אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

אוספים

אוהבים לאסוף דברים

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 05.06.2013

אני עובדת במוזיאון,  לכן אין פלא שאני אוספת כל מיני דברים: אבנים עם פסים; קוביות משחק; עלים יבשים וסימניות מכל העולם.

 

 

במאמר זה נעסוק באוסָפים ובאופן שבו הצוֹברים אוסָפים – ילדים ומבוגרים – יכולים לפתח עניין והנאה מכך לאורך זמן, ומתוך למידה משותפת.

 

מהו אוסף?

 

אני מכירה אנשים שאוספים מטבעות; כלי עבודה ובובות קטנות של ינשופים או של צבים. ילדים אוספים ביצי הפתעה; אבנים; גוּלוֹת; קלפים שאיתם ממלאים אלבומים; ניירות עטיפה או מפיות.

 

אוסף הוא קבוצה של פריטים בעלי אַמַּת מִידָּה משותפת הקשורה לצורתו, חומריותו או תפקודו של כל אחד מהפריטים.

 

רוב האוסָפים דומים לאלה שאנשי המאה ה-17 קיבצו בחדרי הפלאות שלהם: אוסָפים בבעלות אנשים ממעמד הסוחרים, ומראשוני חוקרי המדע באירופה. אוסָפים אלה לא היו ממוינים באופן קטלוגי ברור כמו האוספים המקצועיים של ימינו, אבל הם מוּכרים בפירוש כאבותיו של המוזיאון בן-זמננו. 

 

איך מתחילים ליצור אוסף?

 

כששאלתי אנשים שונים כיצד התחילו את האוסף שלהם חלקם אמרו שיָרְשׁוּ אוסָפים מסבים וסבתות, אחרים ציינו שקיבלו עידוד וכמה פריטים ממבוגר שאוסף בעצמו פריט כלשהו, ועקב כך המשיכו לאסוף בעצמם.

 

פעמים רבות הורים שמבחינים בעניין שילדיהם מגלים בנושא מסוים מכוּונים לחשוב: "יוסי אוהב רכבות", "תמרה מחבבת פילים", וכך מתחילה התקבצות של פריטים שיכולה להתפתח לאוסף. החשוב הוא שכל אוסף מבטא את הבחירה של בעליו בו, את העניין שהאספן מגלה באוסף ואת החשק למצוא פריטים שאט-אט מתקבצים יחד, לשמור עליהם ולטפחם.

 

מדוע אוסָפים קשורים למדע, ובאיזה אופן?

 

אוסָפים מלמדים רבות על תחומים שונים: כשם שאספני מטבעות ואספני בולים לומדים על ההיסטוריה והגאוגרפיה של מדינות שונות בעולם (ישנם למשל מטבעות של מדינות שאינן קיימות עוד), כך אוסָפים של אבנים או צדפים מעידים על הסוגים הנפוצים במקומות שונים, על תכונותיהם של הפריטים ושכיחותם, ופותחים פֶּתַח לְשַׁעֵר איזו דרך עברו הפריטים עד שהגיעו למקום שבו אספנו אותם.

 

מאוסף סביבונים ניתן ללמוד על: מגוון שיטות להפעלת הסביבון; חומרים שונים שמהם סביבונים עשויים; תפקיד הציר; מדינות שבהן הסביבון הוא מִשְׂחק נפוץ, וכן אודות פיתוחים חדשים בתחום (סביבונים מאירים, מגנטיים, מנגנים ועוד).

 

מי שיאסוף כדורים יגלה מידת קפיציוּת שונה לכדורים שונים, ויווכח שניתן להכין כדור מכל חומר (כי המשותף לכל הכדורים הוא הצורה). אספנים של סביבונים, מכוניות או גומיות יוכלו לשחק בהם ולהפיק הנאה משעות רבות של עניין וגילוי.

 

איך מנהלים אוסף?

 

צבירת אוסף אינה מתאימה לכל אחד, אבל אם כבר התחלתם לאסוף פריט מסוג מסוים תוכלו ללמוד רבות מהתהליך על ניהול אוסָפים.

 

לכל פריט באוסף יש סיפור: כיצד השגנו את הפריט – אִם מדובר במתנה, רכישה או החלפה עם אספן אחר; עד כמה נדיר הפריט שבידינו; אִם הוא מעשה ידי אדם או מוצר תעשייתי; אִם הוא שלם או שיש בו פגם. אספנים יודעים לספר סיפורים מרתקים אודות האוספים שלהם, על הפריטים שאינם ניתנים להשגה ועל הפריטים שהצליחו לרכוש לאחר מאמצים רבים.

 

כשמדובר באוספים של ילדים רצוי להקפיד על הדברים האלה: למיין את הפריטים לפי אמות מידה שונות (למשל, חומר או מקור הפריט) ; לחדד ולהבהיר שלא את כל הפריטים חייבים לרכוש, ואם יש לכם פריטים "כפולים" ניתן ליצור קשר עם אספנים אחרים, לבצע "החלפות" וכך למצוא חברים; אם רוצים אפשר לרשום את הפריטים, לצלם אותם או לציירם בצורה מרוכזת ומסודרת, וכך ליצור רשימה קטלוגית. 

בקישור שלהלן תוכלו להתרשם מדרך יצירתית לשמור על אוסף בובות טרול קטנות: http://www.mada.org.il/activities/dollhouse

 

משחקי אור וצל - פעילות חדשה במוזיאון

 

ואם באוסָפים עסקינן, אתם מוזמנים לבקר בתערוכה החדשה 'משחקי אור וצל' במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים שתיפתח בתאריך 14.6.13:

במסגרת התערוכה תוכלו לבקר בביתו של ארצ'יבלד אומבר (ארצ'יבלד צֵל) – אספן צלליות שחי בביתו שבצרפת בשנות ה-30 של המאה הקודמת.

ארצ'יבלד הוא פרופסור וחוקר צלליות.

חדר הפלאות שלו למשל עמוס במאות רבות של חפצים שארצ'יבלד אסף בחייו: מזוודות; פנסים; מנורות; כלובי ציפורים; צלליות מתרבויות אחרות; עבודות אמנות מוצגים פעילים; ספרים; צילומים; קטעי וידאו יְשָׁנִים ועוד. זה חדר מקסים, מעורר סקרנות ופליאה, המעודד התבוננות ומְגָרֶה את המחשבה והדמיון. 

 להתראות...