אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

ניהול פיננסי חכם מגיל קטן

ניהול פיננסי חכם מגיל קטן

ליאור גיל | 20.05.2013

כעת, כשחרב הגזרות הכלכליות מתנופפת מעל ראשנו, זו הזדמנות נהדרת לערוך היכרות בין הילדים לכסף. חינוך פיננסי אינו שמור רק למשקי בית בגירעון

 

כעת, כשחרב הגזרות הכלכליות מתנופפת מעל ראשנו, זו הזדמנות נהדרת לערוך היכרות בין הילדים לכסף.

חינוך פיננסי אינו שמור רק למשקי בית בגירעון על סף קריסה, ואינו נחלת מאמנים אישיים בלבד.

כסף מעניק לאנשים (צעירים ומבוגרים) הזדמנויות לקבלת החלטות. 

 

החינוך הכלכלי, מניע, ומעצים את  הילדים לחסוך ולהשקיע בתבונה. 

 

החלטות יומיומיות יכולות להשפיע על הבנתם ותפיסתם של הילדים לגבי מושג הכסף והחיסכון. כאשר מחקרים רבים מצאו כי הוצאת כספים שקולה בגיל הילדות משפיעה יותר על העתיד הפיננסי של ילדים, יותר מכל החלטה אודות השקעה שהם יעשו אי פעם. 

 

מספר דרכים פשוטות שיעזרו לחנך את הילדים על מימון אישי וניהול כסף:

היכרות עם הכסף -  כדאי להכיר לילדים את הכסף המזומן, ברגע שילדים יכולים לספור. תנו להם לקחת חלק פעיל בהתמודדות עם המידע אודות הכסף גם אם עדיין אינם יודעים חשבון ברמה מספקת. עצם המעקב אחר הפעולות מקנה להם דרך חשובה ללמידה בכלל, ולגבי תפקידו של הכסף בחיינו.

 

ערכים – לשוחח ולדון עם הילדים כאשר הם גדלים על הערכים שלנו לגבי כסף (כמובן להתאים את רמת השיחה לגילו ותפיסתו של הילד): איך לשמור אותו, איך להפוך אותו לרב יותר, והכי חשוב, איך להוציא אותו בחוכמה.

חייב, צריך, רוצה, מבקש - לעזור לילדים ללמוד את ההבדלים בין הצרכים, רצונות ומשאלות. גם מבחינת השימוש המושגי בשפה וגם ברמת ההבנה וההפנמה לגבי ההבדלים ביניהם ובין הפעלים המתלווים לבקשת ההשגה/קבלה של דבר מה. למרבה הפלא, הבנה טובה של הדברים משפיעה גם על קבלת החלטות טובות בהוצאות בעתיד.

להגדיר ולכוון למטרות ברורות - הגדרת מטרות היא יסוד ללמידת ערכו של כסף וחיסכון. בכל גיל, קשה לאנשים להשיג מטרות שהן לא מוגדרות. כמעט בכל צעצוע או פריט אחר ילדים מבקשים מהוריהם לקנות להם יכולים להפוך לאובייקט של מושג "הגדרת מטרה". תהליכים חינוכיים אחרים כמו קביעת יעדים, עוזרת לילדים ללמוד להיות אחראי לעצמם.

 

הוצאה מול חיסכון – לחשוף את הילדים למושגים "חיסכון" לעומת "הוצאות", וללמד את ערכם. חשוב להסביר ולהדגים את הרעיון של הכנסה ריבית על חיסכון. בגילאים מעט מבוגרים יותר אפשר אפילו לשקול לבנות יחד תוכנית חיסכון בייתית, כאשר הם מתוגמלים באחוזי ריבית על החיסכון הבייתי שלהם (מדובר במהלך המתאים לגילאי 9-12). 

 

החלטות, קצבאות והוצאות

 

כשנותנים לילדים דמי כיס, כדאי לתת להם את הכסף בערכים המעודדים את החיסכון. אם הכמות היא 5 ₪, לתת להם במטבעות בודדים כך ניתן לעודד אותם להקצות לפחות שקל אחד בצד לחיסכון. 

 

 

 

סיבוב בבנק - קחו את הילדים לביקור בבנק הראו להם את המוסד ואת עקרונותיו. הסבירו להם את רעיון הפקדת תשלום על עבודה, חשבון הבנק ומשיכת הכספים המוגבלת, כך יקבלו מושג אודות השגת הכסף והגעתו לארנק. 

 

יצירת תיעוד טוב של כסף שנחסך ושמירתו - זו מיומנות חשובה לילדים שכדאי ללמד. כדי לעשות את זה קל יותר, אפשר להשתמש ב-12 מעטפות, אחת לכל חודש, בתוך מעטפה גדולה יותר כדי להחזיק את כל המעטפות לשנה. להקים "מערכת" שכזו לכל ילד. מעודד את הילדים להבין את תהליך התקבולים מכל הרכישות שעשו במעטפות, ולשמור הערות/סימונים על מה שהם עשו עם הכסף שלהם.

