אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

זמן איכות עם הילדים

זמן איכות עם הילדים

מערכת אינפוגן | 16.02.2015

הורים לא צריכים להרגיש אשמה על עבודתם מחוץ לבית, אבל הם צריכים להקפיד ולעשות את רוב הזמן שהם שוהים במחיצת ילדיהם לפעילות משותפת מועילה

 

זמן איכות הורים וילדים לדברי חוקרים רבים, בילוי של ילדים צעירים עם הוריהם חיוני להתפתחות התקינה שלהם. 

הורים לא צריכים להרגיש אשמה על עבודתם מחוץ לבית, אבל הם צריכים להקפיד ולעשות את רוב הזמן שהם שוהים במחיצת ילדיהם לפעילות משותפת מועילה. 

במילים אחרות, להפוך זמן שגרה ל"זמן איכות".

 

אחד האתגרים המרכזיים בהורות של ימינו הוא ניהול האיזון בין גידול הילדים לעבודה. 

קשה לשלב באורח החיים התזזיתי שלנו ושל ילדנו זמן פנאי, לא מספיק לפנות לכך זמן קצוב ביום וחשוב לשלב זאת גם במהלכו.

 

זמן איכות

זמן איכות מוגדר על ידי מומחים להתפתחות כבילוי זמן משמעותי בו הורים משקיעים, מטפחים ומלמדים את ילדיהם - זכות זו לא שמורה רק לאמהות ולאבות שבחרו להישאר בבית. 

הורים עובדים שימו לב: גם אתם יכולים ליצור זמן איכות עם ילדכם, את זמן האיכות אתם יוצרים כאשר את עם ילדכם.

 

אם רגע נעצור ונבחן את סדר היום שלנו נגלה כי יש לנו זמן רב משותף עם הילדים, בעיקר עם הקטנים שביניהם, אבל לא תמיד אנו שמים לב לזמן המשותף הזה – כי הוא שם, מובן מאליו.

אנו מסיעים אותם לגן מדי בוקר ולאחריו אוספים אותם, אנחנו מצרפים אותם לחלק מסידורי אחר-הצהריים שלנו, אנחנו יושבים עימם בתור לרופא, מכינים אותם לשינה וכדומה.

 

כל מה שנדרש הוא מעט חשיבה ויצירתיות

אפשר להסב כל ריטואל קבוע בשגרת יומנו ל"זמן איכות" עם ילדנו, כל פעילות שכזו מחזקת את הקשר בינינו לבין הילדים ומלמדת אותם מיומנויות וערכים שונים ליכולים לקדמם והועיל להם בעתיד.

 

קיבצנו מעט רעיונות שיכולים להשתלב בשגרת היומיום:

זמן איכות ברכב – משחקים המותאמים לנסיעות קצרות (אפשר להמיר משחקים אלו גם להליכה ברגל אם גן הילדים קרוב לביתכם): מי הראשון שרואה... כלי רכב שונים/ מספרים/ תמונות על פרסומות – הכול בהתאם ליכולות הזיהוי של הילד. אפשר לשחק משחקי חריזה (חריזה לשם הגננת או שם הקבוצה בגן, חריזה לימות השבוע וכדומה)

 

זמן קניות – גם רגע של השלמת קניה במכולת/הירקן השכונתי יכול להיות פעילות מהנה. הילדים יכולים לחפש עבורכם את המוצר (מי הראשון שמוצא את הבננות), אפשר גם לספור יחד מוצרים טרם הכנסתם לסל הקניות, אפשר לערוך חידון קצר ("מי יודע מהיכן מגיע החלב?" או "למה חשוב לאכול מוצרים עם סידן?").

 

זמן מִחזור – אם יש 15-30 דקות פנויות אחה"צ אפשר ללכת יחד לזרוק את הזבל... מרכזים את האשפה והולכים יחד לזרוק את הזבל הרגיל בפח של הבניין, את הנייר בפח המיועד ואת בקבוקי הפלסטיק במיכלי האיסוף ברחוב (כיום במרבית הישובים בארץ יש מיכלי איסוף נפרדים לנייר ופלסטיק).

 

אפשר יחד גם למיין את הדברים עוד בבית, לאחר מכן הילדים יכולים לעזור בסחיבת התכולה, ובפיזורה בפחים השונים. אפשר לשלב גם הסברים שונים אודות מחזור ושמירה על הסביבה. אחת לתקופה אפשר לעשות כך גם עם סוללות (שאוספים בנפרד) ואפילו עם תרופות (מיכלי איסוף לתרופות ישנות ניתן למצוא בסניפי קופות החולים והמעבדות השונות).

 

ארוחת ערב – בעת ההכנה אפשר להציע לילד לעזור בעריכת השולחן ובעיצוב צלחת ההגשה. גם אם אינכם אוכלים עם ילדיכם כדאי לשבת עימם ולנהל שיחה אודות מהלך היום, שיחזור אירועי היום מפתח ומחזק את הקשרים הנוצרים בזיכרון לטווח ארוך.

חשוב להזכיר כי יש להוביל את הילד בשאלות מנחות על-מנת שיתרגם את האירועים הרבים לרצף נכון ומדויק ויוכל לפרט אודות שלבי היום השונים מהבוקר ועד לרגע הארוחה.

 

שעת אמבטיה – שירה משותפת של שירים בהם מוזכרים איברי גוף לפיהם מסבנים אותם – אפשר גם להמציא.

לפני השינה – אפשר להמציא יחד סיפור כאשר כל אחד מוסיף לעלילה משלו (לרוב יוצא סיפור היתולי מוזר שמצחיק את הקטנים וחושף קצת ממחשבותיהם הכמוסות להורה).

 

ניתן להרחיב בקריאה נוספת בתחום: טיפים לתקשורת חיובית עם הילד

שתפו

תגובות