.

 

תשאלו מה הקשר בין מקובלות חברתית לבין הרצון ללמוד איך להיות הורים טובים יותר?

 

כל אחד מקווה שלילדיו תהיינה חוויות טובות במסגרות החברתיות השונות, וכמעט כל אחד מתבונן לאחור על עברו בניסיון לשמר חוויה טובה שחווה הוא עצמו, או בניסיון ליצור לילדיו חוויה מתקנת של ילדות "מוצלחת" יותר מהבחינה החברתית.

 

מבחינה זו, ההתקבלות החברתית אינה שונה מכל מובן אחר של התמודדות עם ההורות.

למרבה הצער, החוויה האישית היא לא תמיד המורה הטובה ביותר להורה ולילד.

 

ניסיוננו האישי בתחום החברתי לא בהכרח ניתן ליישום על ילדינו, שנולדים ומתפתחים כאנשים בעלי תחומי עניין, צרכים ויכולות שונים מאלה שלנו. כך לגבי כל תחומי החיים, ובוודאי שגם בתחום החברתי.

 

לאם שהייתה מלכת הכיתה לא תמיד ברור איך ניתן להתמודד עם ילד שחווה דווקא חוויות של דחייה, והאב שהיה ילד שקט ולא מקובל לא תמיד יודע כיצד להתמודד עם חיי החברה של בנו, מסמר הערב בכל אירוע שהוא משתתף בו.

 

לעתים, הורים נקלעים למצוקה דווקא על רקע דמיון בחוויות החברתיות של ילדיהם לבין אלה שלהם עצמם.

 

כשלהורים שחוו יחסים חברתיים לא מספקים נולדים ילדים שמתמודדים עם אותו קושי, מצוקתם רבה משום שקיוו שיוכלו להעניק לילדיהם חוויה מתקנת אך הם מתקשים לעשות זאת.

 

 

הורים מתמודדים עם מצוקה חברתית אצל ילדיהם בארבע דרכים שונות:

 

 

1. הפנמה – הורים מפנימים את תחושותיו של הילד- מוטרדים במחשבות על עברם מצד אחד וכואבים את גורלם של ילדיהם, בבחינת "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה".

 

 

2. הימנעות/ התעלמות - מסרבים לראות את קשייו של הילד, נותנים לו להתמודד לבד עם המצב.

 

 

3. רציונליזציה - מפתחים גישה על פיה קשייו של הילד יחזקו אותו ובסופו של דבר הוא ילמד להתגבר על הקשיים בכוחות עצמו, בדיוק כפי שההורה הצליח להתמודד עימם.

 

 

4. מודעות – יכולתו של ההורה להבחין בינו לבין ילדו ולא לפעול מתוך המצוקה האישית. 

 

הדרך שאנו שואפים אליה היא הדרך הרביעית - העלאת המודעות.

 

באמצעות מודעות אנחנו יכולים להתחיל לעשות הבחנה בינינו לבין הילד.

 

אמנם קשה לעשות הבחנה כשזה נוגע במקומות הכואבים גם להורה.

 

אך הורה שער להבדל בינו לבין ילדו יכול להשתמש בניסיון ובידע שלו של הסיטואציה כדי לעזור לילד – לא כדי להכאיב או לכעוס.

 

 

הדרך אל המודעות ואל היכולת להבחין בינך לבין ילדך אינה פשוטה, והיא דורשת השקעת זמן ונכונות להתבוננות מעמיקה שלנו אל חיי הרגש שלנו אל ההיסטוריה האישית ואל התובנות החברתיות שרכשנו במהלך חיינו.

 עם כל הקושי להיכנס פנימה אל הנפש, הרי שזו כניסה משתלמת גם להורה ובודאי שגם לילד, והיא פתח ליחסים טובים יותר בתוך הבית ומחוצה לו.

 

הכותבת ד"ר עדה בקר - יועצת התפתחותית לגיל הרך

  

ד"ר בקר עוסקת בתחום ההתפתחות בגיל הרך כבר למעלה משני עשורים.
ד"ר בקר מרצה, מטפלת ומייסדת את האתר www.gilrach.co.il, אשר מהווה מקור ידע לאנשי מקצוע ולהורים רבים.
בנוסף, ד"ר עדה בקר מסייעת בקליניקה הפרטית שלה להורים בפתרון בעיות כגון: גמילה, שינה, גבולות, הסתגלות ועוד, כאשר הדגש הוא על גיבוש הורות יעילה ומתגמלת.
בשנת 2009 יצא לאור ספרה - " עם מי שיחקת בגן היום" - העוסק בהתפתחות חברתית בגיל הרך.

מאז משקיעה עדה באינטנסיביות בפיתוח התחום ובהעברת ידע להורים ולגננות, בהרצאות, בסדנאות, בהרצאות אינטרנט ובערכות למידה.

 

www.socialkid.co.il

www.yeledtov.com