אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

הרגלי אכילה בריאים

הרגלי אכילה בריאים למשפחתנו

מערכת אינפוגן | 07.10.2017

הרגלי האכילה של הילדים מוטמעים בהם בעודם צעירים. הרגלים בריאים ישפיעו גם על העדפות המזון שלהם בעתיד ויעזרו להם לשמור על אורח חיים בריא

 

 

אין ספק כי החיים המודרניים וקצב החיים המהיר מזמנים לנו פיתויים רבים בצורת מזון מהיר רווי בשומנים וכימיקלים. חשוב לברור את המזונות אותם אנו בוחרים להכניס לגופנו – ולחנך את ילדנו לקיים בחירה דומה.

 

הילדים יפתחו העדפה לאוכל בריא בקלות, אם נהווה דוגמא חיובית לכך, ונקפיד על המצאות מזונות בריאים בבית כחלק מכל ארוחה.

 

ריכזנו מספר טיפים לשמירה על תזונה בריאה והקניית הרגלי אכילה בריאים:

 

זמינות של מזון בריא בבית – ככל שהילד ייחשף למזונות בריאים יותר בבית, הוא יקבל אותו כחלק אינטגראלי מחייו.

 

לאפשר בחירה – הצעת מגוון מזונות רחב וחופש בחירה מעודדת את הילד לדבוק במזונות בריאות, ולחוש שלם יותר עם החלטתו. עצם השיתוף והצבת הבחירה בפני הילד יוצרים מבחינתו תהליל חיובי יותר שנקשר למזון.

 

שיתוף הילדים – קניות משותפות עם הילדים (למרות הקושי בהליכה משותפת לסופר), והכנה משותפת של האוכל תעודד את הילדים לטעום מזונות חדשים, ולחשוף אותם ל"סוד הכנת המזון". בנוסף, זוהי חוויה והתנסות של פעילות מעניינת ומהנה עבור הילדים.

 

צמצום צריכת השומן במזון – אכילת מוצרי חלב בעלי 5% שומן (מוצרי חלב הדלים מ- 3% שומן פוגמים בספיגת הסידן שיש במוצרים אלו), הכנת בשר רזה (בעיקר בשר הודו ועוף – ללא עור).

 

הפחתה בצריכת נתרן – כמות הנתרן הדרושה לנו מסופקת באופן טבעי בפירות, דגנים וירקות. המזון המתועש מכיל נתרן בכמויות רבות ולכן עדיף לנסות ולהימנע מכל תוספת נוספת של נתרן. לכן יש להפחית את השימוש במלח, באבקות מרק וטעם, ובמוצרי סויה.

 

לאכול לאט – יש לעודד את הילד לאכול לאט וללעוס היטב טרם הבליעה. תחושות כמו רעב ושובע קל לחוש ולהבחין כאשר אוכלים לאט.

 

אווירה נעימה בעת הארוחה– זמן הארוחה הוא זמן לשיחה נעימה והתעניינות הדדית, יש להקפיד כי לא מפתחים ויכוחים והערות עוינות סביב שולחן האוכל. הארוחה צריכה להיקשר אסוציאטיבית לתהליכים טובים ולתקשורת חיובית, ולא לכעס ומתח. הארוחה אינה זמן מתאים לנזיפות או ויכוחים שיכולים לצור רצון לעזוב את השולחן, ובשל כך לזרז את האכילה.

 

מינון חטיפים – אכילה רציפה של חטיפים אינה בריאה ואינה מעודדת הרגלי אכילה טובים. כדאי להגביל את אזורי האכילה בהם ניתן לצרוך חטיפים לדוגמא רק במטבח ובמרפסת וכך מגבילים את התנועה בבית עם החטיפים דבר שיוביל להפחתה בצריכה. 

כדאי להציע פירות חתוכים במקום חטיפים. 

יחד עם זאת, חשוב שלא למנוע לחלוטין מהילד חטיפים ולאפשר זאת באירועים חברתיים ובמסיבות.

 

שתיית מים – כדאי לעודד את הילדים לצרוך שתייה של מים. צריכת יתר של משקאות מוגזים ו/או ממותקים נמצאה במחקרים כבעלת קשר ישיר להשמנת יתר בקרב ילדים.

 

אכילה מחוץ לבית – גם בעת ביקור במסעדות יש לנסות ולעודד את הילד לבחור בסוגי מזון בריאים ככל שניתן. וכמובן גם כאן חשוב לשמור על מינון ומידתיות – אפשר לאכול מדי פעם מזון מהיר מטוגן, כל עוד אין זה דרך קבע.

 

אין להשתמש במניעת אוכל כעונש – באופן דומה, אין להשתמש במזונות כפרס ותגמול חיובי.

 

תמיד אפשר וכדאי להתייעץ עם רופא המשפחה או ייעוץ דיאטנית מטעם קופת החולים אם נתקלת בבעיה.