אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

יצירה וציור

התפתחות הילד ע"י יצירה וציור

מערכת אינפוגן | 01.06.2017

הציור יוצר גירוי ויזואלי וחושי עבור הילדים.ביטוי יצירתי הוא זכותו הטבעית של הילד צעיר והוא הכרחי להתפתחותו

 

הציור יוצר גירוי ויזואלי וחושי עבור הילדים.

ביטוי יצירתי הוא זכותו הטבעית של הילד הצעיר והוא הכרחי להתפתחותו כפרט בוגר בחברה האנושית.

 

 

יש  לשמור על הנאת הילדים מיצירת האמנות ועידודה כחלק בלתי נפרד של החיים הבוגרים שלהם.

את הפעילות האמנותית יש להביא לא רק כצורה של הבעה  ויצירה מספקת, אלא גם כעיבוד של הילד את מחשבותיו ורגשותיו העמוקים ביותר. 

האמנות של הילדים היא לא ניסיון של העתקת המציאות, אלא ביטוי מקורי, סמל מובהק לתהליכים חשיבתיים במוחו של הילד ומיזוג עם ניסיון העבר שלו. 

חופש הביטוי הוא ערך חשוב להתפתחות הילד ויש לעודדו. 

מאוחר יותר תהליך זה יעודד אותו לשמר את כוחו של הדמיון בחייו הבוגרים, ויצור קשר חווייתי כאופן ביטוי יצירתי.

 

על מנת שילדים יוכלו לקבל את מלוא התועלת מהציור עלינו להימנע מלכפות עליהם לדפוס סטנדרטיים סגנון אחד של עבודה. 

היחס של המבוגרים לא צריך להיות ביקורתי כלפי יצירתם , אלא צריך להיות מכוון ולספק אווירה נוחה ונעימה המחזקת את הזכות לחופש ביטוי מלא. 

 

לילדים יש תפיסה יוצאת דופן של דמיון ורגישות לצבע, איזון ועיצוב. 

 

באמצעות פעילות זו הילד מבנה כמיהה פנימית ליצור ולחלוק את מחשבותיו ואת רגשותיו עם אחרים. 

הערך של הציור הוא גם חברתי בחלקו, היות והוא מספק לילד אמצעי ביצירת קשר עם אנשים אחרים, אשר לא ניתן להשיגו בדרכים אחרות.

 

הציור עוזר לילדים לפתח תחושה של ביטחון עצמי וכושר המצאה המושג בשימוש של חומרים שונים. כאשר הציור מספק גם את ערך "עונג היופי"כביטוי רגשי-אסתטי והופך לחלק מהתפתחות הילד.

האמנות מעשירה את המוח ,ככל שהילד גדל ומפתחת את רגישותו וערנותו לסביבתו. 

הילדים אוהבים את ההרגשה שיש  בהם את כוח היצירה (יש מאין). 

הבניית תחושה של יצירה עצמית שעוזרת לבנות את אמון הילד בעצמו. 

 

התפתחות הילד במקביל לציור

הציורים של הילדים בתחילה מורכבים מסמלים של אותם דברים בעלי משמעות וחשיבות עבורם.

כך שדמות אנושית ביצירה של ילד צעיר מאוד עשוייה להופיע כראש גדול רכוב על שתי רגליים - למרות שהילד יודע כי יש גם  שמחבר ביניהם, 

הילד מצייר רק את חלקי הגוף שהוא רואה כחשובים; הפנים - כי הם אברי התקשורת, והרגליים כי הם מאפשרים את התנועה במרחב. 

ילדים אינם מתארים את מה שלנגד עיניהם באופן מפורט ,אלא את רגשותיהם ביחס לאותם דברים. 

בשלב מוקדם זה יש לוודא כי החומרים המסופקים להם תומכים בפיתוח מיומנות טכנית, כמו למשל, גליונות נייר גדולים יחסית, מכחולים גדולים ונוקשים, וצבעי מים אטומים.

 

השירבוט/קשקוש

הסימנים הראשונים של ילדים על הנייר הם קשקושים. 

המבוגרים מכנים אותם  כ"קשקוש"- אנו משתמשים במילה זו כי המשמעות שלהם עשוי להיות מוסתרת מאתנו.

זה בעצם  שרבוט שלא מייצג באופן ריאליסטי דבר מוכר ולא נושא דמיון כלשהו לאובייקטים שאנו מכירים. 

אל לנו לשפוט את ציורו של הילד, בשבילו היה סיפוק ושחרור רגשי מלא, השרבוט כל כך אישי שניתן להבחין בהבדלים מהותיים בין יצירת ילד אחד למשנהו. 

מעט מאוחר יותר זה הופך לשירבוט למבוקר יותר, והילד מקבל הנאה רבה יותר מן המאמץ שלו. 

כעת, הילד יודע לספר מה התכוון ליצור וניתן לשייך שם או סיפור לתהליך של ציור ולתוצאה.

 

בשלב המעבר הזה חשוב ביותר לשבח  ולעודד את הילד להמשיך. 

לדוגמה, אם ילד מצייר ואומר"אבא עובד בגינה" 

ניתן לשאול אותו אם הוא עובד ליד הבית, מה הוא עובד, מה הוא לובש, וכך הילד מגיב על ידי ביצוע רישומים מדוייקים יותר בעבודתו.

 

הדמות הראשונה

לרוב, הדמות הראשונה שיצייר הילד תהייה ייצוג של עצמו כי זו הדמות הקרובה והמוכרת ביותר. 

הנושאים  בשלב זה יהיה "אני"ו - "שלי", למשל, "אני אמא", "לצחצח שיניים", וכו '. 

הילדים עוד לא פיתחו עדיין מספיק את יכולת הביטוי לקשר בינם לבין אובייקטים אחרים המקיפים אותם.

 

מאוחר יותר, הילדים מפתחים תפיסה ייחודית מובהקת מאוד לגבי בני האדם וסביבתם. 

העצמים מתחילים להיות קשורים  אחד לשני, למרות שציורם סכמטי וסימליולא נשמרת פרופורציה מציאותית ביניהם.

לרוב העצמים  אשר הילדים תופסים כחשובים יותר ייראו כגדולים יותר. 

כאשר חפץ כלשהו, או חלק ממנו, הוא יצוייר בגודל מוגזם, ניתן להניח כי לאובייקט יש משמעות מיוחדת עבור הילד. 

 

כאשר ילד מתחיל למקם את האובייקטים בציוריו על אחד או יותר קווי בסיס, אנחנו יודעים שהוא הגיע לשלב התפתחות שבו הוא מתחיל להרגיש את החיבור שלו עם מה שמחוץ או מעבר לעצמו. 

קווים אלה משמשים בסיס גם לעמוד על דברים או לתת אופי פני הנוף. 

 

התפתחותו של הילד ממשיכה, ועד גיל ההתבגרות יכולות התפיסה שלו מתפתחות ומשפיעות גם על אופן הביטוי היצירתי שלו.

על-כן חשוב שלא לשפוט את יצירותיו ולעודד אותו להמשיך ולפתח את יכולותיו, למען יהיה אדם בוגר מודע ומכיר את רגשותיו ויכולותיו.