 

להסביר תוך כדי הקניות - השתמשו בקניות השגרתיות כהזדמנויות ללמד את הילדים את ערכו של הכסף. הליכה משותפת למכולת השכונתית או לקניות בסופר היא לעתים קרובות חוויית ההוצאה הראשונה של ילד. אפשר דרך ביקור זה גם ללמד את עקרון הקנייה המושכלת והשקולה, להדגים כיצד לתכנן את הקנייה בצורה חסכונית, להימנע מבזבוז, ולהשתמש בנותר ביעילות.

 

כדאי תמיד גם להסביר איך לתכנן רכישות מראש ולבצע השוואות במחיר בין החלופות. הסבירו להם איך לבדוק את הערך, איכות, אחריות, וחששות נוספות. הוצאת כסף יכולה להיות מהנה ופורה מאוד, כאשר ההוצאות מתוכננת היטב. מחקרים מראים כי הוצאות לא מתוכננות, ככלל, אינן גורמות להנאה באותה רמה כמו המתוכננות, בדרך כלל 20-30 אחוז מהכסף שלנו מתבזבז בגלל שאנחנו לא משיגים ערך ראוי לרכישות שלנו.

 

לאפשר לילדים חופש בקבלת ההחלטות לגבי ההוצאות שלהם - בין אם תוצאות ההחלטה טובה או רעה, הם ילמדו מאפשרויות הצריכה ומהתהליך עצמו. ניתן ליזום דיון פתוח של יתרונות וחסרונות לפני ביצוע ההחלטה עצמה, ובעצם לעודד אותם להשתמש בשכל ישר ובהגיון בעת תהליך הרכישה.

 

משמעות הדבר לבצע מחקר לפני ביצוע רכישות גדולות, ניהול הזמן וסבלנות לרגע הנכון לקנייה (סוף עונה וכו'), ושימוש טכניקה של "ביצוע מתוך בחירה קיימת". טכניקה זו כרוכה בבחירה לפחות שלושה דברים אחרים לטובתם הכסף יכול לשמש, תיעדוף וחשיבה לגבי הקצאת כסף לאחד מהפריטים, ורקלאחר מכן ביצוע הבחירה בפריט הנרכש.

 

 

קנייה חכמה

 

אמיתות בפרסום - הראו לילדים כיצד להעריך את תשדירי הטלוויזיה (כמו גם רדיו/אינטרנט), ומודעות הדפוס. האם המוצר באמת יכול לבצע ולעשות מה שאומרים בפרסומות? האם מחיר מוצע באמת מחיר מיוחד ותחרותי? האם יש מוצרים חלופיים זמינים שיעשו עבודה טובה יותר, אולי בפחות עלות, או בעלי תועלת טובה יותר? וכמובן - להזכיר להם שאם משהו נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, זה בדרך כלל לא אמיתי...

 

כרטיסי אשראי - בעת שימוש בכרטיס אשראי, כדאי לנצל את ההזדמנות וללמד את הילדים איך כרטיסי האשראי עובדים. הסביר ולילדים גדולים יותר כדאי להסביר כיצד להתגונן מפני הונאה בכרטיס אשראי.

 

לקבוע לוח זמנים קבועים לדיוני משפחה על כספי -  הרגל זה שימושי במיוחד לילדים הצעירים יותר - זה יכול להיות הזמן שבו הם לבדוק את החסכונות שלהם ואת הרגלי ניהול הממון שלהם. נושאים נוספים לדיון צריכים לכלול את ההבדל בין מזומן, המחאות, וכרטיסי אשראי; הרגלי בזבוז; ומהם היתרונות של חיסכון והשקעה.

 

עם בני נוער, זה גם שימושי כדי לדון במה שקורה בכלכלת הבית (ברמה הכללית לא צריך להיכנס איתם לעובי הקורה בניהול משק הבית) כיצד לחסוך בבית, והאלטרנטיבות להוצאת כסף. כל המידע הזה יהיה חשוב בעתיד ויעזור להם לנהל עצמם טוב יותר ולהפגין אחריות פיננסית לגבי מצבם העתידי ולרווחתם.

 

בנוסף, ספרי ילדים רבים עוסקים בצריכה חכמה, בזבוז כספים והשקעות.

 

הספרים עוזרים להעביר נושאים מופשטים ומסובכים אלו.

 

בנושא זה ניתן לקרוא בבלוג של ד"ר דליה לירן-אלפר "ילדים ותקשורת" פוסט ביקורת על אחד מספרי התכנון הפיננסי לגיל הרך.

 

 

 

שתפו

תגובות