אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

גני משחקים

לשחק בגני משחקים

מערכת אינפוגן | 13.10.2017

מחקרים מעריכים כי ילדים מבלים כחמישים אחוז פחות בחוץ מאשר לפני 2 עשורים. האשמה אינה רק על מכשירי הטלוויזיה והמחשב שתופסים מקום מרכזי

 

ההורים לפעמים מתקשים בארגון ויציאה ספונטנית מהבית החוצה, במקביל לפחד מכבישים, כלבים, זרים וכדומה.

 

ההורים אינם לבד במשוואה, גם בבתי-הספר מקצצים בשיעורי החינוך הגופני, ושמים פחות דגש על הצלחה בשיעורים אלו.

 

קצת היסטוריה

מקורו של גן המשחקים היה בסוף המאה ה-19, ונוצר בתוך שכונות מהגרים בארה"ב בכדי להרחיק את הילדים מאזורים מסוכנים בפעילות הפנאי שלהם.

 

חסידי גינות השעשועים הראשונים האמינו כי מהלך בניית הגינות ייטיב עם האומה האמריקאית כולה.

מאז גן המשחקים, או ה"גינה" השכונתית התפתחה רבות והפכה לסמל דווקא לשכונת מבוססות בעלות אוכלוסייה צעירה.

 

יתרונות הגן המשחקים

ילדים בגילאים שונים יכולים למצוא עניין שונה במתקנים בגני השעשועים.

 

היתרונות נחלקים לשתי זירות:

 

הזירה הפיזית – פיתוח יכולות גופניות ושיפורן: טיפוס, ריצה, חפירה וכדומה.

 

הזירה החברתית – מקום לאינטראקציה חברתית עם בני גילם ון עם קבוצות חברתיות קטנות וגדולות מהם.

 

הזירה הפיזית

 

ככלל, הפעילות הגופנית בגן-השעשועים מפתחת את סיבולת והלב-ריאה, אך יש בה גם שימור ושיפור שיווי המשקל ומוטוריקה גסה.

 

הפעילות עצמה מהנה לצד חיזוק שרירי הידיים והרגליים, גמישות וטווח תנועה.

כדאי לגוון את הפעילות במתקנים השונים היות והם מפעילים קבוצות שונות של שרירים: שרירי גפיים, שרירי ליבה וכדומה.

 

בנוסף, התפתחותו של המוח בשש השנים הראשונות לחייו של הילד מואצת מאוד וניכר כי עיקר חשיבותו הן בפיתוח מיומנויות חושיות ומנטליות. באמצעות המתקנים בגן המשחקים והשעשוע בהם מתרבים הקשרים העצביים במוח.

 

הזירה החברתית

 

חלק מהמשיכה לגני המשחקים זה האינטראקציה החברתית שסובבת בפעילות זו, במספר דרכים:

 

שיתוף – לעתים הפעילות מחייבת שיתוף פעולה בין הילדים, לפעמים בין קבוצות או בין יחידים ואפילו בין יחיד לקבוצה ולהיפך.

 

הוגנות סבלנות וסובלנות – המשחק במרחב המשותף מחייב פעילות תחת ה"חוקים" הנהוגים, כגון: המתנה בתור, כיבוד האחר וכדומה. שיתוף ילד בעל מראה שונה מהמוכר והרחבת הייצוגים הויזואליים אותם הילד מכיר יכולה לתרום להכרתו את השונה וכיבודו.

 

שליטה עצמית – הילדים לומדים לרסן התנהגות פוגענית, דחיית סיפוקים (כמו המתנה בתור).

 

אינטראקציה חברתית – הילדים נחשפים להתנהגויות שונות של גילאים שונים, ומפתחים יכולת לשפוט אותם. 

 

ביסוס הביטחון העצמי – הפעילות החברתית מפתחת את הכישורים החברתיים ואת יכולות הביטוי. יתרה מכך, חיוך ותמיכה של ההורים בפעילות הילד וקריאות כמו "כל הכבוד", "

 

פיתוח הדמיון – המשחק בעיקר בחללים סגורים כמו מנהרות ומגלשות.

 

אינטראקציה חברתית – הילדים נחשפים להתנהגויות שונות של גילאים שונים, ומפתחים יכולת לשפוט אותם לחיוב ולשלילה, ולשקול אימוץ של התנהגויות מועדפות.

 

חשוב לזכור:

הבילוי בגינה צריך להיעשות בהשגחת מבוגר. לא תמיד התנהגות הילדים הולמת, ולפעמים בגן המשחקים מופעלת התנהגות בריונית שיכולה לפגוע בילד – נדרש להשגיח. בנוסף לסכנות אחרות כמו כלבים משתוללים, קירבה לכביש או תופעות מטרידות אחרות.

 

במידה ומתקני הגינה מוזנחים או שיש בהם מפגע בטיחותי יש לדווח מיד לרשויות העירוניות (לרוב יש מספר טלפון לפניה על-גבי המתקן או בכניסה לגינה), ולהרחיק משם ילדים. כדאי להתעדכן בתקני ודרישות הבטיחות בגני המשחקים.

 

משחק נעים ובטוח.