אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

איזה שאלות ילדים שואלים?

ילדים. שאלות ותשובות

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 11.02.2013

איזה שאלות ילדים שואלים? לרוב הורים זוכרים שאלות מביכות של ילדים, או שאלות מתחום דעת שלא מוכר להם.

 

ילדים וילדות שואלים (והורים לא תמיד יודעים לענות!) .

שאלות חכמות של ילדים קטנים יכולות לפתוח חלון לצורת החשיבה שלהם. יש שאלות שקל לתת עליהן תשובה ושאלות מפתיעות שלרוב ההורים לא יודעים להסביר. עם כל שאלה נוצרת הזדמנות לחקור ביחד, צעירים ברוחם וצעירים בגילם.

 

איזה שאלות ילדים שואלים?

 

לרוב הורים זוכרים שאלות מביכות של ילדים, או שאלות מתחום דעת שלא מוכר להם.

 

הרבה ילדים שואלים שאלות מתחום האסטרונומיה (למה הירח מלווה אותי כשאני נוסעת באוטו?), מתעניינים ביצורים החיים (והמתים). לעיתים קרובות שאלות למה משקפות יותר מבקשה לסיבתיות, וההסבר המניח את דעת הילדים קשור לתהליכים (כיצד נוצרים דברים), או מטרה או תפקיד (בשביל מה נוצרים הדברים).

 

רגע לפני שעונים על שאלה כדאי שאתם המבוגרים...

 

תשאלו מאיפה באות השאלות: כמובן שלא תמיד קל לפתוח במסע חקירה  משותף (במיוחד כשהשאלה מגיעה ברגע שמורידים את השקיות של הסופר מהאוטו). אפשר "להרוויח זמן" ולברר כיצד נוצרה ההתעניינות של הילדים בשאלה הספציפית: איך חשבו על השאלה, איפה שמעו אותה  ומה הם כבר יודעים על הנושא. בירור כזה יכול לאפשר לילדים לחדד את המושגים והמילים שמוכרים להם ולכם, המבוגרים, תתאפשר הבנה רחבה יותר של מה בדיוק מעניין את הילדים. באופן הזה  אנחנו גם מתפעלים מהשאלות החכמות וגם לא חוסמים את הסקרנות מיד עם תשובה.

 

לשער השערות

 

גם אם ידועה לכם וגם אם לא, מומלץ לא למהר עם התשובה ולנסות להעלות השערות ביחד. השערות, הם לפעמים ניחוש מושכל מתוך הידע הקיים אצל הילדים. הבקשה להעלות השערות, גם אם היא נראית מעבר ליכולתם של הילדים מעודדת אותם לדמיין תשובה אפשרית או מתקבלת על הדעת.

 

כך למשל: 

לשאלה - למה אני חולה? יכולות להיות תשובות רבות ומעניינות. השערות יכולות לבוא בדרכים שונות: בציור (מה קורה בתוך הגוף החולה והבריא?), בתנועה (כשמסמנים מה מקור הכאב ולאן הוא מתפשט) או באמצעות חפצים שהם בוחרים (מפסלים ראש כואב מפלסטלינה). תוך כדי הייצוג ובזמן שהם מסבירים את הייצוג שלהם, השאלה מתחדדת ושאלות נוספות מתעוררות.

 

מתי מגיע ההסבר?

 

עכשיו בשעה שכבר ברור לכם מאיפה צצות השאלות ומה ההשערות שהצלחתם לדמיין,  אתם מוזמנים לגבש הסבר המניח את הדעת: ארבעה סוגי הסברים ניתנים על ידי ההורים לילדים שלהם במוזיאון (קראולי et al, 2001, קראולי ו Galco, 2001; Eberbach ו קראולי, 2005.):

הסברים אנלוגים – מסבירים באמצעות אובייקט או תופעה מוכרת, דומה לתופעה לא מוכרת.

הסברים המבוססים על עקרונות – משתמשים במושגים והעקרונות המארגנים של המדע (כמו כוח משיכה או גנטיקה).

הסברים סיבתיים – מפרטים את הסיבות לתופעות.  X גרם ל-Y.

הסברים על תהליכים - מפרט את השלבים (לא הסיבות) המעורבים בתופעה.

 

תוכלו לספק את ההסבר המתאים לכל סיטואציה ולגוון בין ההסברים השונים.

 

כמובן שבעקבות השאלה תוכלו להמשיך לחקור ביחד – לבנות דגם, לצפות יחד בסרט העוסק בנושא , לצאת לטבע ולחקור יחד את התופעה או לבקר במוזיאון המציג את התוכן שבמוקד העניין.

 

תוכלו לעקוב על השאלה של אוריה בן ה5 ב http://www.mada.org.il/kids/machines

 

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.

 

שתפו

תגובות