אינפוגן גני ילדים

חינוך אנטרופוסופי

מהו חינוך אנתרופוסופי?

  • מערכת אינפוגן
  • 26.04.2010

החינוך האנתרופוסופי, מכונה גם חינוך וולדורף,  הוא שיטה פדגוגית המבוססת על הפילוסופיה החינוכית של הפילוסוף והמחנך האוסטרי רודולף שטיינר.

 

 

בגישה זו מדגישים את תפקיד הדמיון תוך פיתוח חשיבה יצירתית הכוללת גם מרכיב אנליטי, במקביל ליישום תהליכי למידה בינתחומית המשלבת רכיבים מעשיים, אמנותיים ומושגיים.

ראשיתה של השיטה בשנת 1919 כאשר הקים רודולף שטיינר בית-ספר לילדי העובדים בבית-החרושת וולדורף אסטוריה שבשטוטגרט גרמניה.

 

השיטה מבוססת על מודל התפתחות הילד של שטיינר שמתאר שלושה שלבי התפתחות עיקריים של הילדות (כשלכל שלב מספר תתי-שלבים):

 

הלמידה בילדות המוקדמת היא בעיקרה חוויתית ומבוססת חיקוי. כאשר עיקר הלמידה מבוצעת ע"י פעילות מעשית.

 

בגילאי בית הספר היסודי (גילאי 7-14) הלמידה בעיקרה אמנותית. כאשר עיקר הלמידה מכוונת לפיתוח הרגש והביטוי האמנותי תוך שימוש רב באמנות חזותית.

במהלך גיל ההתבגרות הדגש מושם על פיתוח הבנה אינטלקטואלית, קיום אידאל אתי ומוסרי. עיקר הלמידה מכוונת לפיתוח מחשבה מופשטת, מושגית והבנה של צדק ודין.

 

גני הילדים בשיטה זו מאמינים בגישת למידה באמצעות חיקוי למשל. זמן רב יחסית מוקדש למשחק חופשי, בסביבה בה חומרים טבעיים המספקים עבודת דמיון פורה לילדים. סביבה שכזאת תומכת בצמיחה הפיזית, הרגשית והשכלית של הילד. חשיבות רבה למשחק מחוץ לכותלי הגן, מתוך כוונה לספק לילדים מפגש תכוף עם חוויות הטבע, מזג האוויר ועונות השנה.

 

העזרים ללמידה והמשחקים בדרך כלל מורכבים מחומרים פשוטים ממקורות טבעיים בובות וולדורף (בובות מצמר וכותנה בלבד, לבובות אלו אין הבעות פנים כדי לא לקבע את דמיון הילדים) נעשים מתוך כוונה לאפשר לילדים לשחק להעסיק ולחזק את הדמיון והיצירתיות שלהם.  

 

השיטה מאמינה שאין לחשוף את ילדי הגיל הרך לחשיפה לתקשורת והשפעותיה כגון טלוויזיה, מחשבים ומוסיקה מוקלטת, לאמונת השיטה בכל אלו כדי להזיק להתפתחות הילדים בשנים הראשונות. בנוסף, החינוך מדגיש החוויות הראשוניות של היומיום תוך התייחסות לרצף הטבעי השנתי, כולל פסטיבלים עונתיים ממגוון רחב של מסורות.

 

שתפו

תגובות