באנו חושך לגרש • אינפוגן גני ילדים

אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

באנו חושך לגרש

מערכת אינפוגן | 07.12.2016

לצד חג החנוכה עולה נושא מלחמת האור בחושך. החושך משוייך לרע, ואילו האור לטוב. וזו הזדמנות לדון בפחד מהחושך בקרב ילדים. ילדים רבים בגילאי הגן

 

"באנו חושך לגרש בידינו אור ואש..."

לצד חג החנוכה עולה נושא מלחמת האור בחושך.

החושך משוייך לרע, ואילו האור לטוב.

וזו הזדמנות לדון בפחד מהחושך בקרב ילדים.

 

ילדים רבים בגילאי הגן חשים פחד מהחושך.

 

הפחד עלול לשבש את שגרת השינה שלו ולהעיב על התהליך.

להורה יש תפקיד חשוב ומהותי בעזרה לילד להצליח ולהתגבר על פחדיו, והתהליך הוא משותף.

 

מהות הפחד

הנטייה לפחד נובעת מהלא-מוכר, הלא-מובן והלא-נשלט.

הדמיון של הילדים בגילאי הגן פעיל מאוד, ולא תמיד הם מסוגלים להבחין בין מציאות לפנטזיה.

אם נתעלם ולא נתייחס לפחד, מעבר לשיבוש שגרת השינה, הפחד גם עלול להתקבע ולהשתרש או אף להתעצם.

 

לדבר ולהיות רגישים

הפחד של הילד מהחושך אמיתי מבחינתו וצריך לנהל עימו דיון ב"גובה העיניים", באהדה ובהבנה.

חשוב לנסות ולהבין את מקור הפחד, שהילד ינסה לפרט ממה בדיוק הוא מפחד. 

 

צריך להראות אמפטיה (הזדהות) והבנה של החששות – אין לשתף את הילד בפחדים שלך כהורה (או כאלה שהיו לכם כילדים).

 

אם הילד מפחד מהחושך בשל פולשים (כמו גנבים שיכנסו הביתה) – חשיפת אמצעי האבטחה של הבית יכולים להרגיע אותו.

 

אם הפחד הוא מפני מצבי חירום כמו שריפה פתאומית, אפשר לעבור עם הילד על דרכי הפינוי בעת חירום בבית, מהם אמצעי ההגנה הקיימים (כמו מים, מטף קטן וכו').

 

כדאי לבקש מהילד להציע פתרונות שיעזרו לו להתמודד עם הפחד כגון לישון עם חפץ מיוחד.

 

המפלצת שמתחבאת בחדר

צריך לקחת את הפחד של הילד ברצינות, אין טעם לנסות ולצחוק על הפחד ולהגחיך אותו – זה ייצור מצב של הסתגרות הילד עם הפחד ועלול לקבֵּעַ את הפחד לצד חוסר שיתוף עתידי מצידו.

אל תעמידו פנים שאתם מחפשים את המפלצות בחדר, זה עלול להיתפס בעיני הילד שבעצם אתם מאמינים בקיומם של מפלצות.

חשוב להבהיר כי מפלצות לא קיימות, אך לא לבטל את הפחד.

 

6 טיפים נוספים:

 

שמירה על שגרת שינה – הקפדה על שגרת שינה קבועה, רגועה ומהנה מובילה להירדמות רגועה יותר ויכולה להועיל להתמודדות עם המתח שיותר הפחד.

התקנת מנורת לילה – אפשר להשאיר מקור אור חיצוני לחדרו של הילד, אך ככל שניתן לילד יותר שליטה כך תיטב התמודדותו (היות וחלק ממניעי הפחד עלול להיות חוסר שליטה).

פעילות גופנית סדירה – פעילות גופנית קבועה מסייעת להוריד את רמות הלחץ והמתח, את הפעילות הגופנית יש לבצע במהלך היום ולא צמוד לשעת השינה שאמורה להיות רגועה יותר.

מידור תכנים – הקפדה על תכנים נאותים שאינם מפחידים ומתאימים לגיל הילדים אם בטלוויזיה, במחשב או אף בספרות הילדים.

לא להפוך את הפחד לעניין "ציבורי" – לא לפתח שיחות אודות הילד ופחדיו עם אנשים אחרים (לבטח לא מולו), שלא יראה שזה עניין "גדול" מכפי שהוא.

חיזוק של התנהגות חיובית – יש לאפשר לילד להתקדם לאט, ובצעדים קטנים. כדאי לתגמל אותו על כך שהוא מסגל לעצמו הרגלים חיוביים ומתמודד עם הפחד. התגמול לא חייב להיות מוחשי או כלכלי, התגמול יכול להיות גם מתן זכויות יתר בבית (באופן חד-פעמי או קבוע), או מילה טובה והערכה.

 

פחד מתמשך

אם הפחד של הילד ממשיך או מחמיר והופך לחרדה, או  הפחד מתחיל להשתלט על תחומי חיים נוספים  ואירועים אחרים מלבד שינה או חושך, יש לפנות לעזרה מקצועית.

ילדים יכולים ומסוגלים ללמוד לנהל ולהתמודד עם הפחד שלהם, וההורים יכולים ללמוד אסטרטגיות ולקבל כלים שיעזרו לו בכך. ולכן ניתן לפנות לרופא הילדים שיכוון אתכם לגורם הרצוי לפי היכרותו עם הילד ותיאור המקרה הספציפי הקיים אצלכם.