אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

מדע וילדים

לקראת הפסח - בנייה בבית ובכלל

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 14.03.2013

הורים ומחנכים רבים יסכימו שחשוב לחשוף ילדים למדע כבר בגיל צעיר: לערוך תצפיות וניסויים, לבקר במוזיאוני מדע ולצפות בסרטי טבע.

 

 

מי מבצע את התיקונים בבית? 

 

כלומר, ללמוד על העולם שסביבנו.

 

אך מה לגבי טכנולוגיה?

 

מהם ניצני החשיבה הטכנולוגית שבהם רצוי להתמקד כבר בגיל הרך? 

 

אפשר להבחין בין מדע ובין טכנולוגיה לפי האמירה הגורסת כי מהנדסים אינם עוסקים בהרחבת הידע האנושי, וכי עיקר עיסוקם הוא פתרון בעיות.

 

כדי למצוא פתרונות מוצלחים במגבלות העלוּת, הבטיחות והאסתטיקה, הם נדרשים לשיטתיוּת, יֶדַע ומקוריוּת. מהנדסים עוסקים במגוון רחב של תחומים כגון רפואה; כימיה; מחשבים; חשמל ותעופה. מתוך התמקדות בפתרון בעיות, רכישת יֶדַע על חומרים ותהליכים ושימוש במכשירים ובכלי עבודה, נוכל לעודד ילדים וילדות להאמין ביכולותיהם להתמודד עם בעיות שונות ועם צרכים מתחלפים.

 

תהליכים של תכנון ובנייה 

 

"תהליך התיכוּן" הוא מושג הנדסי המתייחס לתהליך פיתוח של מוצר ובנייתו. לאחר שמזהים צורך או בעיה מתקיימים השלבים האלה: שואלים ואוספים מידע; מציעים פתרונות; מתכננים; בונים; מעריכים ומשפרים. 

 

ניתן לראות בתהליך התיכוּן התנסות בבחירות בין מגוון אפשרויות, באמצעות שיתוף פעולה עם מומחים בתחומים שונים, בדרך של החלפת רעיונות ובאימוץ חשיבה פתוחה ויצירתית. 

 

תהליכי בנייה של בית על עץ בשיתוף הילדים, בישול לקבוצה גדולה של אנשים, או טיול בחיק הטבע שבו "מסתדרים עם מה שיש", כולם דורשים תכנון, בנייה והערכה, ומהווים הזדמנות לחשוב ולגבש יחד פתרונות מקוריים.

 

חלק מהתהליך בא לידי ביטוי במגמת "עשֵׂה זאת בעצמך" שבמסגרתה בונים, משנים ומשפרים למטרות פנאי, הנאה וחיסכון בעלויות, במקום לקנות מוצר חדש או להזמין בעל מלאכה לצורך תיקון.

 

דברים מתקלקלים

 

יש לי חבר שכאשר ילדיו היו מקלקלים משהו, הוא  נהג לומר להם: "בפעם הבאה קחו פטיש חמישה קילו ותשברו". אחר כך היו ניגשים יחד לבדוק איך אפשר לתקן. בתהליך של פירוק והרכבה מחדש מגלים עקרונות טכנולוגיים והנדסיים המגולמים במוצר, בדרך של ניתוח מבנה המכשיר ואופן פעולתו.

 

השוואה בין שני ברזים שהתקלקלו מצביעה על כך שיש פתרונות אפשריים שונים לאותו מוצר. בנייה של מכשיר או צעצוע חדש מחלקי מכשירים שהתקלקלו היא פעילות מומלצת בהקשר זה.

 

בנוסף, תיקון מכשירים מקולקלים מהווה הזדמנות להכרת תכונות של חומרים: כל חומר ודרכי החיבור וההדבקה המתאימות לו.

 

שימוש בכלי עבודה

 

מעטות הן ההזדמנויות להתמודד עם מכשירים מכניים בימינו. ועדיין יש תיקונים בבית או ברכב שמספקים הזדמנויות להכיר כלי עבודה שונים ולהשתמש בהם.

 

שימוש בכלי עבודה מחייב יישום יֶדַע, שכלוּל יכולות ושליטה על המכשיר, ומזמין אותנו לרכוש יֶדַע חדש. כלים לחיתוך – מסכין ועד מסוֹר המדגימים מה מתרחש במפגש בין חומר אחד לאחר; פטיש ופותחן אשר עושים שימוש בעקרון המנוף; מכשירי סימון ומדידה המאפשרים דיוק בתכנון  ובביצוע –  כל אלה תורמים ליכולות הטכניות.

 

אין תחליף לסידור כלי העבודה בבית כאשר כל אחד רשאי להציע סדר משלו, למילוי אוויר בגלגלי המכונית אחרי מדידת לחץ האוויר, וכמובן, להחלפת גלגל יחד עם אמא ואבא! 

 

תנועת MAKE במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד

 

לא רק ילדים נהנים מבנייה של דגמים ואביזרים.

 

לפעמים, גם אנשים שבונים מוצגים במוזיאון המדע ממציאים מוצר טכנולוגי חדש. היכולת קיימת גם מחוץ למוזיאון. תנועת  MAKE העולמית, שצמחה והתפתחה בארה"ב וכיום יש לה אלפי מעריצים ושותפים ברחבי העולם כולו מעמידה במרכזה את העשייה העצמית, המצאה, יצירתיות וההנאה המרובה של 'עשה זאת בעצמך'.

 

מבוגרים רבים חוזרים לעולם הפיזי ובונים לעצמם דגמים ומכונות שונים ומיישמים ידע מדעי וטכנולוגי.

 

בתהליך זה מגלים מחדש את התענוג של יצירת אובייקטים מוחשיים  במיוחד אם חוויית היצירה והבנייה איננה לחם חוקם בעבודה היומיומית.

 

חברי תנועת MAKE ברחבי העולם כולו מחליפים ביניהם רעיונות, המצאות, ידע וטכנולוגיה כאשר ירידי Maker Faire וMini Maker Faire מהווים מקומות מפגש, התכנסות להחלפת רעיונות והצגת דגמיהם השונים.

 

גם בישראל חדרה לה התנועה ויש לה כבר מאות חברים אשר בונים, יוצרים וממציאים להנאתם.

 

כעת, לראשונה בישראל, ב18-19 במרץ 2013 יערך היריד הראשון של התנועה בישראל באירוע Jerusalem Mini Maker Faire. היריד יפתח את סדרת אירועי iMake במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד, אירועים ברוח תנועת MAKE , שימשכו עד תום חופשת הפסח.

 

ביריד וכן לאחריו, יציגו עשרות מקרים שונים מהארץ ומחו"ל, תתקיימנה סדנאות בנייה והתנסות לקטנים ולגדולים, הדגמות ענק ועוד.