אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

פיקוח גני ילדים

נתוני דוח הכנסת על פיקוח גני ילדים

מערכת אינפוגן | 08.03.2011

מחקר חדש - על תחום הפיקוח על גני ילדים פרטיים ומסגרות פרטיות לפעוטות כחלק מהצעת החוק המתגבשת בימים אלו לגבי פיקוח על מעונות היום.

 

מרכז המידע של הכנסת הוציא לאור מחקר חדש - שנערך לאחרונה על תחום הפיקוח על גני ילדים פרטיים ומסגרות פרטיות לפעוטות כחלק מהצעת החוק המתגבשת בימים אלו לגבי פיקוח על מעונות היום במסגרת הוועדה לזכויות הילד.

 

הנתונים אינם מפתיעים כי המצב שאין פיקוח אמיתי היה ידוע לכל, אך עדיין מעניין לראות את המספרים הרשמיים.

 

לפי סקר שערך משרד התמ"ת (המפקח על מעונות היום בישראל) בקרב מנהלות גני ילדים פרטיים ומשפחתונים עולה שלמעלה ממחצית הנשאלים אמרו שהמסגרת שבניהולן אינה בפיקוח בכלל.

 

כ 40% ענו לסקר שהן בפיקוח של משרד החינוך או הרשות המקומית.

כ 57% ענו כי הם בפיקוח של ארגון גני הילדים הפרטיים ( רצוי לציין שלא ארגון גני הילדים הפרטיים, איחוד גני הילדים הפרטיים או אגוד גני הילדים הפרטיים נחשבים סטטוטורית כגורם מפקח בכלל! ואין זה מתפקידם או ביכולתם).

70% מהמסגרות שהשתתפו בסקר טוענים שיש להם אישור בטיחות כלשהו כולל אישור משרד הבריאות, כיבוי אש, יועץ בטיחות או חשמלאי.

 

לכל מסגרת רישוי שונה

הדוח מחלק את תחום הרישוי לגני ילדים ומסגרות פרטיות לשניים:

 

1. היתר לשימוש חורג אשר נדרש מגן שבו בין 5 עד 10 ילדים ומעלה ואשר שוכן בתוך מבנה מגורים.

2. רישוי ופיקוח של משרד החינוך לגן שבו יש למעלה מ 10 ילדים מעל גיל 3.

 

כיום מעט מאוד גני ילדים ומסגרות פרטיות עומדים ברישוי אחד או שניהם, זה פועל יוצא של תהליך בירוקראטי ארוך ולא תמיד מוסדר ועלויות כלכליות גבוהות לגן עצמו אשר מונע מרוב המסגרות בכלל להיכנס אל התהליך מלכתחילה.

מעבר לכך משפחתונים לדוגמא מאכלסים ילדים בגילאים 3 ומטה  ובדרך כלל מדובר במסגרת קטנה מאוד של סביבות ה 7 ילדים, מסגרות אלו לא נכנסות תחת אף אחת מקטגוריות הרישוי כך שבפועל אין עליהן בכלל פיקוח.

 

הקטגוריות לרישוי גן הילדים

רישוי גני ילדים פרטים ומסגרות פרטיות מתבצע בדרך כלל לפי המדרג הבא:

 

***משפחתון ובו מספר קטן של ילדים – איננו צריך כיום בשום רישיון ייחודי או היתר כלשהו.

 

*** מסגרת פרטית שמטופלים בה עד 20 ילדים – עפ"י החוק כיום במידה והיא פועלת במבנה מגורים ( אין ממש אופציה אחרת זו לא הייתה נחשבת מסגרת פרטית ) היא מחויבת להיתר שימוש חורג מן הרשות המקומית שמסגרתו ייבדקו התנאים הקיימים בו על ידי גורמים ברשות המקומית, לשכת הבריאות המחוזית ושירותי כבאות והצלה.

 

*** מסגרת פרטית ששוהים בה למעלה מ 20 ילדים – מחויבת בעמידה בתנאים נוספים של שירותי הכיבוי וההצלה.

 

*** מסגרת פרטית ששוהים בה למעלה מ 25 ילדים – תנאים נוספים מטעם פיקוד העורף.

 

*** גן ילדים פרטי שמטופלים בו למעלה מ 10 ילדים מעל גיל 3 - מחויב גם ברישוי משרד החינוך שבמסגרתו מוצבים תנאים על ידי משרד הבריאות, שירותי כבאות והצלה ועוד, ללא קשר או תלות ישירה ברישוי המקביל הקשור לאישור היתר חורג.

 

אי בהירות לגבי אחריות הפיקוח

הדוח מסביר גם שכתוצאה ישירה של מספר המשרדים ומסלולי הרישוי השונים קורה לא פעם שישנה כפילות או סתירה ואי בהירות לגבי מי הגוף האחראי ובאיזה מסלול על הגן ילדים לפעול בו לקבלת הרישוי.

בנוסף מכיוון שאין אכיפה בפועל של הפיקוח על המסגרות הפרטיות לא ניתן לאכוף את הרישוי אלא אם כן הגן ילדים פונה בעצמו אל הגוף המפקח בדרישה לפיקוח ומבקש להתחיל את מסלול הרישוי.

 

סטטוס חוק הפיקוח החדש

 

חוק הפיקוח על מעונות היום אשר יזם ח"כ הכנסת זבולון אורלב ינסה להתמודד עם הבעיות הנ"ל ולפתור אותן אחת ולתמיד.

כיום כלל הארגונים והגופים שפועלים בתחום החינוך לגיל הרך מתדיינים על ניסוח החוק אשר אמור לעשות סדר בתחום ולקבוע פיקוח מוסדר וברור עם אחריות וחלוקה משרדית ברורה.

 

לקריאת המחקר המלא: דוח הפיקוח על מסגרות יום לפעוטות

 

 

 

שתפו

תגובות