אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

חוגים בגני ילדים

חוגים בגני ילדים ובכלל

מערכת אינפוגן | 08.09.2019

בעידן שבו המסכים הולכים ותופסים כל רגע פנוי שיש לילדים, חשוב שבעתיים לאפשר להם בכל שלב להתנסות ולהכיר אפשרויות מגוונות של פעילות.

 

החוגים מפעילים חושים ויאפשרו לפתח אותם ולהעשיר את עולמות הדמיון והידע, הכישרון וההתפתחות המוטורית. 

 

בנוסף, חשוב מאוד לאפשר לילדים להזיז את הגוף ולהתנועע –כמובן לרכוש מיומנויות חברתיות עם ילדים וילדות בני גילם.

 

 

חוגים בגני הילדים

 

שגרת היום בגני הילדים כוללת משחקי לימוד ויצירה לצד מפגשים עם הגננת ומשחקים בחצר.

הוספה של חוגים יצבעו את היום של הילדים בצבעים חדשים, ויעניקו להם בכל פעם משהו לצפות לו ולהתחדש.

 

התאמה בין גיל הילד לחוג

בגילאים הקטנים חשוב לבחור חוגים שיפעילו מיומנויות שמתאימות לשלבי ההתפתחות המתאימים לילדים.

התרומה של חוגים בכל אחד משלבי ההתפתחות תתבטא בצורה שונה. 

ככל שגיל הילדים יהיה קטן יותר כך יכולת הביטוי שלהם ברמה המילולית תהיה מועטת, אך אין זה אומר שלחוג אין השפעה.

 

לדוגמה, חוגי תיאטרון יכולים לאפשר לילדים להפעיל את חוש הראייה והשמיעה.

בהרבה מקרים חוגים כאלה גם מפעילים את חוש המישוש ויכולות נוספים של הילדים לפתח חוש לקצב ויכולות הבנה מילוליים.

בגילאים בוגרים יותר חוג התיאטרון ישלב גם את הילדים בפעילות.
החוג יאפשר להם להתנסות בלבוש תלבושות, קידה, מחיאות כפיים וכדומה.
בגילאי טרום חובה וחובה אפילו להשתתף ולגלם דמויות בהצגה בעצמם. 

 

איך נבחרים החוגים בגני הילדים?

במרביתם המכריע של גני הילדים יש לפחות שני חוגים שהצוות המקצועי של הגן יבחר לשבץ בפעילות הקבועה של הגן. 

בנוסף, לילדים שיישארו בצהרוניות יהיו עוד חוגים שיתקיימו באופן ייעודי לילדי הצהרון.

האפשרויות לבחירה רבות מאוד ומגוונות,
אך למרות שזה נשמע הרבה חשוב עדיין לאפשר לילדים ליהנות גם מחוג אחד או שניים שלא קשורים למסגרת הגן.
החוגים יוכלו לסייע להם להתפתח בתחומים שונים שמתאימים להם באופן ייעודי. 

לצוותי הגן והצהרון תקציב ייעודי לחוגים ולרשותם עומדים מפעילים שצריכים להיות מאושרים על ידי משרד החינוך. 

למפעילים השונים ניסיון בעבודה עם גילאי ילדים שונים ולרבים מהם עדיפות לעבודה באזורים מסוימים. 

במידה וקיים באזור מגורים מסוים "אשכול גנים" החוגים יבחרו הרבה פעמים יחד לכל אשכול הגנים,

 וישלבו את אותם המפעילים בימים קבועים לכל הגנים כדי להקל על המפעילים שמגיעים עם ציוד ויכולים לחסוך באופן הזה זמן.

שיקולים נוספים של הצוותים יהיו העדפה אישית של הגננת לפי שיקול דעתה המקצועי.

בגנים מסוימים תהיה העדפה לחוגי ספורט ותנועה, לעומת חוגי מוסיקה, דרמה והפעלות מדע או שפה.

 

 

חוגים לילדי הגן מחוץ למסגרת הגן

 

חשוב שתהיה הלימה והתאמה בין סוגי החוגים שהילדים מקבלים בגן לחוגים שאליהם ילכו אחרי שעות הפעילות.

כדי להעשיר את עולמם של הילדים מצד אחד, ומצד שני לא להעמיס עליהם. 

 

קיימים מספר שיקולים שיכולים להשפיע על הורים בבחירה של החוגים לילדים,

אך השיקול הראשי שצריך להשפיע על הבחירה הוא ההעדפה האישית של הילדה או הילד.

חוגים יכולים לפתח כישרונות ולהביא את הילדים לגלות בעצמם יכולות ונטיות שבמידה וירצו יוכלו להמשיך ולפתח הלאה.

ככל שהילדים ייהנו יותר בחוג וירצו להגיע אליו כך החוויות שהם יצברו בחוג יהיו חיוביות ומעצימות יותר.

מאוד חשוב לתת לילדים להתנסות לפני שמחליטים. 

רוב החוגים מקיימים שיעורי ניסיון שמטרתם היא לאפשר לילדים לחוות את הלך הרוח של החוג, להתוודע למדריך ולילדים ולראות אם החוג מתאים.

 

ככלל, לחוג ערך מוסף גדול מאוד פחות ישיבה מול המסכים השונים, בחוג הילדים נעים, זזים ומוציאים אנרגיה, ובעיקר מתחברים ומתקשרים אם בני-אדם.

חשוב להתאים את קצב החוג ולקצבם של הילדים.

לדוגמה, לילדים עם עודף מרץ שאוהבים להשתולל, כדאי להתאים חוגים שיכולים לאפשר להם לשחרר אנרגיות ומרץ.

לילדים בעלי נטייה אומנותית כדאי לבדוק אפשרות לחוגים מפתחי מיומניות אומנותיים, כמו חוגי ציור, פיסול, קומיקס וכדומה.

 

 

מקומו של ההורה

חוג הוא גם מסגרת חברתית שאיננה מסגרת שמשתייכת לחינוך הפורמלי,

אך עדיין יהיו בחוג כללי משמעת וסדר שאליהם ילדיכם יצטרכו להישמע. 

ממש כמו שהמעורבות של ההורים חשובה בכל מה שקורה לילדים בגן, 

חשוב מאוד להקפיד לקיים קשר עם המדריך ולקבל התייחסות אישית לילד, לשים לב אם עולות הערות מצד המדריך שכדאי להעלות גם מול הגננת בגן ולהיפך. 

למדריכים לרוב ניסיון רב, ובגלל שבמרבית החוגים מתבצעים הקבוצות קטנות יותר מאשר כמות הילדים בגן, 

הילדים יכולים לקבל תשומת לב רבה יותר והמדריך יכול לשים לה להתנהגויות ויכולות שבגן לא תמיד יבואו לידי ביטוי.

 

הכלל החשוב ביותר לזכור לגבי חוגים הוא שהמטרה היחידה של חוגים היא להעשיר את עולמם של הילדים באופן חיובי. 

אם ילד לא מעוניין ללכת לחוג חשוב לבדוק איתו מה עומד מאחורי חוסר הרצון, ובמידה והילד מתעקש לא ללכת לא להכריח אותו להמשיך.

למרות זאת, מומלץ לשמור על יציבות, 

במידה והילד מפסיק חוג מסוים לעשות מאמץ למצוא חוג חלופי כדי לשמור על רצף ולא ליצור תחושת כישלון או החמצה.