אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

פירמידת המזון

סוף-סוף הסוף של שומן הטראנס

ליאור עמית | 16.05.2018

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם הודעה בה הוא מפציר מכל מדינות העולם להיפטר משומן הטראנס באמצעות הוצאתו אל מחוץ לחוק.

 

בהודעה שפורסמה  ביום שני (14/5/18) ארגון הבריאות העולמי (WHO)  קורא לכל מדינות העולם להוציא אל מחוץ לחוק את השימוש בשומן הטראנס עד 2023.

על-פי נתוני הארגון, תזונה המכילה שומן טראנס, מגבירה את הסיכוי למחלות לב ב-21%, ומעלה את הסיכוי למוות ב-28%.

 

מהו שומן טראנס?


שומן צמחי רגיל אשר עובר תהליך חימום (רגע של כימיה: בתהליך מתווספים אליו יוני מימן).
השמן הנוזלי הופך לשומן מוקשה, שקל לעבוד איתו בתעשייה ואורך חיי המדף שלו ארוכים בהרבה מזה של השמן הנוזלי.
על-כן, שומן טראנס נמצא למעשה בכל מזון תעשייתי מעובד.

 

לא תאמינו כמה נרחב השימוש בחומצות שומן טראנס

ברורה לכולנו נוכחותו של שומן הטראנס במאפים עתירי שומן כגון: מלוואח, צ'יפס, ג'חנון ובורקסים.
אך הוא קיים גם בקרקרים, עוגות, עוגיות, קרואסונים, וופלים, גלידות המכילות פצפוצי שוקולד או עוגיות, פשטידות וקישים קנויים ועוד.
כל אריזה עליה כתוב "חומצות שומן טראנס" / "שומן טארנס" / "שומן מוקשה חלקית" מעידה על המצאותו של שומן הטראנס במזון.

קשה יותר לזהותו כאשר המזון מגיע ללא עטיפה ורשימת רכיבים, כמו במסעדות, בתי-קפה ודוכני מזון מהיר.
שם אנחנו לא שמים לב אליו (ואלו המקומות שאינם מפוקחים מספיק ברמת המרכיבים) - וכאן עלינו להיזהר כפליים.

האמת שהמלחמה בחומצות שומן הטראנס לא החלה כעת.
כבר ב-2013 החל ארגון הבראיות העולמי להציב יעדים למיגור השימוש בחומצות שומן הטראנס.
כך שבפועל מרבית היצרנים הגדולים בישראל, כמו גם ביתר העולם המערבי, כבר המעיטו את רמות השימוש בשומן הטראנס למינימום (לפחות מ-0.5%).
אבל,
יצרנים קטנים ומאפיות מקומיות עדיין לא ערכו את ההתאמות המתבקשות.

וכן, תעשיית המזון החליפה את שומן הטראנס בשומן מזיק אחר (שמן דקלים או שמן גרעיני הדקל) - שומן רווי.


אז מה לעשות למען תזונת ילדיי?

  • עד כמה שזה קשה - להשתדל להימנע ממזון מתועש ומעובד.
  • לקרוא ביתר תשומת לב את רשימת הרכיבים וטבלאות הערכים התזונתיים:
    שומן מוקשה, שומן חצי מוקשה, שומן טראנס, שומן רווי כל אלו שומנים מזיקים מאוד המעלים את רמת הכולסטרול הרע בדם ומגבירות את כמות הטריגליצרידים בדם.
  • להשתדל ולצרוך שומן טוב יותר מסוג שמנים חד-בלתי-רוויים, הנמצאים בזייתים, אבוקדו, בוטנים, שומשום, קנולה אגוזים ושקדים.
  • ובכלל, להגביר את צריכת המזונות הטבעיים דוגמת פירות וירקות.

 

ארגון ה-FDA כבר הודיע כי בארה"ב ימוגר השימוש בחומצות שומן הטראנס מארצות הברית.

 

לצפייה בכתבה מתוך התכנית הכלכלית, לירן שבתאי, 15.5.2018:

 

 

 

לצפייה בכתבה מתוך המהדורה המרכזית - חדשות 2, יואב אבן, 15.5.2018: