אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

פעילות גופנית

פעילות גופנית כתרופה מונעת

אירית הספורטאית | 18.06.2013

בשנים האחרונות ישנה עליה מתמדת בהכרה בחשיבותה של הפעילות הגופנית. המודעות נוצרת לרב בגיל מבוגר ובאה לתת מענה לבעיות שנוצרו. אנו רואים אנשים

בשנים האחרונות ישנה עליה מתמדת בהכרה בחשיבותה של הפעילות הגופנית.

המודעות נוצרת לרב בגיל מבוגר ובאה לתת מענה לבעיות שנוצרו. אנו רואים אנשים המנסים לשפר את המצב אליו נקלעו: לאזן סוכרת, יתר לחץ דם , להוריד כולסטרול וכו'.

 

הרבה אנשים לא מודעים לעובדה כי פעילות גופנית מגיל צעיר יכולה למנוע את המחלות הללו. 

פעילות גופנית היא תרופה מונעת!

 

כיצד זה עובד?

הילד הפעיל בונה את הרכב הגוף שלו, רקמת  שריר ורקמת שומן, בצורה טובה יותר, על ידי כך הוא מוריד את הסיכון להשמנה. חשוב לדעת כי תאי השומן , גודלם וכמותם, מתפתחים ומתעצבים  מהגיל הצעיר עד גיל ההתבגרות.

שמירה על מסת גוף תקינה מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

הילד הפעיל בונה את עצמות הגוף בצורה טובה דבר המונע סיכון לאוסטיאופוזיס.  

אוסטיאופורוזיס הוא מצב של  דלדול של העצם: העצם הופכת להיות פחות דחוסה, ולכן חשופה יותר לשברים. 

בניית העצמות מתרחשת עד גילאי ה20 – 30.

הפעילות הגופנית אף תורמת למצב רוח טוב ולפיתוח המוח והחשיבה.

ילדים הם פעלתנים מטבעם אך האם זה מספיק? מהו המרשם לתרופה המונעת?

 

ע"פ ההמלצות של ארגוני הבריאות בארה"ב, קנדה, אנגליה ואוסטרליה ילדים עד גיל 5 חמש  צריכים להיות פעילים 180 דקות ביום!!!

 

 

מאיזה גיל להתחיל?

מרגע היווצרותו של העובר. מחקרים מראים כי לנשים שהיו פעילות בזמן ההיריון , תינוקות פעילים יותר וערניים יותר.

מהי פעילות גופנית לילדים?

0-12 חודשים: תנועה, זחילה, תפיסה של דברים על הבטן, גלגול.

6-12 חודשים: זחילה, עמידה

1-3 שנים: ריצה, קפיצה, דילוג. 

 

 

התקופה לתוכה גדלים הילדים כיום מאתגרת במיוחד. 

 

 

אנו נמצאים בעידן בו אפשר לחיות מבלי להוציא קלוריה אחת מיותרת מעל ל- BMR (Basal metabolic rate), מדד המציין את כמות האנרגיה הבסיסית שאדם מוציא בזמן מנוחה: אפשר לעבוד דרך המחשב, להזמין אוכל בטלפון ולראות חברים דרך הסקייפ. 

 

זהו אותו גוף שבעבר נדרש לצוד או לעבוד בחקלאות כדי להתקיים, ללכת או לרוץ כדי להגיע ממקום למקום וכדומה. 

 

בעבר הפעילות הגופנית הייתה חלק בלתי נפרד מהקיום, ואילו היום עלינו ליזום את הפעילות הגופנית, להוסיף אותה ללוח הזמנים הבלתי אפשרי גם כך.

 

 

אז מה עושים? עושים!

 

נניח כי ילד ממוצע ער כ-12 שעות ביום, 8 מהן בגן הילדים. 

מכאן שעליו להיות פעיל שעתיים בגן ועוד שעה אחר הצהריים.

 

 

גם בעת בחירת הגן, חשוב לשים לב למרחב, מתוך אותו עקרון מוביל לפעילות גופנית.

 

טיפים בבחירת גן הילדים:

1. דאגו כי בגן הילדים של ילדכם יש מרחב גדול ומזמין לתנועה וכי יש אביזרים המגרים ומעודדים תנועה. 

2. צאו אל חצר הגן בדקו כי היא מתאימה לתנועה (ולא פחות חשוב בטוחה).

3. וודאו כי צוות הגן מודע לחשיבתה של הפעילות הגופנית ומפנה לכך זמן ומשאבים. 

4. רצוי כי בגן תתקיים פעילות גופנית ע"י איש מקצוע אחת לשבוע לפחות.

 

 

עקרונות חשובים לשעות אחר הצהריים:

1. הפחיתו שעות מסך וגרו את הילד לפעילות בבית או בפארק. 

2. במידת האפשר ובהתחשב בגיל הילד רישמו אותו לחוג תנועה.

 

 

חשוב להתחשב באופיו ורצונו של הילד. האם הוא אוהב לפעול עם חברים או לבד, במקום פתוח או סגור , בחוג ג'ודו, טניס או בלט?

 

ולסיום אין כמו דוגמה אישית...

 

 

 

כותבת המאמר מדריכה פעילויות לגיל הרך, בוגרת וינגייט בעלת תואר B.Ed בחינוך גופני והוראה, מתמחה בגיל הרך וטיפוח היציבה.

כנסו לדף הפייסבוק של אירית הספורטאית.