אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

סגולותיו של הסלק

סגולותיו של הסלק- ואפילו מתכון

מערכת אינפוגן | 03.03.2016

ירק פשוט, בעל צבע יפהפה ומרשים. ניתן למצוא אותו במחלקת הירקות בחנויות המזון . הוא קיים בצורתו הטבעית, וגם בשקיות ואקום מקולף ומבושל.

 

ילדים מאוד אוהבים אותו בעיקר בצורתו המבושלת, למרות שניתן לאכל אותו גם טרי ללא בישול (לילדים גדולים מספיק שלועסים היטב את המזון, כמו גזר).

 

אפשר אפילו כמיץ ירק לשתיה.

 

צרפנו בסוף אפילו מתכון לסלט טעים ונחמד.

 

יתרונותיו התזונתיים

 

הסלק רווי במינרלים וויטמינים ומהווה מקור מצוין לברזל.

בסלק ריכוז של חומצה פולית,יוד מגנזיום, נתרן, אשלגן וסיבים.

 

אפילו הפחמימות והסוכרים שבסלק טבעיים וטובים לעיכול (ביחס לחלופות התעשייתיות של פחמימות וסוכר).

 

הברזל המוכל בשורש הסלק לא גבוה במיוחד, אך הוא בעל איכויות גבוהות ביותר, שנספגים היטב ומועילים לריכוז הברזל בדם.

 

לכן, הסלק מועיל לאנמיה בשל תכולת הברזל האיכותית שיש בו.

 

יש להביא בחשבון כי בעת בישול הסלק – אנו מאבדים חלק מהותי מתכולתו המועילה.

 

טיפים לרכישת סלק ואחסנתו

 

סלק טרי – יש להקפיד על רכישתו במצב מוצק ולא "מקומט".

 

סלק טרי עם עלים ירוקים (שעדיין מחוברים לשורש עצמו) מחזיק פחות זמן, מאשר סלק ללא עלים (הבדל של 3-4 ימים אל מול 2-3 שבועות).

 

ככל שקצהו של הסלק עגול יותר (שורש "כדורי" יותר) כך הסלק מתוק יותר.

 

בבישול של סלק יש להסיר את הקליפה קודם לבישול.

 

בעת הכנת מיץ מסלק (בעזרת מסחטה לפירות קשים) הוספת מיץ מרבע לימון, יכולה להגביר את קצב ספיגת המרכיבים המועילים בו בעת העיכול - וזה גם משפר את טעם המיץ.

 

יש להקפיד שלא לצרוך בבת-אחת כמויות גדולות של סלק (בעיקר במיץ), הגברת המינון צריך להיעשות בהדרגתיות. כדאי להתחיל עם מיץ מחצי סלק פעם בשבוע ולאט לאט להגביר את הכמות והצריכה.

 

בקרב ילדים קטנים ופעוטות יש לזכור כי סלק צובע גם את הפרשות העיכול בצבע כהה ואף אדום. הורים רבים נבהלים על המצאות של דם בהפרשות, ולא משייכים זאת לאכילת הסלק.

 

המרכיבים לסלט:

 

2 שורשי סלק גדולים וטריים קלופים.

3 תפוחי עץ ירוקים (וחמוצים)

1 מלפפון ירוק גדול (או שניים קטנים)

 

המרכיבים לרוטב:

 

1 כף חומץ לבן רגיל (ניתן להוסיף עוד חצי כף – אם אוהבים טעם חמוץ יותר)

1 כף שמן זית

כפית דבש תמרים (סילאן)

 

אופן ההכנה:

 

מרסקים את כל מרכיבי הסלט על מגרדת דקה או במעבד מזון עם דסקית גרד דקה (בעבור הקלת הלעיסה לפעוטות), בעבור ילדים גדולים יותר ניתן לגרור את הירקות במגרדת/דסקית גרד גסה יותר.

מערבבים את כל חומרי הרוטב יחד ושופכים את הרוטב מעל לסלט.

ושוב מערבבים הכול יחד לכדי פיזור אחיד של הרוטב.

 

טיפים לשדרוג:

 

בעבור ילדים מעל גיל 5 ניתן להוסיף חופן חמוציות לסלט בתום ההכנה.

לילדים שנוכחות פטרוזיליה לא מפריעה ניתן להוסיף מעט פטרוזיליה קצוצה דק.

אפשר להוסיף גבינה צפתית חתוכה לריבועים קטנים.