אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

צל

מי מפחד מצלליות?

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 10.06.2016

בעזרת פנס, שולחן וכמה אביזרים תוכלו ליצור עם הילדים תיאטרון צלליות וליהנות מזמן איכות של הנאה ולמידה משותפת.

 

החורף  הגיע סוף סוף,

ואתם מבלים שעות רבות בבית. 

 

בעזרת פנס, שולחן וכמה אביזרים

תוכלו ליצור עם הילדים תיאטרון צלליות וליהנות מזמן איכות של הנאה ולמידה משותפת.

 

איך יוצרים צללית

 

לפני שבונים תיאטרון צלליות אפשר לחזור ולשחק משחקי צלליות ידיים נגד הקיר ליד המיטה, או להיעזר בבובות רכות כדי ליצור צלליות מעניינות.

 

מהם המרכיבים הנדרשים כדי ליצור צל?

 

לצורך כך נזדקק למקור אור, חפץ שחוסם את האור ומשטח שעליו מוטל הצל.

 

שינוי באחד המרכיבים הדרושים ליצירת הצל עשוי להשפיע על התוצאה: שימוש באביזרים מחומרים שקופים יותר או פחות ישליך על הצללית המתקבלת; תאורה של פנס שולחן או פנס כיס יכולה ליצור צלליות עם גבולות חדים או מטושטשים; מרקמו של המשטח, חלק או מחוספס, ישפיע על צורת הצללית.

 

 

צללית היא למעשה אזור מוחשך שנוצר כתוצאה מחסימה של קרני האור על ידי גוף או חפץ.

 

קרני האור שמאירות את החפץ אינן עוברות דרך חפצים אטומים, ולכן יוצרות אזור חשוך יותר מהסביבה המוארת שמסביב לצללית. 

 

 

ביקור במוזיאון המדע ביום חורפי 

 

ביקור במוזיאון המדע יכול לשמש מקור השראה לתיאטרון הצלליות שאתם בונים.

 

התערוכה "משחקי אור וצל" מעוצבת כביתו הפריזאי של פרופסור ארצ'יבלד צל – חוקר, חולם ואספן צלליות.

בביתו של האספן מגלים המבקרים צללים מפתיעים, אקזוטיים ופיוטיים, והופכים לחוקרים בעצמם. בתערוכה עשרות מוצגים פעילים ועבודות של אמנים ישראלים מובילים.

 

כל אלה מזמינים את המבקרים להתנסות עם צלליות:

להגדיל צלליות; לשכפל אותן; ליצור שכבות של צלליות; לאפשר לצללים "לברוח" או ללכוד אותם.

חללי התערוכה חשוכים והאור היחיד נובע מהעבודות עצמן או מתאורה הממוקדת על המוצגים.

 

בין המוצגים האהובים בתערוכה אפשר למצוא את ה-"צֵל-מנייה" שמצלמת את צללית הילדים (והמבוגרים...) כאשר את התצלום לוקחים המבקרים כמזכרת לבתיהם;

 

"מלכודת הצללים" – לוכדת את צלליתו של המבקר לכמה שניות בעקבות הֶבְזֵק של אור על קיר זַרְחוֹרִי (פוספורסנטי);

 

מטבח התערוכה שבו "מבשלים" הילדים צלליות צבעוניות ויוצרים תיאטרון צלליות בעזרת חפצי מטבח יומיומיים, והמעבדה שבה מוזמנים המבקרים לחקור מהן הצלליות ולבדוק כיצד הן נוצרות. 

 

 צליליות

 

בניית תיאטרון צלליות

 

בעקבות הפעילות עם הבובות והידיים והביקור במוזיאון המדע, הזמינו את הילדים לתכנן תיאטרון צלליות ולבנות אותו.

 

 

כדי לשתף את כל בני המשפחה יש לתכנן את מעורבותם של הילדים הצעירים בשלבים השונים של התהליך:

 

איזו מומחיות של ילדים (ומבוגרים) נדרשת בתהליך זה? אלה ילדים יכולים להפיק תועלת מהשתתפות בפעילות זו? מהם התפקידים השונים של המבוגרים במהלך תכנון של תיאטרון בובות ובנייתו?

 

השלבים בבנייה:

 

1. דנים עם הילדים איפה רצוי למקם את תיאטרון הבובות ומתכננים את גודלו של תיאטרון הצלליות לפי המקום הנבחר.

 

2. בוחרים את הדגם המתאים, חיפוש מהיר ברשת מעלה כמה דוגמאות:

האחת בבנייה של מסגרת צינורות, והשנייה עם קופסת קרטון (ראו בסרטון הבא)

 

 

3. בוחרים חומרים לצורך הבנייה ואת כלי העבודה הנדרשים, דנים בתכונות של חומרים: שקופים/אטומים לאור; כבדים/קלים; עמידים לתנאי סביבה שונים.

 

4. מתכננים את סדר הפעולות בתהליך הבנייה, ובונים.

 

5. פותרים בעיה: כיצד פותחים וילון וסוגרים אותו? 

 

6. אם יש לכם תיאטרון בובות בבית תוכלו להמציא דרכים כדי להתאים אותו לתיאטרון צלליות. 

 

 

עוד על צלליות - שעון שמש בכניסה למוזיאון המדע בירושלים

 

בטיול הקרוב לירושלים אל תחמיצו את שעון השמש של רמי ואודי אביצור בכניסה למוזיאון מוזיאון המדע. 

 

בזמן ההתנסות עם שעון השמש תגלו שכדי למדוד את השעה יש חשיבות למקום המדויק של השמש בשמיים, המשתנה לא רק לאורך היום אלא גם לפי החודשים השונים.

 

לדוגמה, בקיץ השמש נמצאת זמן רב בשמיים ולכן עולה למיקום גבוה יותר, לעומת החורף שבו השמש נמצאת פחות זמן בשמיים ועושה מסלול נמוך יותר.

 

נוסף על כך שעון השמש מותאם למיקום של ישראל. בישראל השעה 12 מכוונת לצפון: השמש מגיעה מדרום והצל מכוון לכיוון צפון.

 

חשוב לזכור: שעון השמש במוזיאון מכוון לשעון הקיץ, לכן בעת המעבר לשעון חורף מצביע שעון זה על שעה אחת מאוחר יותר מהזמן בשעונים שלכם. 

 

 

 

הכותבת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס - 

מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.