אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

גן המשחקים (צילום:  Anthony)

גינות המשחקים בקורונה

ליאור גיל - מערכת אינפוגן | 30.05.2020

גינות המשחקים השעשועים נפתחו בצל החשש מגל שני לנגיף קורונה. חשוב לצאת, אבל - חשוב להיזהר. אז למה, כמה ואיך?

 

ההורים לפעמים מתקשים בארגון ויציאה ספונטנית מהבית החוצה.
במקביל לפחד מכבישים, כלבים, זרים וכדומה...
נוספה עכשיו דאגת ההדבקה בקורונה.

 

 יתרון הגינה עצמה

זוהי פעילות רב-גילאית, במיוחד להורים למספר ילדים בגילאים שונים:
ילדים בגילאים שונים יכולים למצוא עניין שונה במתקנים בגני השעשועים.

 

איך נשמור  על עצמינו ועל ילדינו בפני הקורונה:

 

הורים שימו מסיכה - בעבור ההורים השהות בגינה אינה פעילות גופנית. הקפידו על מסיכות.

חיטוי הידיים - קחו עימכם אלכוג'ל ובמעבר בין המתקנים הרגילו את הילדים לעבור דרככם לחיטוי זריז של הידיים.

חיטוי בכלל - קחו תמיד בתיק מגבונים לחיטוי וניקוי כללי, לחיטוי משטחים, על כל מקרה של יבוא (לספסל, לעמוד, או לכל דבר אחר).

שתייה בלבד - הקפידו להביא איתכם בקבוקי שתייה אישיים בעבור הילדים (השימוש בברזיות אסור)

ללא מזון - הימנעו מאכילה בגינה. תאכלו בבית לפני היציאה, ועם חזרתכם לאחר נטילת ידיים יסודית.

לדעת לקום וללכת - היו עירניים, כשהמקום נהיה הומה מדי או מתמחילה התקהלות סביב אזור מסויים - קומו ולכו. 

הכינו את הילדים מראש לתרחישים הנ"ל, שידעו ויהיו מוכנים לשינויים.

 

טיפ:

הכינו מראש משחקי מרחב, שאיתם אפשר להתיישב בצד בדשא או בפארק הקרוב ולשחק בנפרד, בריצה דילוג ותנועה.
רחוק מאחרים - ועדיין בתנועה.

 

היתרונות נחלקים לשתי זירות:

הזירה החברתית – מקום לאינטראקציה חברתית עם בני גילם עם קבוצות חברתיות קטנות וגדולות מהם.
הזירה הפיזית – פיתוח יכולות גופניות ושיפורן: טיפוס, ריצה, חפירה וכדומה.

 

הזירה החברתית

 

חלק מהמשיכה לגני המשחקים זה האינטראקציה החברתית שסובבת בפעילות זו, במספר דרכים:

 

שיתוף
לעתים הפעילות מחייבת שיתוף פעולה בין הילדים,
לפעמים בין קבוצות או בין יחידים ואפילו בין יחיד לקבוצה ולהיפך.

 

הוגנות סבלנות וסובלנות
המשחק במרחב המשותף מחייב פעילות תחת ה"חוקים" הנהוגים,
כגון: המתנה בתור, כיבוד האחר וכדומה.
שיתוף ילד בעל מראה שונה מהמוכר,
והרחבת הייצוגים הויזואליים אותם הילד מכיר יכולה לתרום להכרתו את השונה וכיבודו.

 

שליטה עצמית
הילדים לומדים לרסן התנהגות פוגענית, דחיית סיפוקים (כמו המתנה בתור).

 

אינטראקציה חברתית
הילדים נחשפים להתנהגויות שונות של גילאים שונים, ומפתחים יכולת לשפוט אותם. 

 

ביסוס הביטחון העצמי
הפעילות החברתית מפתחת את הכישורים החברתיים ואת יכולות הביטוי.
יתרה מכך, חיוך ותמיכה של ההורים בפעילות הילד וקריאות כמו "כל הכבוד".

 

פיתוח הדמיון 
המשחק בעיקר בחללים סגורים כמו מנהרות ומגלשות.

 

אינטראקציה חברתית
הילדים נחשפים להתנהגויות שונות של גילאים שונים,

ומפתחים יכולת לשפוט אותם לחיוב ולשלילה, ולשקול אימוץ של התנהגויות מועדפות. 

  הזירה הפיזית

 

ככלל, הפעילות הגופנית בגן-השעשועים מפתחת את סיבולת והלב-ריאה, אך יש בה גם שימור ושיפור שיווי המשקל ומוטוריקה גסה.
הפעילות עצמה מהנה לצד חיזוק שרירי הידיים והרגליים, גמישות וטווח תנועה.
כדאי לגוון את הפעילות במתקנים השונים היות והם מפעילים קבוצות שונות של שרירים: שרירי גפיים, שרירי ליבה וכדומה.

 

בנוסף, התפתחותו של המוח בשש השנים הראשונות לחייו של הילד מואצת מאוד וניכר כי עיקר חשיבותו הן בפיתוח מיומנויות חושיות ומנטליות.
באמצעות המתקנים בגן המשחקים והשעשוע בהם מתרבים הקשרים העצביים במוח.

 

 

 

חשוב לזכור:

הבילוי בגינה צריך להיעשות בהשגחת מבוגר.
לא תמיד התנהגות הילדים הולמת,
ולפעמים בגן המשחקים מופעלת התנהגות בריונית שיכולה לפגוע בילד – נדרש להשגיח.
בנוסף לסכנות אחרות כמו כלבים משתוללים, קירבה לכביש או תופעות מטרידות אחרות.

 

במידה ומתקני הגינה מוזנחים או שיש בהם מפגע בטיחותי
יש לדווח מיד לרשויות העירוניות (לרוב יש מספר טלפון לפניה על-גבי המתקן או בכניסה לגינה),
ולהרחיק משם ילדים.
כדאי להתעדכן בתקני ודרישות הבטיחות בגני המשחקים.

 

משחק נעים ובטוח.